Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-01-14, 15:08
  #25
Medlem
Kameror på toalett i tentasal?

Hej ni som är insatta i integritet o övervakning kontra lagboken. Har man från universitetets sida rätt att sätta upp kameror på exemplevis en toalett i en tentamenssal på universitetet för att kunna förhindra att folk fuskar vid tentamentillfället?
Citera
2008-01-14, 15:45
  #26
Medlem
Phillys avatar
Jag har inget problem med att kameror sätts upp på nödvändiga områden för att motverka stöld och skadegörelse. Men filmen får endast ses under strikta former efter ett brott begåtts. Alltså ingen live bevakning á la London.

Förövrigt tycker jag vi ska ha så lite bevakning som möjligt. När/var/hur kontokort, mobiltelefon, e-post/internet etc.. används ska inte bevakas överhuvudtaget. Vi måste se till att minska bevakningen över oss innan det är försent.
Citera
2008-01-14, 16:00
  #27
Medlem
Andvaris avatar
Den dagen jag sitter och skiter mitt i natten på ett släckt dass, och märker att en jävla helikopter lyser upp hela dasset med röda laserstrålar genom fönstret, är dagen då jag kommer klaga på för att det gått för långt.
Citera
2008-01-14, 20:42
  #28
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
Hej ni som är insatta i integritet o övervakning kontra lagboken. Har man från universitetets sida rätt att sätta upp kameror på exemplevis en toalett i en tentamenssal på universitetet för att kunna förhindra att folk fuskar vid tentamentillfället?
Fan vet om inte de skulle klassas som ofredande.
Citera
2008-01-24, 17:59
  #29
Medlem
Philemon046s avatar
Jag håller med TS vad gäller inställningen - jag har inget emot att bli övervakad så länge informationen bara får krävas ut om det rör sig om brott där fängelse med minst 4 år är aktuellt. Tyvärr är det som andra säger - bara en början. Börjar vi blir lite övervakade så kommer staten snart se säkerhetsrisker med att gå ut och hämta posten... Det är vad jag har emot! Därför bör vi inte acceptera att bli övervakade alls mer än möjligtvis vid bankomater och avlyssning av människor misstänkta för terrorism el. dyl.

Det som ökar säkerheten i ett samhälle är INTE övervakning. Unga kvinnor blir inte modigare av att gå genom en park för att det finns en kamera tror jag utan att fler människor (som av rädsla för övergrepp kanske) lämnar hemmet och vågar vara ute och röra på sig på kvällen.
Citera
2008-01-27, 01:08
  #30
Avstängd
Lucky_stars avatar
Finns det några porgram där man kan kolla om man är övervakad?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback