Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-04, 22:58
  #1
Medlem
goE-s avatar
Hej!

Är relativt ny på FB men sett att det har varit massvis med frågor angående Industriell ekonomi. Då jag själv läst det och nyligen blivit klar tänkte jag att jag kan besvara frågor i samma anda som jag sett att tunnelbaneförare gjort. Till att börja med kan jag ge lite grundinfo om mig, indelat i tre tidsperioder - före, under och efter I.

Före
Jag har läst natur på gymnasiet, bott utomlands ett år men annars spenderat uppväxten i en Sthlmsförort. Gick ut gymnasiet med relativt bra betyg, men festade större delen av ettan (pluggade aldrig utan skrev prov på talang) och höll på med annat bus. Bodde utomlands i tvåan och läste på IB (International Baccalaureate, en internationell utbildning välkänd för hög kvalitet, ursprungligen startad för att ambassadörsbarn skulle kunna få kontinuitet trots omkringflängande). IB var klart tuffare än svenskt gymnasium. Jag skulle bara få tillgodoräkna mina betyg som G:n, trots att utbildningen är tuffare och jag kom hem med uteslutande 6or/7or (maxbetyg 7). På grund av det läste jag år 2 och 3 på ett år, då jag ville gå ut med mina polare.

Jobbade ett år efter gymnasiet, reste ett år.

När jag skulle börja plugga var intagningskravet ett snitt på 18,7 om jag inte minns fel. Jag hade inte det men kom in på högskoleprov.

Under
Jag läste på I i Linköping. Under studietiden var jag väldigt engagerad i mkt studentliv, bland annat näringslivskontakter, nollning, arbetsmarknadsdagar och liknande. Sista året jobbade jag även som universitetslärare inom ekonomi. Jag tog även ett utbytesår utomlands. Blev medlem i Nova100 vilket gav mig en del kontakter med näringslivet och hjälpte mig få en känsla för vad jag vill göra.

Jobbade de flesta somrar. Lyckades få ett internship på ett företag jag dock inte valt att söka jobb på nu.

Efter
Jag är nyligen utexad. Har inte haft några problem att få intervjuer. Bestämde mig för att bli strategikonsult. Har fått ett antal erbjudanden i Stockholm men kommer flytta utomlands efter nyår då jag fått ett erbjudande jag inte kan säga nej till. Kommer tjäna mellan 50-57k/månad beroende på bonus. I Sthlm var motsvarande erbjudanden kring 40k. Förväntas jobba 55-65timmar/vecka i snitt.

Så, det där min hissreselånga sammanfattning av mig. Släng på frågor så ska jag försöka svara så gott och fort jag kan.
Citera
2007-12-04, 23:34
  #2
Medlem
hookahs avatar
Det är faktist inte så mycket i ditt inlägg som handlar om utbildningen, du berättar ju mest om allt annat du gjort.

Dock tror jag säkert du kan svara på de flesta frågorna folk har så om de bara hittar hit får du säkert hjälpa dem.
Citera
2007-12-04, 23:39
  #3
Medlem
goE-s avatar
Stämmer hookah. Flippade runt lite snabbt bland folk som frågat om I och såg att det mest var generella frågor i stil med "borde jag välja I eller annat" så då tänkte jag att bakgrund och tid efter (vart det kan leda) kan svara på såna frågor direkt.

Mer specifika frågor om Lkpg, kurser, studieliv osv svarar jag gärna på, men skulle bli en jättelång inledning om jag skrev allt sånt och sannolikt skulle jag ta upp massa ointressant. Men har du någon fråga svarar jag gärna, usel film på tv :P
Citera
2007-12-04, 23:41
  #4
Moderator
Semesters avatar
Vad är den förväntade arbetstiden på Stockholmsjobben där du skulle tjäna 40k? På en höft givetvis.
Citera
2007-12-04, 23:44
  #5
Medlem
goE-s avatar
60-65timmar/v i genomsnitt. Peakar uppåt 100h såvitt jag förstått, vissa dagar helt ledigt mellan projekt.
Citera
2007-12-05, 00:13
  #6
Medlem
Sartres avatar
kan du inte berätta om nova100 ? gärna uttömmande.
Citera
2007-12-05, 00:28
  #7
Medlem
goE-s avatar
Oj. Jo absolut, jag kan dra lite om Nova100. I sådana fall om 2 delar, min personliga åsikt och det faktiska potentiella fördelarna.

Personligen tycker jag att det är känns lite krystat. Man har pluggat nåt år, känner att man egentligen inte kan något av nytta, man har läst ett antal kurser men aldrig gjort något yrkesrelaterat och kallas helt plötsligt för "en toppstudent" utan att egentligen kunna något annat än att ha skrivit ok på ett par tentor. (Vilket företag har nytta av att jag kan algebra, flervariabelanalys och lite grundläggande ekonomi, vilket är vad man kan efter 2år). Denna känsla hade jag egentligen tills sista året, då jag äntligen kände att jag hade något jag faktiskt skulle kunna bidra med. Det blir per automatik en högre andel dryga människor än i samhället i stort, men har man gått I har man lärt sig att hantera det. Med detta sagt, det finns också oerhört mkt ruskigt roliga, trevliga och duktiga människor i Nova. Men det låter hetare utifrån än vad det är på insidan.

Potentiella fördelar: Det finns inga som helst nackdelar av att vara med, så det finns inget skäl till att inte söka (förutom hybris eller jante). Vad du får ut av det är följande:
* Du får träffa massa företag. Liknande arbetsmarknadsdagar fast mycket mer koncentrerat. Man sitter tex 1timme, 6 studenter och 3 företagsrepresentanter. Det kan ge väldigt mycket. Du kan dels få ett djupare intryck av ett företag du ÄR intresserad av, men även möta nya företag du inte hört talas om/övervägt.
* Vissa jobb släpps bara mot Novor. De annonseras aldrig utanför.
* Man träffar väldigt mycket folk. Du har stor chans att lära känna grymt sköna människor, och hur ogärna jag än säger det, men det ÄR viktigt att nätverka. På kort sikt har jag upplevt att jag får ett mycket mer tillförlitligt intryck av ett företag om jag frågar en bekant som jobbar där än att prata med HR. En kompis vågar säga vad som är dåligt.
* Om inte annat får du en del gratismat, uppträdanden, trevliga kvällar och lite give-aways.

Skrev det första som dök upp i huvudet. Fråga gärna vidare om det är något särskilt du undrar över, antag osv osv
Citera
2007-12-05, 01:39
  #8
Medlem
Sartres avatar
Hur funkar antagningen? Vad är bra saker att skriva med? Hur ser en genomsnittlig profil ut? Vad är måsten för att ens kunna komma med?

Sedan undrar jag ifall det bara är managementjobb/"ekonom"jobb man kan få tag på genom nova100? Eller är det vettigare än så?
Citera
2007-12-05, 01:50
  #9
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
60-65timmar/v i genomsnitt. Peakar uppåt 100h såvitt jag förstått, vissa dagar helt ledigt mellan projekt.

Det blir ju en del om man lägger på det otal resor man gör inom konsultyrken. Vad tror du om din löneutveckling de närmaste åren, ty jag gissar att detta är en form av språngbräda mot ändå mer välbetalda arbeten.
Citera
2007-12-05, 01:54
  #10
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Hur funkar antagningen? Vad är bra saker att skriva med? Hur ser en genomsnittlig profil ut? Vad är måsten för att ens kunna komma med?

Sedan undrar jag ifall det bara är managementjobb/"ekonom"jobb man kan få tag på genom nova100? Eller är det vettigare än så?

Antagningen funkar genom ansökan och följande intervju. De utvärderar efter 3 huvudaspekter - AQ (academic), EQ (emotional) och BQ (business) - enkelt sammanfattat är det bra betyg, social kompetens och driv/initiativförmåga. Mitt råd är att tänka igenom och skriva en ansökan som visar på dessa 3 aspekter hos dig, med konkreta exempel. Du behöver inte uppfylla allt, jag har kompisar som är med och som har halvdanna betyg. Väger upp på andra områden.

Genomsnittlig profil: Lite osäker på vad du menar? Jag vet att de har för mkt I:are och ekonomer och gärna ser sökande från andra utbildningar. Svarade jag på din fråga eller misstolkade jag dig?

Absolut inte bara managementjobb. Se http://www.nova100.se/public_se/stud/partners.asp för lista på partnerföretag. Utöver dessa finns även andra med. Har kompisar som börjat på PG, Orkla och massa andra företag, så långt ifrån bara management. Dock skulle nog de flesta jobb klassas som någon form av "ekonomjobb". Det finns en del tekniska tjänster och ett flertal läkare och jurister är också med, så mycket annat finns. Men det är svårt att ha ett karriärsjobb utan att beröra ekonomi idag. Skulle dock nästan vilja påstå att consulting är underrepresenterat. Vad pluggar du och var?
Citera
2007-12-05, 01:59
  #11
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det blir ju en del om man lägger på det otal resor man gör inom konsultyrken. Vad tror du om din löneutveckling de närmaste åren, ty jag gissar att detta är en form av språngbräda mot ändå mer välbetalda arbeten.

Inget snack om saken. Jag ger upp en hel del, det ska man vara medveten om. Kommer bli svårt att hinna med att träna och det sociala livet kommer bli tufft.

Jag har jättesvårt att svara på löneutveckling, förutom att den inte kommer snigla fram i någon fackligt bestämt takt på 3-4%. Stannar jag inom consulting stiger nog lönen rätt stadigt, med kraftiga kliv uppåt vid övergång till projektledare, manager, director och jättehoppet vid partnernivå. Men ledsen Semester, kan inte ge dig något bra svar då jag helt enkelt inte har inblick. Ett rätt vanligt scenario är att man efter ett par år går över till industrin och då halverar arbetstiden.
Citera
2007-12-05, 16:04
  #12
Medlem
Sartres avatar
goe: Vad bör man ha för olika meriter på sitt AQ, EQ, BQ? Berätta litet om hur du kom in på det hela? Vad hade/har du för meriter som var något att ha i sammanhanget? Vad bör man ha för snitt i AQ? Vad menas med en bra EQ i deras fall? BQ = startat eget? Du får exemplifiera mer. Vad krävs det för referenser? Vilket år bör man söka? Är det för sent att börja söka i början av 4:an ? Hur skall man söka? Varför/varför inte skall man söka? Dvs vilka bör låta bli att söka och vilka skall söka?

Genomsnittlig profil innebär vad de flesta har för meriter i sina ansökningshandlingar.

Men även ifall det bara finns "ekonomjobb" så borde man väl ändå kunna landa sig en tjänst som aspirant-> "på-väg-till" -> CTO/CSO på ett företag? Sedan är det väl ändå trots allt lättare för en teknolog att lära sig företagsekonomi än att lära en företagsekonom matematik ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback