Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-03, 01:13
  #1
Medlem
Vet inte om frågan har ställts tidigare då sökfunktionen inte funkar för mig, men jag ställer den ändå: Kan vi ha både kung och president i Sverige?

En fråga som jag personligen undrar över också är: Vad tycker ni om vi skulle införa ett presidentskap
Citera
2007-03-03, 01:16
  #2
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vet inte om frågan har ställts tidigare då sökfunktionen inte funkar för mig, men jag ställer den ändå: Kan vi ha både kung och president i Sverige?

En fråga som jag personligen undrar över också är: Vad tycker ni om vi skulle införa ett presidentskap

Tror det skulle fungera utmärkt. Kungen har ju inte speciellt mycket politisk funktion. Speciellt med tanke på att han inte ens får uttalat sig politiskt.
Citera
2007-03-03, 01:17
  #3
Medlem
llduces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vet inte om frågan har ställts tidigare då sökfunktionen inte funkar för mig, men jag ställer den ändå: Kan vi ha både kung och president i Sverige?

En fråga som jag personligen undrar över också är: Vad tycker ni om vi skulle införa ett presidentskap

Kan och kan...Ingen kan väll hindra oss från att upfinna vårt eget statskick, men de skulle vara lite konstigt med två statschefer, minst sagt.
Citera
2007-03-03, 02:46
  #4
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vet inte om frågan har ställts tidigare då sökfunktionen inte funkar för mig, men jag ställer den ändå: Kan vi ha både kung och president i Sverige?

En fråga som jag personligen undrar över också är: Vad tycker ni om vi skulle införa ett presidentskap
Vilken typ av makt och arbete hade du tänkt dig att denne president skulle utföra?
Jag ser inte någon poäng med att införa ett presidentämbete så länge kungen finns kvar.
Citera
2007-03-03, 03:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vilken typ av makt och arbete hade du tänkt dig att denne president skulle utföra?
Jag ser inte någon poäng med att införa ett presidentämbete så länge kungen finns kvar.

Precis som Stig-Britt säger så brukar ju inte precis kungen uttala sig politiskt (och när han väl gjorde det blev det ett jävla liv), men däremot skulle en president kunna det. Presidenten skulle ha exakt sådan funktion som Usas president har. Och så skulle vi kunna ha kungen som en patriotisk symbol som vi tänker på när vi behöver känselfaktor som t ex, när man tjänar sitt land i utlandsstyrkan eller när t ex fotbollslandslaget vinner en em-medalj, ni hajar vad jag menar...
Citera
2007-03-03, 11:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Presidenten skulle ha exakt sådan funktion som Usas president har.
Nej det skulle han inte. Sverige skulle vara en parlamentarisk demokrati som Finland eller Tyskland. USA har full presidentialism.
Citera
2007-03-03, 11:53
  #7
Medlem
Fredrikb82s avatar
En Parlamentarisk demokrati är det statsskick som de flesta nybildade demokratier väljer att införa. Få väljer presidetialism då det inte är bra att lägga för mycket makt hos en perspon.

Så skulle vi ändra vårat statskicka skullde det med största sanolikhet bli mycket liten förändring, kungen skulle försvinna och statsministern skulle bli statschef.
Citera
2007-03-03, 13:42
  #8
Medlem
ojz0rs avatar
Jag ser inte vad fördelarna är med president istället för statsminister. Ökad befogenhet? Visa att Sverige hänger med i svängarna?
Citera
2007-03-03, 13:51
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Sverige skulle i så fall bli en parlamentarisk demokrati som Finland eller Tyskland.

...vilket är ett skäl så gott somnågot att inte införa det. I både Finland och Tyskland besätts presidentämbetet med avdankade yrkespolitiker.

Bosse Ringholm som president, någon? Eller Per Unckel?

(Om vi hade presidentval idag skulle med största sannolikhet Fredrik Reinfeldt vinna i kraft av sin höga popularitet och sitt gulliga familjeliv.)
Citera
2007-03-03, 14:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Nej det skulle han inte. Sverige skulle vara en parlamentarisk demokrati som Finland eller Tyskland. USA har full presidentialism.

Det visste jag inte. Så majoriteten tycker inte att det är en särskilt bra idé. Inte jag heller faktist då vi skulle hamna lite längre ner i listan på världens mest demokratiska land. Kanske i närheten av Usa?
Citera
2007-03-03, 15:29
  #11
Medlem
Ingen dera är att föredra men om ni så gärna vill ha en herre att tillbedja så föredrar jag president. I alla fall är han av folket. Monarki förutsätter ju att monarken äger allt och alla i sitt land. Jag har inte speciellt lust att vara någons slav i form av undersåte!
Citera
2007-03-03, 15:33
  #12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Jag har inte speciellt lust att vara någons slav i form av undersåte!

I så fall är det knappast Carl XVI Gustafs makt du ska vara upprörd över.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback