Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-28, 20:19
  #1
Medlem
Taipehs avatar
Säkert inget nytt, men den senaste tiden har vi översvämmats av rapporter om dataintrång på olika sajter från hacker i olika form och skepnad...(kanske en tautologi;-)
I detta forum diskuteras övervakning av olika slag, och i skrivande stund måste jag säga att jag är mest irriterad över vad privatpersoner gör med olika nätfora.
Ibland under skepnaden: "Vi vill bara visa hur osäkert allt är", ibland med devisen: "Vi är så jävla förbannade för att.....".
Det läggs ut lösenord, ungdomar tävlar om att överträffa varandra i att ta sig in i andras privata liv. Hur långt borta är gamla östtyska STASI eller ryska KGB här?
Medborgare spionerar på andra medborgare?

Det är väl en glömd värld, men förr i världen fanns en slags kodex inom posten att ingen fick öppna någon annans brev. Det som var skrivet till en annan person fick inte öppnas, "hackas" av någon annan.
Såklart gjordes det understundom, och säkerligen från statligt håll, men tanken.
Numera upphävd tycker jag.
Samtidigt som man pläderar för ett övervakningsfritt samhälle kan nästan varenda liten tonåring med någorlunda goda datakunskaper få fatt på vad faan som helst...

Och hur botar vi det?
Med bättre brandväggarm virusprogram eller lösenord?

Nää
Med återvunnen respekt för varje människas rätt till integritet. Med respekt för både yttrandefrihet och frihet från att exploateras.

Eller?
__________________
Senast redigerad av Taipeh 2008-01-28 kl. 20:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback