Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-12, 15:26
  #1
Medlem
Hur länge bör man vänta innan man tar svamp (eller lsd)? Det jag har hört är att man helst ska vänta tills man blir 18-20, om inte ännu längre. Är det större risk för hppd och schizofreni och andra hjärnskador eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad än?

Jag gissar att det finns iaf ett par stycken här som testade svamp innan de fyllde 18. Vilka erfarenheter hade ni av det? fick ni ut ngt positivt av det, mer än just trippen, som ni inte skulle fått annars?

Varierar det från person till person hur "tålig" eller liknande man är? hur vet man det isf?

Jag tror att det finns fler än jag som skulle vara mycket tacksamma av att få lite svar på de här frågorna.
Citera
2008-09-12, 15:31
  #2
Medlem
Stormorfars avatar
Jag käkade svamp första gången när jag var 16 och det gick bra. Trippade på mitt rum när familjen var hemma och det gick bra. Men då hade jag läst väldigt mycket om svamp och hade även rökt cannabis rätt många gånger innan. Men jag skulle nog rekomendera att man är över 18 när man kör svamp för att vara på den säkra sidan..

Skulle tro att det är lite större risk för tex. schizofreni än om man käkar när man är äldre, men det är knappast något man behöver oroa sig för tror jag. Jag tycker att jag fick ut positiva saker av trippen. Självklart varierar det från person till person. Är man väldigt rädd av sig och nojjig så är det ju knappast fördelar mot nån person som är mer stabil. Svårt att säga hur man vet ifall man är reda för att trippa... Man känner när man är redo helt enkelt
__________________
Senast redigerad av Stormorfar 2008-09-12 kl. 15:35.
Citera
2008-09-12, 15:33
  #3
Medlem
b0gfettos avatar
Man bör väl undvika droger helt och hållet innan man är fysiskt och psykiskt utvecklad. Hur gammal är du?
Citera
2008-09-12, 15:34
  #4
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Man bör väl undvika droger helt och hållet innan man är fysiskt och psykiskt utvecklad. Hur gammal är du?


Nu är det spännande...
Citera
2008-09-12, 15:34
  #5
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu är det spännande...

Citera
2008-09-12, 15:39
  #6
Avstängd
Man ska inte ta några droger innan man är fullt utvecklad fysiskt. Minst 18 år bör man vara innan man tar några droger som helst. Jag tog dock själv droger innan 18 och det hade ingen vidare positiv effekt på mig direkt.

När man är myndig anses man mogen att göra sina egna beslut. Innan dess så är det bäst att koncentrera sig på skolan och sin personliga utveckling omgivningen osv.

//Kristall
Citera
2008-09-12, 15:40
  #7
Medlem
trumvirrvel..
Citera
2008-09-12, 15:53
  #8
Medlem
Thubbes avatar
Jag var sjutton år första gången jag trippade, och jag har vänner som varit både sexton och femton så jag skulle inte tro att det är nån större fara med åldenrn. Det viktiga är att du känner dig redo och vet vad du ger dig in på, och chansen för det är kanske större ju äldre man blir.
Citera
2008-09-12, 15:53
  #9
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Man ska inte ta några droger innan man är fullt utvecklad fysiskt. Minst 18 år bör man vara innan man tar några droger som helst. Jag tog dock själv droger innan 18 och det hade ingen vidare positiv effekt på mig direkt.

När man är myndig anses man mogen att göra sina egna beslut. Innan dess så är det bäst att koncentrera sig på skolan och sin personliga utveckling omgivningen osv.

//Kristall

Ja stämmer väl men har man chansen innan 18 är det ju svårt att hålla sig.
Om man tar en liten dos så ska det nog gå bra. Finns nog många därute som trippar innan dom har utvecklats helt sen om det är bra eller inte återstår att se..

Psykadeliska ska man ändå ha respekt för.
Citera
2008-09-12, 15:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Man ska inte ta några droger innan man är fullt utvecklad fysiskt. Minst 18 år bör man vara innan man tar några droger som helst. Jag tog dock själv droger innan 18 och det hade ingen vidare positiv effekt på mig direkt.

När man är myndig anses man mogen att göra sina egna beslut. Innan dess så är det bäst att koncentrera sig på skolan och sin personliga utveckling omgivningen osv.

//Kristall

håller med,,

tog själv droger långt innan jag var 18, på ett ganska oansvarligt sätt (räknar inte weed) , problemet är väl dels att man saknar perspektiv och sundare förnuft , tror man är odödlig osv,grupptryck + man har oftast inte hunnit märka de negativa kosekvenser som vissa i ens umgänges krets garanterat kommer få med tyngre droger,
SKAFFA EN UTBILDNING!! Jag klarade skolan bra trots allt, men många vänner fokuserade alldelles för mycket på droger och lär aldrig åstadkomma något av större betydelse..( jag hoppas jag har fel)det finns alltid tid sen att ta va du vill droger lär aldrig försvinna
__________________
Senast redigerad av Spacekitten 2008-09-12 kl. 16:11.
Citera
2008-09-12, 16:05
  #11
Medlem
hehe123s avatar
spänningen stiger ....
Citera
2008-09-12, 16:14
  #12
Medlem
Käkade svamp första gången när jag var sexton, hade jävligt roligt och det kändes som att jag fick ut ganska mycket av att göra det. Var väldigt deprimerad under den tiden och svampen öppnade upp en helt ny värld. Skulle dock inte rekommendera droganvändning eller hjälpa till med att fixa droger till en omyndig person. Saker kan gå snett, men om man är hyfsat psykiskt stabil ska det inte vara någon fara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback