Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-30, 09:59
  #1
Medlem
mr_zipoxs avatar
Förslaget har dock inte gått igenom i Storbritannien men blir det accepterat där så tror jag att det ganska snapt kan komma hit.

Hur försvarar man något sådant??
Svaret är enkelt man skyller på terrorister.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...987925,00.html

Vem vet det kanske kryllar av terrorister i den lilla stad jag bor i också.
Citera
2007-01-30, 10:39
  #2
Medlem
tgbgs avatar
Det vär ju intressant att trots all den övervakning som sker i syfte att fånga terrorister så är det ganska få som tas med hjälp av kamror på gatorna och liknande. Som vanligt används ett yttre hot som ursäkt för att övervaka och inskränka de egna medborgarnas friheter.
Och som vanligt kommer man att höra argument som "om man inte har något att dölja så gör övervakning ingenting".
Det mest skrämmande i samhället idag är inte terrorism utan det är den stora acceptansen bland medborgarna för myndigheternas snokande i deras privatliv. Att tro att övervakningen skulle upphöra om terroristhotet försvinner är naivt, staten släpper ytterst motvilligt ett en gång erhållet maktinstrument.
Citera
2007-01-30, 10:39
  #3
Avstängd
Behövs det försvaras då?

Jag tycker det verkar bra, får man bort vapen o skit från gatan så är det väl bara positivt.
Citera
2007-01-30, 10:53
  #4
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Behövs det försvaras då?

Jag tycker det verkar bra, får man bort vapen o skit från gatan så är det väl bara positivt.
För mig är brott inte när man bär ett vapen utan när man använder ett.
Citera
2007-01-30, 15:49
  #5
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Förslaget har dock inte gått igenom i Storbritannien men blir det accepterat där så tror jag att det ganska snapt kan komma hit.

Hur försvarar man något sådant??
Svaret är enkelt man skyller på terrorister.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...987925,00.html

Vem vet det kanske kryllar av terrorister i den lilla stad jag bor i också.

Ja, du ska inte vara för säker att det inte gör det!
Citera
2007-01-30, 17:03
  #6
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Ja, du ska inte vara för säker att det inte gör det!
Kanske bäst att man beväpnar sig då.
Citera
2007-01-30, 23:58
  #7
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Behövs det försvaras då?

Jag tycker det verkar bra, får man bort vapen o skit från gatan så är det väl bara positivt.

Sånt här leder bara till att vi accepterar mer och mer övervakning.
Om du inte har något emot detta så vill jag bara fråga en sak, varför låser du dörren när du går på toaletten?
Citera
2007-01-31, 00:09
  #8
Medlem
quarks avatar
Riktigt röntgen är det ju inte. Radiostrålning (mikrovågor) skulle jag tro.
Citera
2007-01-31, 00:29
  #9
Medlem
Läskigs avatar
Kanske ställer en korkad fråga nu, men är inte röntgen skadligt för kroppen?
Citera
2007-01-31, 02:06
  #10
Medlem
Castafiores avatar
Tänk på alla som går omkring med ringar på prekära ställen och kyskhetsbälte i stål...

Sverige måste vara det mest övervaknings-glada landet i världen. När resten av EU håller på att diskutera frågan, då har Sverige redan infört nya buggningslagar. Snart är hela landet ett gigantiskt Big Brother-hus, som kan börja sändas live i teve, redigerat till de smarrigaste detaljerna.

Men det kommer säkert snart.

Skall de nu införa sådana kameror, kan de väl passa på att kolla om folk har något benbrott eller annan fysisk skada som syns, och rekommendera dem att åka till sjukhus.
Citera
2007-01-31, 09:05
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Sånt här leder bara till att vi accepterar mer och mer övervakning.
Om du inte har något emot detta så vill jag bara fråga en sak, varför låser du dörren när du går på toaletten?

Nejdå det har jag inget emot=)

För att på toaletten vill jag gärna vara privat.
Samtidigt utgör jag inget som helst hot mot andra när jag sitter på toaletten och behöver heller inte övervakas där.

Men liknelsen var lite konstig, ute på gatan så inkräktar det väl itne på ditt privatliv om du nu blir videoövervakad?



mr_zipox: Vad är då meningen med att bära vapen om du nu inte tänker använda det?
Citera
2007-01-31, 14:23
  #12
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
För att på toaletten vill jag gärna vara privat.
Samtidigt utgör jag inget som helst hot mot andra när jag sitter på toaletten och behöver heller inte övervakas där.


Du kanske läser subversiv litteratur eller sitter och skissar på en bomb, det kan ju ingen veta om du inte övervakas. Utökade befogenheter för staten att övervaka och kontrollera medborgarna kommer att undan för undan leda till ett storebrorsamhälle. En utökad kontrollmöjlighet för staten leder ALLTID till en inskränkning i medborgarnas frihet så har det varit historiskt och det kommer att vara så i framtiden.
Man måste även se det hela i ett längre perspektiv, övervaknings och kontrollsamhället kommer inte på en gång utan det tas med små små steg så att inte medborgarna skall reagera. Idag kameror på gatorna nästa år kameror i alla portar nästa igen en kamera utanför varje dörr nästa en kamera i din hall och så vidare.
Även om inte du blir övervakad på toaletten så finns det stor risk att dina barn eller barnbarn blir det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback