Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-21, 07:26
  #1
Medlem
Hur är Stockholmsförorten Sköndal som område egentligen? Bra/dåligt? Erfarenheter?
Citera
2009-08-21, 07:45
  #2
Medlem
Sköndal är ett lummigt förortsområde med tät busstrafik igenom, det sitter en hemskt massa jack vegas spelande alkoholister på den lokala puben.

Jag var där och besökte en gammal kamrat som lider av gikt, han trivs i dalen och påstår att det är väldigt lugnt där, något jag tvivlar på efter att ha besökt lunchresturangen/ alkoholistpuben.
Citera
2009-08-21, 07:57
  #3
Medlem
Extremt lugnt och sansat i alla fall. Aldrig någonsin stökigt, oavsett tid på dygnet, i princip.
Citera
2009-08-21, 08:05
  #4
Medlem
iambecomedeaths avatar
Jag skulle säga att det är
hyfsat, inte mer. Det finns ganska bra områden men också ställen där alkisarna, pundarna och småbuset frodas. Beroende på var man bor kan det vara mycket trafik. Kidsen från Farsta och Hökarängen hittar dit med jämna mellanrum, med allt vad det innebär.

Du bör åka ut och reka omgivningarna om du funderar på att flytta dit. Själv skulle jag dö av tristess och förortsångest på ett ställe som kretsar kring en Statoil-mack och ett nattöppet MacDonalds.
Citera
2009-08-21, 08:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Jag skulle säga att det är
hyfsat, inte mer. Det finns ganska bra områden men också ställen där alkisarna, pundarna och småbuset frodas. Beroende på var man bor kan det vara mycket trafik. Kidsen från Farsta och Hökarängen hittar dit med jämna mellanrum, med allt vad det innebär.

Du bör åka ut och reka omgivningarna om du funderar på att flytta dit. Själv skulle jag dö av tristess och förortsångest på ett ställe som kretsar kring en Statoil-mack och ett nattöppet MacDonalds.

Vad snackar du om det finns inget macdonalds i sköndal.
Citera
2009-08-21, 08:16
  #6
Medlem
OK, men Statoil & McDonalds ligger ju inte i själva Sköndal utan ligger längs med Nynäsvägen mellan Sköndal och Skogskyrkogården.

Men om man jämför Sköndal med andra områden i Söderort - vilket område kan man då jämställas med Sköndal? Har uppfattningar och erfarenheter om nästan alla områden i Söderort förutom just Sköndal...och möjligen Tyresö och Älta.
__________________
Senast redigerad av M88 2009-08-21 kl. 08:18.
Citera
2009-08-21, 08:18
  #7
Medlem
iambecomedeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Vad snackar du om det finns inget macdonalds i sköndal.
Vad snackar DU om?
Citera
2009-08-21, 08:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iambecomedeath
Vad snackar DU om?

Du far med osanning och försöker få oss att tro att det finns ett mac donalds i sköndal.

Det kan faktist vara en avgörande faktor i frågan om man gillar stället eller inte så det är viktigt att man håller sig till sanningen.

Fakta i Sköndal finns det matbutik , spelombud , lunchresturang/alkoholistpub,bankomat

I Sköndal finns inte mac donalds , elgiganten , Ikea.
Citera
2009-08-21, 08:24
  #9
Medlem
mcdonalds ligger uppe i norra sköndal. inte inne i själva sköndal som sagt.

jag vet inte vad man ska jämföra sköndal med. det är allmänt insomnat, lugnt och sansat. det är ju inget fel att bo i ett jävligt lugnt område, bara åka in om man vill ha lite action..
Citera
2009-08-21, 08:30
  #10
Medlem
Jo, grejen är att vi blivit en till i familjen och vill bo i ett lite mindre traffikerat/bullerstört område...Bor f.n precis vid två vägar och en större rondell.

Vill inte hamna i ett område som liknar typ Östberga
Citera
2009-08-21, 08:38
  #11
Medlem
iambecomedeaths avatar
Nu var det väl jäveln vad alla hakade upp sig på McDonalds! Det ligger i Sköndal, sen om det är i utkanten eller inte spelar ingen roll - det är ju inte direkt New York vi pratar om, utan ett litet ställe där allt ligger inom gångavstånd. Dessutom syftade jag på själva symboliken, men det var tydligen för djupt vid 8-draget en fredagmorgon. Andemeningen i mitt inlägg var att Sköndal ligger nära sämre områden och en stor väg (Nynäsvägen).

Sammanfattningsvis så är det lugnt med tanke på vad som finns runt omkring, men det finns sämre områden så kolla innan du tackar ja till något. Vill du så är det ju bara att skriva ut mer exakt var du tänkt dig så finns det garanterat folk som vet hur det är just där.
Citera
2009-08-21, 08:39
  #12
Medlem
om man störs av buller så är det väl hur lugnt som helst bara man inte bor väldigt nära vägen där bussarna går antar jag. ska ni köpa villa och störs av buller så borde man väl undvika att köpa något av husen som ligger nära nynäsvägen bara?

det ultimata är ju att du rekar själv istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback