Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-19, 01:34
  #1
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag kikade lite på Insider ikväll, där de belyste övervakningen som verkar vara en nödvändighet nuförtiden. Allt verkade stämma mycket väl in på boken "1984", där man beskriver hur världen faller i nån slags kallt krig mot sig självt, och där det är folket/"folket" som är den potentiella fienden.

Frågor att diskutera:
Är dagens politiker lika ärliga och fina som de verkar?
Ska ett välmående samhälle verkligen behöva 24/7 övervakning?

Vad är fel? Varför börjar Orwells dystopi bli verklighet?
Citera
2007-11-19, 08:34
  #2
Medlem
Jag kanske kommer gå lite OT i följande men hursomhelst:

När det gäller dagens politiker så har dom FEL prioriteringar.
Det viktigaste är inte att göra livet surt för rökare & snusare.
Det viktigaste är inte att göra livet surt för fortkörare med mera.

(Ja, man kanske borde skylla på polisen MEN vi vet ju alla vilka som styr dem)...

När det gäller övervakning, Ja, Jag tror det behövs!

Om jag t.ex. säger något privat över telefon och någon säpo anställd sitter i andra änden, vad "tjänar" han på att veta vad jag har sagt? Personen i sig skiter i vilket så länge det inte är kriminella handlingar som de är ute efter, Och jag kan nästan garantera att förslaget om att man får övervaka telefoner med mera 24/7 är att kunna spräcka den ORGANISERADE brottsligheten!

så känner jag iallafall..
Citera
2007-11-19, 08:44
  #3
Medlem
kudde1s avatar
Jag tror att regering kommer godkänna mer lagförslag om övervakning, tex låta folk få ett chip i sig som kommer funka som gps, och dom kommer kanske sätta upp kameror överallt.
Citera
2007-11-21, 03:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Frågor att diskutera:
Är dagens politiker lika ärliga och fina som de verkar?
Ska ett välmående samhälle verkligen behöva 24/7 övervakning?

Vad är fel? Varför börjar Orwells dystopi bli verklighet?

välmående.. hahaha.

Dagens politiker är lika mentalt och intellektuellt efterblivna och satanistiskt nihilistiska som dem alltid är dem små liven.
---

Om du läst någon brottstatistik överhuvudtaget så märks det inte i ditt inlägg, chip+registrering och _studering endast om brott har begåtts_ = brotten minskar med 98%. vad har det med 1984 att göra som handlar om fascistisk och totalitär byråkrati(?). Polis och rättsväsende skulle nästan helt kunna läggas ner dessutom blir det mindre slösat på fängelser, sjukvård för skadade i misshandel osv med RFID chip.

Alltså skulle vi kanske bli rikare än Norge då vi slipper alla ovanstående kostnader och friare än USA då pensionärer vågar gå ut och mata duvorna t.o.m, 1984 hysterin är något droglangre motorcykelgäng och våldtäktsmän måste ha kommit på.
Citera
2007-11-21, 12:57
  #5
Medlem
Sverige håller på att gå åt helvete för den enskilda personen...
regering styr och ställer som dom vill,det är inte en jävel som gör nåt?dom tvingar en betala skatt för ideal som inte ens är ens egna.vi ska få lida för saker vi inte står för, Visst vi ska betala en viss mängd skatt.men vi betalar förfan för mkt

och att dom höjer bensinpriset hela jävla tiden,och nu vill dom höjja alco skatten mer! ingen jävel gör nåt,vi bara infinner oss i det.i ett annat land som inte ligger i norden hade folk börjat göra uppror och krossat hela jävla stan påsåvis tvingat regering fatta att dom inte kan behandla osss som dom gör

jag hatar verkligen greenpeace fittor och miljöbögar av hela mitt hjärta

jag blev så jävla besviken när den där killen som skulle döda reinfelt blev tagen
Citera
2007-11-21, 13:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
jag blev så jävla besviken när den där killen som skulle döda reinfelt blev tagen
Whot? Skulle reinfeldt mördas?
Citera
2007-11-21, 13:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Whot? Skulle reinfeldt mördas?

ja var nån psykopat men han avslöjades av sin psykolog typ,va ju bara för nån vecka sen
Citera
2007-11-21, 17:57
  #8
Avstängd
Var det inte Reinfeldts fru som skulle mördas?
Citera
2007-11-21, 18:06
  #9
Medlem
Usch, jag hoppas då att det inte blir som i "1984", med övervakning överallt. Visserligen är det ju bra från regeringens perspektiv att hålla nere brottslighet, men en värld där man inte kan göra ett skit utan att bli iaktagen skulle inte vara mycket att leva i. I så fall skulle då jag flytta till något skitland i tredje världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
Sverige håller på att gå åt helvete för den enskilda personen...
regering styr och ställer som dom vill,det är inte en jävel som gör nåt?dom tvingar en betala skatt för ideal som inte ens är ens egna.vi ska få lida för saker vi inte står för, Visst vi ska betala en viss mängd skatt.men vi betalar förfan för mkt

och att dom höjer bensinpriset hela jävla tiden,och nu vill dom höjja alco skatten mer! ingen jävel gör nåt,vi bara infinner oss i det.i ett annat land som inte ligger i norden hade folk börjat göra uppror och krossat hela jävla stan påsåvis tvingat regering fatta att dom inte kan behandla osss som dom gör

jag hatar verkligen greenpeace fittor och miljöbögar av hela mitt hjärta

jag blev så jävla besviken när den där killen som skulle döda reinfelt blev tagen

Det är stor efterfrågan på bensin så det är ju endast logiskt att höja priset, och det är bra med hög alkoholskatt, då det minskar alkoholism.
Citera
2007-11-21, 18:27
  #10
Medlem
Mt. Shastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayahuasca
Var det inte Reinfeldts fru som skulle mördas?

Jo det var det.
-
Mer muslimer kanske?
Citera
2007-11-22, 01:04
  #11
Medlem
J.Ks avatar
Sverige har gått ifrån att vara ett bra land till ett nerkört skitland.

Världens högsta skatter å vad får vi för dom??

Inte ett jävla skit. Ibland önskar jag att jag hade varit 40talist så jag fick uppleva allt det som var bra. Nu får jag bara ta över skiten som dom lämnar efter sig. Men Sverige är ju berikat med Islam så nu kan det ju bara bli bättre eller hur?? Muslimska länder är ju kända för att ha en fin balans å fred å lyckliga människor.
Citera
2007-11-22, 18:17
  #12
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag kikade lite på Insider ikväll, där de belyste övervakningen som verkar vara en nödvändighet nuförtiden. Allt verkade stämma mycket väl in på boken "1984", där man beskriver hur världen faller i nån slags kallt krig mot sig självt, och där det är folket/"folket" som är den potentiella fienden.

Frågor att diskutera:
Är dagens politiker lika ärliga och fina som de verkar?
Ska ett välmående samhälle verkligen behöva 24/7 övervakning?

Vad är fel? Varför börjar Orwells dystopi bli verklighet?

Politiker "verkar" ärliga? Det var nog första gången jag hörde det.
Nämen seriöst, vissa är nog det, andra inte.

Ett välmående samhälle behöver inte 24/7 övervakning. Sverige är nog vad jag skulle kalla ett rättså "välmående" samhälle och vi har inte 24/7 övervakning. Det finns absolut utrymme för förbättringar, men konstant övervakning är inte en av dom.

Och för er som inte har sett Bakom Nordkoreas stängda dörrar i varje kök i Pyongyang finns en radio som man kan skruva ner, men inte stänga av
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback