Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-20, 18:48
  #1
Medlem
Funcadelics avatar
Somliga vill inte ha övervakning överhuvudtaget. Andra tycker att det är helt ok att sms, telefonsamtal, e-post, film från övervakningskameror med mera lagras för eventuella senare behov. Hur mycket tycker ni att man ska få övervaka och samla in? Vad ska krävas för att man ska få göra ett utdrag ut detta register? Ska det vara en aktiv övervakning, där så mycket som möjligt blir läst för att leta efter uppsåt av olika slag eller ska man kräva ett utdrag för en viss tid, plats och/eller person? Ska man kunna kräva film från en övervakningskamera för att få tag på en fasadkissare? En ficktjuv? En blottare?

Personligen har jag ingenting emot att ha kameror omkring mig, att samtal och annat lagras i en databas. Däremot anser jag att man ska ha en ordentlig anledning till att få ett utdrag, till exempel misstanke om brott eller liknande. Detta brott ska kunna ge fängelse, fasadkisseri kan jag alltså syssla med mitt framför en kamera utan risk för att få en räkning på posten.
Citera
2007-11-20, 18:52
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Personligen har jag ingenting emot att ha kameror omkring mig,
Beror på hur dom används, ser gärna en kamera som filmar uttag vid bankomat då det kan hjälpa en om man blir rånad eller kameror på bussar/spårvagnar som har en bevisad effekt på klotter exempelvis men det är ju fel att ha en kamera som militären hade för några år sen och spanade över en badplats.
Citera
2007-11-20, 18:56
  #3
Avstängd
Personligen anser jag att alla tendenser till övervakning måste bekämpas, om det inte finns mycket starka skäl till övervakning och om inte integritetskränkningen är för stark. Viktigast är att bevisbördan måste hamna på den som kräver övervakning, inte tvärtom. Jag ska inte behöva förklara varför jag inte vill bli fotograferad, registrerad etc.
Citera
2007-11-20, 19:25
  #4
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Beror på hur dom används, ser gärna en kamera som filmar uttag vid bankomat då det kan hjälpa en om man blir rånad eller kameror på bussar/spårvagnar som har en bevisad effekt på klotter exempelvis men det är ju fel att ha en kamera som militären hade för några år sen och spanade över en badplats.

Varför hade militären en kamera där?

Citat:
Ursprungligen postat av Eccentric
Personligen anser jag att alla tendenser till övervakning måste bekämpas, om det inte finns mycket starka skäl till övervakning och om inte integritetskränkningen är för stark. Viktigast är att bevisbördan måste hamna på den som kräver övervakning, inte tvärtom. Jag ska inte behöva förklara varför jag inte vill bli fotograferad, registrerad etc.

Du och jag har tydligen olika åsikter här. Har man ingenting att dölja spelar det ingen roll om man bli fotad osv enligt mig, så länge det som jag skrev i min TS efterföljs.
Citera
2007-11-20, 19:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Varför hade militären en kamera där?

Det var en kamera som sjöbevakare använde. Lägg ihop extremt bra förstoring och extremt uttråkade värnpliktiga, och då får du fall där de tittar på badande bikiniflickor istället för att se till att det svenska sjöterritoriet inte kränks.
Citera
2007-11-20, 21:09
  #6
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det var en kamera som sjöbevakare använde. Lägg ihop extremt bra förstoring och extremt uttråkade värnpliktiga, och då får du fall där de tittar på badande bikiniflickor istället för att se till att det svenska sjöterritoriet inte kränks.

Haha! Kameran borde inte gå att rikta på stranden, det är ju längre ut de ska kolla.
Citera
2007-11-21, 03:01
  #7
Medlem
Krafses avatar
Jag vill inte vara övervakad, inte någonstans. Detta gäller även vid bankomater, för vem vet om de riktar den så att de ser betydligt mer än bara den lilla platsen man står på?
Jag är absolut inte bekväm i detta. Hur kommer det se ut om 20 år? Jo, man kommer vara övervakad tamigfan överallt!
Inuti butiker och affärer, där är det en sak. Men utomhus ska man kunna knata runt obevakad av storebror.

Satelliter då? Snart kommer även de att användas för övervakning och att dra in pengar för fortkörning osv! Detta är jag helt övertygad om.
Citera
2007-11-21, 05:34
  #8
Medlem
Krafses avatar
Edit: Ni som är för dessa koncentrationslägerfasoner, är det okej att inte kunna göra någonting roligt? För det är ju så, att det som är roligt är olagligt! Det finns knappt någonting kvar, ska man berövas på det allra sista också? Nu snackar jag givetvis om småskit som att sladda med bilen på vintern, pissa och skita utomhus, slänga sopor i naturen osv. Inte om några grova brott.
Ska man ge upp all frihet och livskvalitét bara för att vinna lite säkerhet i samhället? Och dessutom kan t.om en smutsig neger räkna ut att övervakningen endast kommer att finnas för att dra in pengar till staten! Tror ni på fullaste allvar att de som bestämmer detta bryr sig om ifall någon blir mördad, våldtagen, rånad eller whatever? Knappast.
Citera
2007-11-21, 11:10
  #9
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag vill inte vara övervakad, inte någonstans.
Så du har inte rent mjöl i påsen

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
är det okej att inte kunna göra någonting roligt?
Exakt hur skulle en kamera vid en bankomat göra så du inte kan ha nånting roligt ?
Frågan förrutsätter att du inte är en tjuvaktig idiot.

Citat:
Nu snackar jag givetvis om småskit som att sladda med bilen på vintern, pissa och skita utomhus, slänga sopor i naturen osv. Inte om några grova brott.
Sladda lite på lämpligt ställe är väl skitsamma men ser inget fel med att sätta dit dom som gör det bland folk i rusningtrafiken typ.
Slänga sopor i naturen är inte heller bra, de kan ta över 100år innan plast bryts ner och glas kan orsaka bränder men ett bananskal är skitsamma för de bryts ju ner.
Pissa visst sålänge det görs vettigt, dvs inte på nåns bil eller dörruppgång typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Och dessutom kan t.om en smutsig neger räkna ut att övervakningen endast kommer att finnas för att dra in pengar till staten!
Det finns bra många fler än staten som övervakar så det där är inget annat än skitsnack.
Citera
2007-11-21, 11:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic



Du och jag har tydligen olika åsikter här. Har man ingenting att dölja spelar det ingen roll om man bli fotad osv enligt mig, så länge det som jag skrev i min TS efterföljs.

Totalitärianerna älskar dig.
Citera
2007-11-21, 11:39
  #11
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Så du har inte rent mjöl i påsen
Inte alla dagar i veckan!

Citat:
Exakt hur skulle en kamera vid en bankomat göra så du inte kan ha nånting roligt ?
Frågan förrutsätter att du inte är en tjuvaktig idiot.
Jag menar att vara övervakad från andra håll, rymden t.ex. Till slut kommer man vara 100% övervakad och lika begränsad. Det är med såna här grejer det börjar, bankomatkameror osv.


Citat:
Sladda lite på lämpligt ställe är väl skitsamma men ser inget fel med att sätta dit dom som gör det bland folk i rusningtrafiken typ.
Slänga sopor i naturen är inte heller bra, de kan ta över 100år innan plast bryts ner och glas kan orsaka bränder men ett bananskal är skitsamma för de bryts ju ner.
Pissa visst sålänge det görs vettigt, dvs inte på nåns bil eller dörruppgång typ.
Måste plast brytas ner då? Okej, lite onödig fråga kanske, men jag tycker det är skit samma vad man kastar omkring sig sålänge det inte kan skada djur! Att pissa utomhus ser jag som en grundläggande byggsten när det gäller frihet! Att sätta dit någon som går ut och pissar bakom nåt elskåp är bara irriterande! Visst, skita kanske är att ta i men du fattar väl..

Citat:
Det finns bra många fler än staten som övervakar så det där är inget annat än skitsnack.
Ja, det är nog sant det du säger, men jag syftar på satelliter som jag slarvigt antog tillhörde staten! För de kommer absolut bli så i framtiden, det är ett perfekt sätt att övervaka allt och alla! Tänk dig, tillsammans med ett markbundet övervakningssystem, man kommer inte undan.
Man registreras hela tiden i dagsläget, mobilen har inbyggd sändare, bankomater registrerar din vistelse! Bilar kommer få sändare (om de inte redan har det) och mekanism som stänger av bränsletillförseln efter ett visst antal mil i framtiden. Detta är bara ett axplock av alla finurliga idéer som väntar på att införas.
När kommer de gps-chippa barn? För det kommer att hända om ingen sätter ner foten snart!

Edit: se denna sidan! http://stoppa-storebror.se/index.htm
Citera
2007-11-21, 11:41
  #12
Medlem
Krafses avatar
Ta bort, blev lite fel...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback