Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-22, 18:00
  #469
Medlem
Vet någon hur andra länder har gjort? Har t ex Danmarks och Norges regeringar också hemligstämplat materialet och deras säkerhetstjänster bränt alla papper?
Citera
2015-09-22, 18:26
  #470
Avstängd
DRD4s avatar
Är inte dokumenten offentliga i Tyskland?
Citera
2015-09-23, 12:10
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Är inte dokumenten offentliga i Tyskland?

Det sägs att dem är det, men om du läser dem och nämner vilka svenska journalister, politiker mm som står med där, så begår du ett lagbrott i Sverige med långa fängelsestraff. Därför den där journalisten som skrev en bok om det, inte fick nämna ett enda namn.
Citera
2015-09-23, 12:19
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Det sägs att dem är det, men om du läser dem och nämner vilka svenska journalister, politiker mm som står med där, så begår du ett lagbrott i Sverige med långa fängelsestraff. Därför den där journalisten som skrev en bok om det, inte fick nämna ett enda namn.
Vilket brott då exakt? Rimligtvis är det väl spionerna som bör dömas för förräderi.
__________________
Senast redigerad av PuffaRoll 2015-09-23 kl. 12:24.
Citera
2015-09-23, 13:16
  #473
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Det sägs att dem är det, men om du läser dem och nämner vilka svenska journalister, politiker mm som står med där, så begår du ett lagbrott i Sverige med långa fängelsestraff. Därför den där journalisten som skrev en bok om det, inte fick nämna ett enda namn.
Är du säker, var det inte så att författaren fick läsa det SÄPO hade och skrev under på att inte avslöjade några namn? SÄPOs arkiv som senare eldades upp.
Citera
2015-09-23, 14:52
  #474
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Det sägs att dem är det, men om du läser dem och nämner vilka svenska journalister, politiker mm som står med där, så begår du ett lagbrott i Sverige med långa fängelsestraff. Därför den där journalisten som skrev en bok om det, inte fick nämna ett enda namn.


Det där måste man ju kunna kringgå, en utländsk medborgare som publicerar uppgifterna i något annat land kan knappast fällas i Sverige.
Citera
2015-09-23, 17:20
  #475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Det där måste man ju kunna kringgå, en utländsk medborgare som publicerar uppgifterna i något annat land kan knappast fällas i Sverige.
Det går även att publicera uppgifterna genom säkra kommunikationskanaler till ex wikileaks. Detta förutsätter dock att man vet vad man sysslar med och inte blir registrerad på annat sätt under processen. Får någon tag på dessa uppgifter hoppas jag att man använder denna metod för att undvika ev juridiska bekymmer.
Citera
2015-09-23, 17:35
  #476
Medlem
Bara vi hittar ett sätt att faktiskt komma åt uppgifterna är det väldigt troligt att dom skulle läcka väldigt snabbt. Har för mig att "Der Bundesbeauftragte für die Stasi-Unterlagen", myndigheten som sitter på all information i Tyskland, enbart släpper information om själva sökanden, det vill säga går jag dit personligen får jag bara ut den information som finns om mig själv.
Citera
2015-10-06, 02:06
  #477
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Det sägs att dem är det, men om du läser dem och nämner vilka svenska journalister, politiker mm som står med där, så begår du ett lagbrott i Sverige med långa fängelsestraff. Därför den där journalisten som skrev en bok om det, inte fick nämna ett enda namn.

Jo fast nu för tiden så är det ju inte speciellt svårt att sprida information utan att behöva stå för det, eller be någon som inte bor i landet lägga upp det.
Citera
2016-05-15, 15:29
  #478
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckeye
Ja, jag har inte direkt hoga forvantningar heller. Och aven om dom lamnar ut material ar det ju med storsta sannolikhet inte i ett format som ar sokbart. Kanns inte sa lockande att luslasa tusentals gamla mass-scannade document av tveksam kvalite pa tyska, for att kanske hitta namnet pa en foredetta partiledare for Vansterpartiet, eller en fet gammal mallig forfattare och proffstyckare som numera mest skriver SD-fientliga kronikor for Aftonbladet, som under 70- och 80-talet tog chansen att leka James Bond i tron att det i framtiden skulle gynna bade Sverige och deras egen politiska karriar

Men trots att materialet inte ar offentligt i Sverige torde det ju inte vara sa svart att sjalv sammanstalla en lista pa ett 100-tal mistankta personer varav sakert 50% stammer. Manga "sakra kort" har ju redan namnts i traden. Och aven om bevis fanns i form av gamla tyska dokument skulle ju de flesta utpekade anda blaneka.

Vidare tror jag att bevis och material redan till viss del finns tillgangliga for allmanheten, men eftersom det dels kravs en hel del jobb att ta fram det, samt att en allman publicering skulle kunna innebara atal, ar det helt enkelt inte vart besvaret. Brukar vara sa med det mesta som ar "hemligstamplat"

Fick till slut svar fan CIA vilket lod ungefar: informationen du efterfragar kan vi inte lamna ut darfor att den inte omfattas av Freedom of Information Act.
Citera
2016-05-15, 16:34
  #479
Avstängd
Kan SÄPO neka en partiledare som Åkesson tex att se listan?

För övrigt så tror jag inte många var spioner. Snarare infiltratörer och lobbyister för kommunismen. Se på Guillou tex. Än idag är svensk media extremt vänster p.g.a. av detta. Kgb och stasi visste att makten utgår från media.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2016-05-15 kl. 16:55.
Citera
2016-05-15, 19:52
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Är inte dokumenten offentliga i Tyskland?

NEIN!!

Det är en missuppfattning. Gemene man kan inte resa dit och botanisera - i så fall skulle jag kunna gå dit och botanisera, då jag bor i Berlin. Du kan endast få ut eventuella uppgifter om dig själv, alternativt kan en nära anhörig få det om den omfrågade är avliden.

Att utländska säkerhetstjänster som Säpo m. fl. fått namnen, är däremot ganska självklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback