Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-20, 21:39
  #1
Medlem
Aquabots avatar
Jag tycker det vore trevligt med en diskussion om begreppet/fenomenet sousveillance. I denna tråd kan vi vädra våra tankar kring allt som har med ämnet att göra, teknik, lagar, etik mm.

Jag är inte så där jättepåläst på detta, och vet inte riktigt var jag ska börja. Men jag nöjer mig nog med detta för att pejla intresset, och händer det inget så får jag väl ta tag i saken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sousveillance
Citera
2007-11-20, 22:51
  #2
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta...

...är en intressant tanke. Det har t ex slaigt mig att i vissa situationer, såväl vid myndighetskontakter som vid otrevliga sammanträffanden med kriminella, skulle det vara lämpligt med en film- och ljudupptagningsapparat (ung kamera med ljud alltså) som man kunde slå på för att dokumentera skeenden. Givetvis vore den tvungen att lagra materialet via trådlösförbindelse på annan plats, för att vara nyttig. Videokamera eller mobiltelefon duger inte. Myndighetssituationer jag har funderat på är tex poliskontroll vid väg och besök hos AB Svensk bilprovning. Även vid butiksbesök kunde det vara lämpligt för att tex dokumentera dåligt bemötande.
Det jag förstår att TS mest är ute efter är att övervaka övervakarna, och då är kanske "min" apparat lämplig i övervakade miljöer, som krogköer etc.
Citera
2007-11-20, 23:00
  #3
Medlem
Bajsfacistens avatar
Automatisk inspelning av ens hemtelefonsamtal, har jag funderat ett tag på att inför skaffa då det är bra att ha som bevisföring vid tvister och problem med typ, Radiotjänsten, kundservice och reklamation med diverse företag och myndigheter, och eventuella hot om man t.ex skulle stödja SD eller mot vargen etc.

Bärbar videoupptagning är nog överdrivet men framförallt dyrt, bärbar ljudupptagning av hyfsad kvalité att ha i jackfickan kan nog tillräckligt och framförallt billigare. Som bildbevis räcker nog en kamera. Det man ska tänka på är att ha framförhållning i olika situationer och då faktiskt dokumentera eventuella bevis.
Citera
2007-11-20, 23:44
  #4
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
[...]Det jag förstår att TS mest är ute efter är att övervaka övervakarna, och då är kanske "min" apparat lämplig i övervakade miljöer, som krogköer etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
[...]Det jag förstår att TS mest är ute efter är att övervaka övervakarna, och då är kanske "min" apparat lämplig i övervakade miljöer, som krogköer etc.
Fast jag tycker att kontakter med myndigheter var ett väldigt bra exempel på tillfällen där detta passar sig. Det knepiga är väl utrustningen, ska man konstant gå omkring med inspelningsutrustning, och ska man i så fall spela in konstant?

En kompis till mig har använt sig av detta en gång i just en krogkö som du nämner. Han är iranier och skulle gå ut med sin storebror och några kompisar, vakten nekar dem i dörren och säger att stället är uppbokat för ett privat sällskap just denna kväll. Han misstänker att de blir nekade för att några av dem är invandrare, tar fram sin mobil och får vakten att upprepa samma anledning, nu inför kameran. Sedan säger han lugnt att han kommer stå utanför klubben och filma entrén i 30 minuter om de inte blir insläppta, vilket de givetvis blir. Dessutom får han en ursäkt av vakten som skäms men fått tydliga order om vem som ska få komma in.
Citera
2007-11-21, 18:01
  #5
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Fast jag tycker att kontakter med myndigheter var ett väldigt bra exempel på tillfällen där detta passar sig. Det knepiga är väl utrustningen, ska man konstant gå omkring med inspelningsutrustning, och ska man i så fall spela in konstant?

...jag har också funderat på detta. Det är ju inte omöjligt att framtidens mobiltelefoner kan komma att ha dessa funktioner, att slå på när man upplever behovet.

Citat:
En kompis till mig har använt sig av detta en gång i just en krogkö som du nämner. Han är iranier och skulle gå ut med sin storebror och några kompisar, vakten nekar dem i dörren och säger att stället är uppbokat för ett privat sällskap just denna kväll. Han misstänker att de blir nekade för att några av dem är invandrare, tar fram sin mobil och får vakten att upprepa samma anledning, nu inför kameran. Sedan säger han lugnt att han kommer stå utanför klubben och filma entrén i 30 minuter om de inte blir insläppta, vilket de givetvis blir. Dessutom får han en ursäkt av vakten som skäms men fått tydliga order om vem som ska få komma in.

Ser för- och nackdelar i detta. Olaga diskriminering lär minska, men till vilka krogar skall de gå som inte vill träffa alla sorter? Man måste nog ha en modernare syn på diskriminering, tror jag.
Citera
2007-11-21, 19:17
  #6
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...jag har också funderat på detta. Det är ju inte omöjligt att framtidens mobiltelefoner kan komma att ha dessa funktioner, att slå på när man upplever behovet.
EyeTap är ju en rätt häftig manick, det är en sorts modern monokel där det sitter en kamera framför ögat, på så sätt filmas allt som du ser, exakt som du ser det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eyetap

För mig som har vanliga glasögon så funkar dock inte det, dock skulle det ju funka att ta en liten videokamera, och på ett enkelt sätt tejpa fast den på bågen. Googlade på "small spy video camera" och fick upp rätt många träffar, hittade ganska direkt vad jag letade efter. Det kommer kanske inte bli så estetiskt tillatalande, men som en tillfällig lösning (t ex om man ska demonstrera) så borde detta alternativ vara ypperligt.

http://www.spygadgets.com/Merchant2/...ory_Code=BOARD
Edit: Denna verkar dock inte funka till ändamålet, men något liknande.

Ett väldigt simpelt alternativ är ju att införskaffa en telefonsvarare till hemmets telefon, ifall man hamnar i en situation där man känner att man vill spela in en diskussion så ringer man hem med mobilen (som är på 'speaker phone' så att den får med alla röster) och låter telefonsvararen spela in samtalet.

Citat:
Ser för- och nackdelar i detta. Olaga diskriminering lär minska, men till vilka krogar skall de gå som inte vill träffa alla sorter? Man måste nog ha en modernare syn på diskriminering, tror jag.
Det här var bara ett kort instick som vi nog inte ska gå in djupare på, personligen anser jag att den som driver klubben ska få bestämma själv vilka som är välkomna.
Citera
2008-01-17, 23:09
  #7
Avstängd
Användningsområden

Om man blir trakasserad eller liknande kan ju en dold kamera och en mp4 med videoupptagning vara till hjälp.
Något för Polisen att köpa in och ge personer som trakasseras.
Att hela tiden gå omkring med det är nog lite jobbigt.
Men en mobil som spelar in ljud och automatisk raderar 1 dag gammal upptagning hade ju varit kanon.
Citera
2008-01-22, 10:55
  #8
Medlem
Klär du i slips?
http://www.prylbutiken.nu/shop/?artnr=012
Citera
2008-01-24, 10:07
  #9
Avstängd
PRUSSELUSKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Jag tycker det vore trevligt med en diskussion om begreppet/fenomenet sousveillance. I denna tråd kan vi vädra våra tankar kring allt som har med ämnet att göra, teknik, lagar, etik mm.

Jag är inte så där jättepåläst på detta, och vet inte riktigt var jag ska börja. Men jag nöjer mig nog med detta för att pejla intresset, och händer det inget så får jag väl ta tag i saken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sousveillance
Tycker jag låter mycket intressant. Att ge öppen tillgång till informationen skulle vara ytterligae ett steg. Speciellt intressant är det om tekniken används för att övervaka myndigheter och logik/logistik i deras sätt att utföra uppdragsgivarens (medborgarens) intentioner

Polisen ville ha maskerandeförbud vid demostrationer, men var de så speciellt pigga på att själva kunna bli identifierade och lagförda vid övergrepp mot demostranter? Dvs tydlig numrering av uniform och skyddsutrustning - såväl som distinkt spårbar ammo. Balanseringen av övervakningen är nog det viktigaste av hela frågan.

Övervakning i sig behöver inte vara god/ond, men den har en utmärkt potential att bli.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article52136.ab
I sin extremaste form skapar övervakningen ojämlighet men kan också vara med att förebygga den. Låt oss bevaka intresseområdet.
Citera
2008-01-24, 14:16
  #10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Tycker jag låter mycket intressant. Att ge öppen tillgång till informationen skulle vara ytterligae ett steg. Speciellt intressant är det om tekniken används för att övervaka myndigheter och logik/logistik i deras sätt att utföra uppdragsgivarens (medborgarens) intentioner

Polisen ville ha maskerandeförbud vid demostrationer, men var de så speciellt pigga på att själva kunna bli identifierade och lagförda vid övergrepp mot demostranter? Dvs tydlig numrering av uniform och skyddsutrustning - såväl som distinkt spårbar ammo. Balanseringen av övervakningen är nog det viktigaste av hela frågan.

Övervakning i sig behöver inte vara god/ond, men den har en utmärkt potential att bli.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article52136.ab
I sin extremaste form skapar övervakningen ojämlighet men kan också vara med att förebygga den. Låt oss bevaka intresseområdet.
Även om övervakningen är balanserad, och medborgarna har full insyn och kontroll över "makthavarna" är det ändå ett övergrepp. Det kan inte bli jämbördigt pga av att det är våra privatliv som kartläggs till skillnad mot deras tjänsteutövanden, samt att antalet människor som övervakas är långt fler än de som övervakar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback