Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-25, 13:50
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...078306,00.html

"Regeringspartier eniga om buggning"

Citat:
Partierna i regeringen har enats och kommer under nästa vecka att presentera en uppgörelse om buggning, erfar tidningen Riksdag&Departement.
Förslaget ger polisen rätt att bugga och använda preventiva tvångsmedel. Kritikerna har fått igenom att tidningsredaktioner inte ska få buggas.
Ett år har snart gått sedan riksdagen lade förslagen på is. Vänsterpartiet, miljöpartiet, centern och kristdemokraterna ansåg då att förslagen inte var tillräckligt rättssäkra och att förslagen tog för lätt på den personliga integriteten. Moderaterna och folkpartiet däremot uttalade stöd för den socialdemokratiska regeringens förslag.
Enligt förslaget kommer tidningsredaktioner att ges samma status som ett advokatkontor. Förslaget innehåller också en viss skärpning av kravet på misstanke om brott för att preventiva tvångsmedel ska få sättas in. Skärpningen går tillräckligt långt för att tillfredsställa centern och kristdemokraterna, enligt tidningen.
Såvitt jag kan bedöma har alltså Centern fått igenom sitt krav om att tidningsredaktioner inte ska få buggas, men backat om kravet på att man ska har rätt till skadestånd om man blir 'felbuggad'.

Vad tycks?
Citera
2007-05-25, 13:52
  #2
Medlem
Flärps avatar
Tycker det är skitbra! Lättare att upptäcka brott innan de sker och nu kanske man har chans att splittra stora, organiserade ligor. Och en vanlig Svensson drabbas ju inte alls, har man inget att dölja så är det ju inga problem.
Citera
2007-05-25, 13:55
  #3
Medlem
Ju mer buggning desto bättre. Snacket om Orwell och 1984 är patetiskt. Vi behöver alla medel vi kan få för att krossa terrorism och brottslighet.
Citera
2007-05-25, 13:59
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Helt sjukt att undanta tidningsredaktioner. Jävla privilegierade hycklaröverklass.

Men centern får säkert applåder i medierna när de räddat demokratiiiins försvarare och överstepräster. Synd att de vek ned sig.
Citera
2007-05-25, 13:59
  #5
Avstängd
Odess avatar
Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja... varför gnälla?
Citera
2007-05-25, 14:00
  #6
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Helt sjukt att undanta tidningsredaktioner. Jävla privilegierade hycklaröverklass.

Men centern får säkert applåder i medierna när de räddat demokratiiiins försvarare och överstepräster. Synd att de vek ned sig.

Här kan jag hålla med. Varför ska pressen gå fri, det förstår jag inte? Men förslaget om buggning är ju fortfarande ett steg i rätt riktning mot brottslighet och terrorism.
Citera
2007-05-25, 14:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Helt sjukt att undanta tidningsredaktioner. Jävla privilegierade hycklaröverklass.

Men centern får säkert applåder i medierna när de räddat demokratiiiins försvarare och överstepräster. Synd att de vek ned sig.

Absolut. Media har alldeles för stor makt - det här är ett bra exempel på det.
Citera
2007-05-25, 14:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Här kan jag hålla med. Varför ska pressen gå fri, det förstår jag inte? Men förslaget om buggning är ju fortfarande ett steg i rätt riktning mot brottslighet och terrorism.
Helst skulle jag se att de buggades också, men det funkar väl sisådär med meddelarfriheten. En myndighet får inte efterforska vem som lämnat ett meddelande, enligt 3 kap. 4 § TF. Tidningarnas tipsare skulle nog låta bli att tipsa... och polisen skulle nog tjuvlyssna på tidningsredaktioner mest hela tiden... frågan är vad som definierar en "tidningsredaktion"? Är radions och TV:ns nyhetsredaktioner och andra undantagna alltså? Hade det varit tillåtet att sitta och lyssna när Joakim Posener stämde träff med Renée Nyberg, etc?
Citera
2007-05-25, 14:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja... varför gnälla?
Tycker du vi ska förbjuda gardiner också?
Citera
2007-05-25, 14:18
  #10
Medlem
vättes avatar
Självklart är journalistfrälset undantaget, men de är ju å andra sidan också mer jämlika än oss vanliga människor. Fy fan.
Citera
2007-05-25, 14:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kocku
Tycker du vi ska förbjuda gardiner också?
Tycker du att man syns näck i telefonen?
Citera
2007-05-25, 14:25
  #12
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycker du att man syns näck i telefonen?

Ja, det tycker jag. Bildligt talat, så klart. Man blottar sin person för andra i telefonen. Trams att avlyssna all trafik. Men ok, jag kan väl gå med på det. Det där med att man inte ska få skadestånd om man är felbuggad är bara löjligt - varför skall man inte få det? För att de inte kan garantera att de inte buggar fel personer? Ja, ja, tiden får väl utvisa detta. Att tidningsredaktioner skall bli undantagna är helt galet, vad är det för jävla idioti!? Kan man sitta och avlyssna privata samtala mellan personer skall man väl för fan kunna avlyssna sånt som med stor sannolikhet kommer att massproduceras i form av text i tidningar. Skärpning, för helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback