Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-08, 20:20
  #1
Medlem
Mikapikas avatar
tjena!
jag behöver lite hjälp.. drar till thailand i mitten av januari och kommer hem till påsk, har fixat turistvisum som gäller i två månader (men jag ska vara borta i tre=) vad är smartast för att få visum för resterande månad? att åka till gränsen och få en stämpel i passet eller gå till ambassaden (som kostar mig typ 400kr för 30dagars förlängning) hur är det med statskuppen är det riskabelt att ta sig till gränserna?

internatioellt körkort, är det smart att skaffa sig ett sådant tro? någon som har bra erfarenhet utav det??
andra tips är varmt välkomna=D
Citera
2006-12-08, 20:41
  #2
Medlem
david85s avatar
Du kan välja att antingen dra till gränsen, skulle jag ha valt, eller att gå till ambassaden som sagt. Varför inte göra en liten utflykt och se grannländerna och få visum samtidigt? Det är inte det minsta riskabelt att ta sig till gränserna på grund av kuppen.

Internationellt körkort är det tydligen lag på att du ska ha (ett internetforum är dock källan till det påståendet och kanske inte stämmer alls), även ifall det inte efterföljs alls så kan det ju vara bra för försäkringar etc.
Citera
2006-12-13, 23:36
  #3
Medlem
Bangkok - Kräver retur?

Hittade en tråd som oroade mej lite där det stod att det oftast krävs retur biljett till Thailand, fast stod att även att det tydligen är lungt när man reser till bangkok. Någon som vet hur det är med detta?

En annan grejj med. Vet att man måste ange samma namn på biljetten som i passet...men måste man även ange samma adress?
Kontrollerar dom adressen, vem den tillhör o liknande?

(Anledningen är ganska simpel...precis flyttat o inte ändrat adressen än)
Citera
2006-12-14, 01:20
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
Hittade en tråd som oroade mej lite där det stod att det oftast krävs retur biljett till Thailand, fast stod att även att det tydligen är lungt när man reser till bangkok. Någon som vet hur det är med detta?

En annan grejj med. Vet att man måste ange samma namn på biljetten som i passet...men måste man även ange samma adress?
Kontrollerar dom adressen, vem den tillhör o liknande?

(Anledningen är ganska simpel...precis flyttat o inte ändrat adressen än)


Hej

Jag har aldrig fått förfrågan om returbiljett i thailand, varken vid gränser eller på flygplatsen

du kan koppla av angående adressen, om du tar en titt i ditt pass så ser du att det inte står någon adress i passet.
eftersom ditt fullständiga namn står i passet så borde det räcka med delar av det på biljetten

mvh
Citera
2006-12-14, 15:04
  #5
Medlem
Fasen, d gör det! Aldrig tänkt på att det inte står adressen i passet (o använder det varje dag (nästan)).
Citera
2006-12-14, 19:43
  #6
Medlem
Xpats avatar
3 månader

Har för mig att man bara får stanna i Thailand i 3 månader utan visum. Därför måste du kunna påvisa att du flyger hem eller vidare inom 3 månader från inträde i landet.

Lösning, köp en enkel businessklass biljett från Thailand till närliggande land, kan du få ganska billigt. Flyg och refundera den på plats i Thailand.

Eller så kan du skaffa visum förstås ;-)
Citera
2006-12-14, 19:47
  #7
Avstängd
edbergs avatar
Address på biljetten och address i passet, va fan!
Citera
2007-01-03, 10:55
  #8
Medlem
Mikapikas avatar
Thailands Visum

Hej alla resglada!!
nu är det så att jag drar till thailand den 16.de januari och har fixat visum på hemmaplan för två månader, och tänkte vara borta i tre månader.. nu undrar jag dock för den sista måndaden finns det ju två alternativ till förlängning, och det är ju antingen att ta sig till ambassaden och betala ca 400-500svenska Sek eller att ta sig till gränsen.. (vilket är billigare) men hur gör man egentligen, det finns väl inte pass kontroller ut med hela gränserna?? ngn som gjort detta?? vi tänkte ju bara åka till gränsen och vända,och fortsätta vår vistelse i thailand??
tacksam för svar.!!
mvh.Mikapika
Citera
2007-01-03, 11:42
  #9
Medlem
Vilka gränsövergångar som kommer att passa er bäst får ni garanterat reda på där nere av andra resenärer.
Citera
2007-01-03, 13:27
  #10
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikapika
Hej alla resglada!!
nu är det så att jag drar till thailand den 16.de januari och har fixat visum på hemmaplan för två månader, och tänkte vara borta i tre månader.. nu undrar jag dock för den sista måndaden finns det ju två alternativ till förlängning, och det är ju antingen att ta sig till ambassaden och betala ca 400-500svenska Sek eller att ta sig till gränsen.. (vilket är billigare) men hur gör man egentligen, det finns väl inte pass kontroller ut med hela gränserna?? ngn som gjort detta?? vi tänkte ju bara åka till gränsen och vända,och fortsätta vår vistelse i thailand??
tacksam för svar.!!
mvh.Mikapika

malaysia,Burma,Laos, ja u name it, är du BKK så är det bara kolla efter visum resor, det är det minsta du behöver oroa dig över vill jag lova!
Citera
2007-01-05, 16:43
  #11
Medlem
Thamarays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikapika
Hej alla resglada!!
nu är det så att jag drar till thailand den 16.de januari och har fixat visum på hemmaplan för två månader, och tänkte vara borta i tre månader.. nu undrar jag dock för den sista måndaden finns det ju två alternativ till förlängning, och det är ju antingen att ta sig till ambassaden och betala ca 400-500svenska Sek eller att ta sig till gränsen.. (vilket är billigare) men hur gör man egentligen, det finns väl inte pass kontroller ut med hela gränserna?? ngn som gjort detta?? vi tänkte ju bara åka till gränsen och vända,och fortsätta vår vistelse i thailand??
tacksam för svar.!!
mvh.Mikapika


Kambodja är enkelt,ca 30 sek (alltså inte sekunder utan SEK) med tåg från BKK till Aranyaprathet sen 20 bath med tuk tuk till gränsen.Minns inte vad visumet kostade men det var billigt,tror det var 800 bath=160 sek

http://images.google.se/imgres?imgur...l%3Dsv%26lr%3D
Citera
2007-01-05, 18:49
  #12
Medlem
contrerass avatar
Du kan väl förlänga på imigration, jag vill minnas att det kostar 1500 Baht.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f950799

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback