Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-18, 00:13
  #1
Medlem
omaxs avatar
Visste inte riktigt vart denna tråd bör ligga, men här är närmast tror jag.

Jag skulle vilja ha lite mer information om övervakningskameror som används i butiker, restauranger, klubbar och barer osv. Spelas allt in på band? Hårddisk? Streamas det online eller i lokala nätverk?

Finns det någon de facto standard på kameratyper, leverantör etc?

all information välkommen. Jag är törstig för kunskap

omax
Citera
2009-06-19, 23:37
  #2
Medlem
Hej du!
Har inte jobbat med kameror på runt ett år. Men kan dra det jag kommer ihåg.

På tiden jag jobbade så var det på en av vårat lands största larmföretag. De flesta kameror fungerar så att man drar alla kablar till en stor box som har oftast 2x HDDS på 500gig styck. Dom kan gå från mycket små med bara 5 portar till väldigt stora.
Själva boxen kan du styra i stort sätt allt. Du kan sätta olika tider och titta på inspelat material från den tiden som du själv har satt då den ska auto radera.
Dessa boxer sitter oftast I en metalbur som är hyfsat svår utan rätt verktyg att ta sig in i.

När vi väl kommer till banker så SKA alla inom en snar framtid(många är redan uppsatta) ha 1 IP kamera som streamar ALLT Live till en högcentral. Detta för att när någon väl trycker på överfall knappen så ska Högcentralen kunna rapportera till polis hur läget är och hur det ser ut när dom tar sig in.
Dom här kamerorna är rätt lätta att hitta på grund utav att dom har en TP-kabel baktill och är ofta riktade så dom ser hela kundområdet och kassapersonal.
Dessa kameror får inte tittas på utan att någon trycker på överfall.

Kamera typer sträcker sig långt. Det finns så otroligt många att sätta upp på grund utav situation. Det jag kan säga är dock att dom nya har jäääävligt bra bild. Speciellt IP kamerorna.
Leverantörer har jag ingen koll på då vi hämtade ut allt från vårat egna lager.

Har du något mer att fråga så är det bara att skriva lite till. Ska försöka svara så gott jag kan. Var bara praktikant i 5månader på den firman och dom planerade att jag skulle skriva under sekretets avtal men det blev aldrig av.

//rosesred
Citera
2009-06-21, 21:59
  #3
Medlem
omaxs avatar
Tack för ett supersvar! Uppskattas verkligen

Det jag är mest intreserad av är nog IP-kamerorna. Är deras interface lätt att få åtkomst till? Hur sätter man upp en IP-kamera med domäner och säkerhetsregler? Man kan tänka sig att om ett företag redan har en domän, så verkar det enklast att sätta upp en subdomän, eller sker streaming via leverantörens sida?


Hur pass vanliga är IP-kameror i butiker och barer?
Citera
2009-06-22, 14:39
  #4
Medlem
Onlinebevakning.se

kan rekomendera IP kameror se www.onlinebevakning.se
Har använt IP kameror, du kan plocka upptill 16st utplacerade kameror i en o samma mjukvara.
Citera
2009-06-22, 16:42
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av omax
Tack för ett supersvar! Uppskattas verkligen

Det jag är mest intreserad av är nog IP-kamerorna. Är deras interface lätt att få åtkomst till? Hur sätter man upp en IP-kamera med domäner och säkerhetsregler? Man kan tänka sig att om ett företag redan har en domän, så verkar det enklast att sätta upp en subdomän, eller sker streaming via leverantörens sida?


Hur pass vanliga är IP-kameror i butiker och barer?
Ja det vore intressant att veta. Som jag har förstått det så streamard dom bilder och filmer, men det är väl en central enhet där filmerna sparas. Hur fungerar en bankövervakning t.ex., är det lätt att identifiera personerna på bilderna vid rån eller liknande?
Citera
2009-06-23, 17:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja det vore intressant att veta. Som jag har förstått det så streamard dom bilder och filmer, men det är väl en central enhet där filmerna sparas. Hur fungerar en bankövervakning t.ex., är det lätt att identifiera personerna på bilderna vid rån eller liknande?


Om vi snackar IP-kamera så är det mycket lätt att identifiera en person under ett bankrån.
När vi kommer till dom gamla kamerorna så är det rätt halvtaskig kvalle på ett fåtal banker. Allt kostar ju pengar så brukar ta lite tid innan dom byter ut dom äldre modellerna.

Samt nej, på ip kameror så sparas inget på banker iaf. Dock på dom vanlig.
__________________
Senast redigerad av Rosesred 2009-06-23 kl. 17:22.
Citera
2009-06-23, 18:14
  #7
Medlem
Även om bra IP-kameror ger mkt bättre bild så skulle jag rekomendera analoga lösningar för dig som privatperson (om det nu är det som är tanken).
De flesta IP-kamerorna (Axis, Acti, Sony, IQEye m.m.) har helt ok blid men för att få maximal utdelning på bilderna så rekomenderar jag att köpa någonting från 2MP (megapixel) och uppåt.
Det finns en självklart brukliga 1MP-kameror också men bilden tenderar ofta att "släpa". Dvs när en person rör sig i en visst hastighet så ser det bara ut som ett 180 cm högt streck.
En annan nackdel är att när du använder IP-kameror så krävs det en licens per varje kamera du vill använda.
Sen får du max dra 100m kabel annars tappar du mkt av signalen. (Om du inte köper till en extra switch, då kan du förlänga 100m till)
I systemväg så behöver du bara en PC av något slag. Helst en med bra grafikkort, nätverkskort, ram-minne och hårddiskutrymme.

Pratar vi en analog lösning behöver du varken ha dyra megapixel-kameror, switchar eller en vidare stark burk.
Sådana kameror ligger på ett pris runt 2000:- styck och är helt ok.
Till det behöver du RG59-kabel (finns både som multikabel med ström i eller så väljer du att dra separat ström).
Sen måste du kontaktera med BNC-kontaker och använda en speciell tång för detta.
Du behöver också ett kort att sätta in i datorn med ingångar för så många kameror du vill ha.

Detta är de två olika installationer som oftats görs i butiker, banker, industri m.m.

Har du några fler frågor så skriv på bara...
Citera
2009-06-30, 21:25
  #8
Medlem
Övervakningskameror

Både analoga och IP kameror håller bra kvalitet numera, de analoga, CCD-kamerorna, har en upplösning på 560-600TVL numera och mycket bra ljusbehandlning vilket lätt kan identifiera ansikten och liknande.
Dessa kameror är kopplade till en DVR eller server som lagrar allt på en hd eller streamar över all information över nätet. Informationen kan enkelt ses av alla som har användarnamn och lösenord för systemet, ip-nummer till DVR räcker för att med en browser gå in i DVR och se vad som spelats in.
Citera
2009-07-01, 17:12
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TopguardSecurit
Både analoga och IP kameror håller bra kvalitet numera, de analoga, CCD-kamerorna, har en upplösning på 560-600TVL numera och mycket bra ljusbehandlning vilket lätt kan identifiera ansikten och liknande.
Dessa kameror är kopplade till en DVR eller server som lagrar allt på en hd eller streamar över all information över nätet. Informationen kan enkelt ses av alla som har användarnamn och lösenord för systemet, ip-nummer till DVR räcker för att med en browser gå in i DVR och se vad som spelats in.
Kan samtliga användare alltså spola tillbaka och se vad som hände för en timme sedan eller liknande? Hur lång tid brukar det lagras, och efter hur lång tid raderas det inspelade materialet? Låt säga att en bank eller liknande blir rånad, då brukar polisen ofta gå flera månader tillbaka för att se om någon varit inne i lokalen och rekognoserat. Finns det någon tidsgräns för hur länge de måste spara informationen?
Kan man hacka sig in i liknande system? Borde gå då det sänds över nätet och det bara handlar om hur svårt användarnamn och lösenord någon användare använt sig av.
Citera
2009-07-08, 21:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Kan samtliga användare alltså spola tillbaka och se vad som hände för en timme sedan eller liknande? Hur lång tid brukar det lagras, och efter hur lång tid raderas det inspelade materialet? Låt säga att en bank eller liknande blir rånad, då brukar polisen ofta gå flera månader tillbaka för att se om någon varit inne i lokalen och rekognoserat. Finns det någon tidsgräns för hur länge de måste spara informationen?
Kan man hacka sig in i liknande system? Borde gå då det sänds över nätet och det bara handlar om hur svårt användarnamn och lösenord någon användare använt sig av.

Beroende på vilken utrustning du använder så kan de, som tillåts, se inspelat material. Man lägger till användare och tilldelar den personen dess "rättigheter".

Huruvida reglerna för banker är har jag ingen större koll på. Men i vanliga butiker (Ica, HM, Pressbyrån m.m) så gäller max 30 dagars inspelning.

Kan folk hacka NASA så är det nog inga större problem att ta sig in i ditt kamerasystem heller.
Citera
2009-07-21, 15:15
  #11
Medlem
Edit:

Bankens Live bilder/Arkiv bilder kan INTE ses via nätet.
Citera
2009-07-25, 01:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritol
Edit:

Bankens Live bilder/Arkiv bilder kan INTE ses via nätet.

Kan dom visst. Ip-kameror är TP kopplade till centralens modem(ADSL). Allt för att Högsäkerhets centralen ska kunna ha konversation med polisen under ett pågående bankrån.
__________________
Senast redigerad av Rosesred 2009-07-25 kl. 01:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback