Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-21, 12:14
  #1
Medlem
svengörans avatar
Det nämns ofta saker om "småspararna" i media när det gäller aktier och fonder.
Vad är egentligen en småsparare är det alla privatpersoner som har ett eget sparande i aktier och fonder eller är det en viss kategori av dom som man klassar som småsparare?
Denna kategori verkar även bidra till att göra börsen mer instabil då dom är livrädda om sina semesterpengar som finns i någon fond och säljer vid minsta antydan till en nedgång.
Citera
2007-04-21, 15:28
  #2
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det nämns ofta saker om "småspararna" i media när det gäller aktier och fonder.
Vad är egentligen en småsparare är det alla privatpersoner som har ett eget sparande i aktier och fonder eller är det en viss kategori av dom som man klassar som småsparare?
Denna kategori verkar även bidra till att göra börsen mer instabil då dom är livrädda om sina semesterpengar som finns i någon fond och säljer vid minsta antydan till en nedgång.
Det är väl inte tydligt definierat, men jag tolkar ordet som avseende privatpersoner, i synnerhet små sk daytraders.
Citera
2024-03-30, 09:41
  #3
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur länge är man småsparare då?
Helt klart verkar uttrycket syfta på alla privatpersoner som äger aktier oavsett portföljens värde. 1, 10 eller 100 miljoner verkar inte spela någon roll, sker aktieförvaltandet privat så är man småsparare.

Vad tycker ni?

Bumpade denna tråd vilket jag kommer få skit för.
Hade jag startat en ny tråd hade jag fått skit för att jag inte skrev i befintlig tråd.
Citera
2024-03-30, 14:01
  #4
Medlem
Erik Östs avatar
En småsparare är en investerare som inte har kontakter som de som t.ex gått på Handelshögskolan och stiftat kontakter med "eliten samt övriga ryggdunkare"!

"Eliten" skaffar sig ett kontaktnät där som sedan varar livet ut och hjälper varandra i ur å skur med "sälj eller köp" i respektive bolag de verkar i (inside information) ! De ligger alltid ett steg före. Kort sagt.
Citera
2024-03-30, 17:13
  #5
Medlem
Minoritetsägare brukar kallas för småsparare. Dvs folk som äger mindre än .1% av aktiekapitalet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback