Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 13:12
  #2689
Medlem
Jag skrev precis It-högskolans antagningstest.

Jag fick 80%(24 poäng) på sve/eng/matte och 90% på programmering, räcker detta för att bli antagen?

Har sökt en distansutbildning(enligt ITH så är det flest sökande på distansutbildningarna och därmed krävs det också högre poäng i testet för dessa utbildningar)

Någon som blivit antagen tidigare som vill berätta hur många poäng som då krävdes för att bli antagen?
Citera
2024-04-28, 14:20
  #2690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunO.Neger
Jag skrev precis It-högskolans antagningstest.

Jag fick 80%(24 poäng) på sve/eng/matte och 90% på programmering, räcker detta för att bli antagen?

Utan tvekan. Det finns inte många idioter kvar som har missat att det råder stor kris inom IT och fortfarande söker sig till sådana utbildningar.
Citera
2024-04-28, 20:16
  #2691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
Utan tvekan. Det finns inte många idioter kvar som har missat att det råder stor kris inom IT och fortfarande söker sig till sådana utbildningar.

Beskedet jag fick var dock att det förväntas cirka 1000 sökande för 35 platser.

Som sagt, skulle vara kul att höra vilka antagningspoäng som krävts tidigare år för att komma in på It-högskolans utbildningar.
Citera
2024-04-30, 06:31
  #2692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunO.Neger
Beskedet jag fick var dock att det förväntas cirka 1000 sökande för 35 platser.

Som sagt, skulle vara kul att höra vilka antagningspoäng som krävts tidigare år för att komma in på It-högskolans utbildningar.

Men det kan inte vara de skarpaste verktygen i lådan, så du kommer nog in på din arbetslöshetslinje ska du se.
Citera
2024-04-30, 13:09
  #2693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
Men det kan inte vara de skarpaste verktygen i lådan, så du kommer nog in på din arbetslöshetslinje ska du se.

Jag vet inte riktigt vad du yrar om, arbetslöshetslinje?

Du behöver inte svara, du verkar vara bitter på YH-utbildningar, kanske har du själv gått på en sådan och är missnöjd med just den utbildningen, vad vet jag.

Naturligtvis finns det skolor som har YH-utbildningar/kurser av sämre kvalitet, dock finns det även universitet/högskolekurser som håller riktigt dålig kvalitet inom IT området. Enligt min erfarenhet är läraren helt avgörande för kvaliteten på kursen, gäller naturligtvis både för YH och universitet/högskola.
Citera
2024-05-01, 22:35
  #2694
Medlem
Någon som vet hur studentlivet på YH skiljer sig gentemot universitet/högskola? Jag är 22 år gammal och planerar att börja en YH-utbildning inom IT. Då jag kommer att flytta till en ny ort där jag inte känner någon, är jag mycket orolig över att hamna bland enbart äldre människor som redan har sina egna liv under studietiden, vilket möjligtvis leder till att man blir rent utav socialt isolerad under tiden där. Den utbildning jag är intresserad av delar campus med högskolan och har en studentförening, vilket kanske gör det lite enklare att träffa nytt folk?
Citera
2024-05-03, 11:19
  #2695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22
Någon som vet hur studentlivet på YH skiljer sig gentemot universitet/högskola? Jag är 22 år gammal och planerar att börja en YH-utbildning inom IT. Då jag kommer att flytta till en ny ort där jag inte känner någon, är jag mycket orolig över att hamna bland enbart äldre människor som redan har sina egna liv under studietiden, vilket möjligtvis leder till att man blir rent utav socialt isolerad under tiden där. Den utbildning jag är intresserad av delar campus med högskolan och har en studentförening, vilket kanske gör det lite enklare att träffa nytt folk?

Naturligtvis är det mycket mer studentliv på dom stora universiteten och några stora högskolor.
Sen är medelåldern generellt högre på Yh jämfört med högskola/universitet.

Är det en mindre ort du flyttar till så bor säkert en stor del av dina kommande klasskamrater i närområdet och dom har ju redan sina liv på orten så att säga, men du kan ju börja träna i en lokal idrottsklubb eller dylikt för att knyta nya kontakter i din egen ålder.

Tyvärr för din del brukar det vara mindre högskolor som delar campus med yh, men finns där kårpub m.m som även du som Yh student får besöka så blir det kanske ok för dig?
Citera
2024-05-06, 16:55
  #2696
Medlem
Hej,
Jag har sökt en tvåårig yrkesutbildning som rådgivare inom bank. Ett särskilt krav är matte B (matte 2) och engelska B (engelska 2)

Jag ska göra ett urvalsprov och beskrivningen på provet ser ut som följande:

"Upplägg
Provet består av tre delar: matematik, problemlösningsförmåga, läsförståelse och grundläggande datakunskap. Du har totalt 2 timmar på dig att besvara alla frågor. "

Jag undrar om någon har erfarenhet av urvalsprov?
Vilka typer av frågor kommer på matte delen?

Är det flervalsfrågor?

Hur är provet upplagt?

Tar emot alla tips från er, har ingen aning vad jag kan förvänta mig.
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback