Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-01, 16:34
  #1
Medlem
herdens avatar
Har kontaktat Telias kundtjänst för att få lite klarhet i vilka avstånd från telestation som gäller med ADSL och olika hastigheter.

Det här fick jag fram:
0,25 Mbit = 9 km
2 Mbit = 6 km
8 Mbit = 3,5 km
24 Mbit = 2,5 km

Men nu till det roliga. Har ett nummer som jag ska uppdatera till 2 Mbit, men dit är det 7270 meter enligt både Avståndsmätaren och Telias kundtjänst. Det skulle dock gå bra ändå.
På den linjen är det nu en 512/512-uppkoppling. Varför slutade man med det då jag förmodar att vissa som sitter långt ut på linjen kanske får gå ner till 0,25 Kbit om de skulle flytta och sen flytta tillbaka?

Nu till ett par hypotetiska frågor, då det inte dragits in fiber till vår telestation:
Om man sitter 10 000 meter ut på linjen, kan man få ADSL då?

Om man som jag har 2810 meter, vilken fart kan man teckna? Jag suktar efter den höga uppload 2,5/3 Mbit och då måste man ju teckna 20/23/24 Mbit-abonnemanget.

I vilket fall har vi fått offert på fiberdragning samt komplett utbyggd station. Det rör sig om 1,8 miljoner på 209 abonnenter så vi diskuterar finansiering för tillfället. Men det sitter som sagt några stackare med linjelängd cirka 10000 meter och det är ju intressant om man ska blanda in dem i diskussionen.
Citera
2006-11-01, 16:47
  #2
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Har kontaktat Telias kundtjänst för att få lite klarhet i vilka avstånd från telestation som gäller med ADSL och olika hastigheter.

Det här fick jag fram:
0,25 Mbit = 9 km
2 Mbit = 6 km
8 Mbit = 3,5 km
24 Mbit = 2,5 km

Men nu till det roliga. Har ett nummer som jag ska uppdatera till 2 Mbit, men dit är det 7270 meter enligt både Avståndsmätaren och Telias kundtjänst. Det skulle dock gå bra ändå.
På den linjen är det nu en 512/512-uppkoppling. Varför slutade man med det då jag förmodar att vissa som sitter långt ut på linjen kanske får gå ner till 0,25 Kbit om de skulle flytta och sen flytta tillbaka?

Nu till ett par hypotetiska frågor, då det inte dragits in fiber till vår telestation:
Om man sitter 10 000 meter ut på linjen, kan man få ADSL då?

Om man som jag har 2810 meter, vilken fart kan man teckna? Jag suktar efter den höga uppload 2,5/3 Mbit och då måste man ju teckna 20/23/24 Mbit-abonnemanget.

I vilket fall har vi fått offert på fiberdragning samt komplett utbyggd station. Det rör sig om 1,8 miljoner på 209 abonnenter så vi diskuterar finansiering för tillfället. Men det sitter som sagt några stackare med linjelängd cirka 10000 meter och det är ju intressant om man ska blanda in dem i diskussionen.

Svar på frågorna:

1. Teoretiskt sett, ja. Du kan få ADSL ifall du bor 10 km från stationen, frågan är däremot hur bra den skulle vara. Jag tror man skulle få stora synkproblem och även hastighetsproblem.

2. Jag skulle inte teckna mer än 8 Mbit på det avståndet, du kan säkert få 24 men som i det övre svaret. Synken skulle nog bli lidande och du skulle få en sämre uppkoppling.
Citera
2006-11-01, 16:53
  #3
Medlem
ct_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Har kontaktat Telias kundtjänst för att få lite klarhet i vilka avstånd från telestation som gäller med ADSL och olika hastigheter.

Det här fick jag fram:
0,25 Mbit = 9 km
2 Mbit = 6 km
8 Mbit = 3,5 km
24 Mbit = 2,5 km

Men nu till det roliga. Har ett nummer som jag ska uppdatera till 2 Mbit, men dit är det 7270 meter enligt både Avståndsmätaren och Telias kundtjänst. Det skulle dock gå bra ändå.
På den linjen är det nu en 512/512-uppkoppling. Varför slutade man med det då jag förmodar att vissa som sitter långt ut på linjen kanske får gå ner till 0,25 Kbit om de skulle flytta och sen flytta tillbaka?

Nu till ett par hypotetiska frågor, då det inte dragits in fiber till vår telestation:
Om man sitter 10 000 meter ut på linjen, kan man få ADSL då?

Om man som jag har 2810 meter, vilken fart kan man teckna? Jag suktar efter den höga uppload 2,5/3 Mbit och då måste man ju teckna 20/23/24 Mbit-abonnemanget.

I vilket fall har vi fått offert på fiberdragning samt komplett utbyggd station. Det rör sig om 1,8 miljoner på 209 abonnenter så vi diskuterar finansiering för tillfället. Men det sitter som sagt några stackare med linjelängd cirka 10000 meter och det är ju intressant om man ska blanda in dem i diskussionen.

På 7270 meter kan det bli lite knivigt, men hör om de stöder Annex L, vilket de bör göra om det är en Alcatel-DSLAM (RE-ADSL2).
Den "funkar" upp till 7 km, och det är ju precis på gränsen. Den stöder upp till teoretiska hastigheter som 24/1.
Dock kan dämpning o dyl vara mycket högre om det bl.a. är fukt i ledning m.m. när de mäter upp den.

På 2810 bör du teckna 24 Mbit om det finns tillgängligt, och då kan du få Annex M som de uppdaterar till nu, och skall vara klart 6 Nov (?).
Är inte helt hundra på hur TeliaSonera fungerar, men jag svarar ur ett tekniskt perspektiv

10 000 meter är praktiskt taget omöjligt. Du kanske kan sätta en Annex L-profil och hoppas på det bästa, men det är väl lite att chansa.

1,8 mille låter lite saftigt. Är det Telia som kommit med den summan? Begär in lite offerter hos andra operatörer för att etablera DSLAM i station. Ni kanske kan komma under den summan.
Transportfiber är dyrt, så undvik om möjligt.

Tips: kolla vidare på de olika ADSL-standarderna här: http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL
Citera
2006-11-01, 17:17
  #4
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
På 7270 meter kan det bli lite knivigt, men hör om de stöder Annex L, vilket de bör göra om det är en Alcatel-DSLAM (RE-ADSL2).
Den "funkar" upp till 7 km, och det är ju precis på gränsen. Den stöder upp till teoretiska hastigheter som 24/1.
Dock kan dämpning o dyl vara mycket högre om det bl.a. är fukt i ledning m.m. när de mäter upp den.

På 2810 bör du teckna 24 Mbit om det finns tillgängligt, och då kan du få Annex M som de uppdaterar till nu, och skall vara klart 6 Nov (?).
Är inte helt hundra på hur TeliaSonera fungerar, men jag svarar ur ett tekniskt perspektiv

10 000 meter är praktiskt taget omöjligt. Du kanske kan sätta en Annex L-profil och hoppas på det bästa, men det är väl lite att chansa.

1,8 mille låter lite saftigt. Är det Telia som kommit med den summan? Begär in lite offerter hos andra operatörer för att etablera DSLAM i station. Ni kanske kan komma under den summan.
Transportfiber är dyrt, så undvik om möjligt.

Tips: kolla vidare på de olika ADSL-standarderna här: http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL

Det är sådana här svar man vill ha! Informativt och bra.

Jo, det är Telia och det är inte vi själva som handlat upp utan det är kommunen tillsammans med regionen så alla har haft möjlighet.
Sen tycker väl jag att sådana upphandlingar kan bli lite kantiga. Fördelen med Telia är ju att det går undan, vilket inte den förra utbyggnaden som täckte telestationer vid skolor. Den tog flera år med mastbyggnationer och överklagningar osv.

Det är 6-7 km fiberkabel som ska dras = 1 715 000:- inkl. en stationsutbyggnad. Tillkommer 56 000 :- för att förse ytterligare en station med växel. Men mellan de stationerna finns fiber redan (byggdes med Rosengrenpengar).

Tanken är att vi ska ta ett lån och låna ut räntefritt till kommunen som betalar när budgeten så tillåter. Ungefär som en del kommuner förskotterar och lånar ut till vägverket. Företrädare för kommunen tyckte inte idén var fel och skulle hjälpa till med "ihopsnickring" av ett sådant projekt.

Vad menar du med "Transportfiber"?
Citera
2006-11-01, 17:21
  #5
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
På 7270 meter kan det bli lite knivigt, men hör om de stöder Annex L, vilket de bör göra om det är en Alcatel-DSLAM (RE-ADSL2).
Den "funkar" upp till 7 km, och det är ju precis på gränsen. Den stöder upp till teoretiska hastigheter som 24/1.
Dock kan dämpning o dyl vara mycket högre om det bl.a. är fukt i ledning m.m. när de mäter upp den.
Menar du 24/1 nu?
Om vi säger 8 km blankt, funkar 2Mbit "bra" på det?
Citera
2006-11-01, 17:55
  #6
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
..........................Det här fick jag fram:
0,25 Mbit = 9 km
2 Mbit = 6 km
8 Mbit = 3,5 km
24 Mbit = 2,5 km

...............

Är det verkligen bara avståndet dem går på ?
Jag råkar nämligen veta ,att Telia´s abonnent kablar verkligen är av varierande standard! Inte ovanligt med abonnent ledningar i mark och hus som är bly mantlade och där koppartrådarna är isolerad med papper ,dessa lades ner på Televerkets tid ,under 1950 talet och säkert en bit in på 1960 talet,abonnent skåpens plintar i många gamla 1950-60 tals C-skåp är nog ganska korriderade vid det här laget ,så det borde finnas massor med felkällor ,typ fukt ,dålig kontakt ,överhörning osv även om man bor nära en Telestation.
Citera
2006-11-01, 20:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herden
.

Massa text...

Enligt Telias system kan du sätta manuella hastigheter mot stationen, avståndet i sig har ingen betydelse. Du kommer dock aldrig få ut den kapaciteten, men du kan nog maxa linan.

Om jag inte minns helt fel så går det att lägga en order på 8Mbit upp till 4,5km. 8Mbit kommer du dock aldrig få utan du kanske maxar 4Mbit. Du kan också fortfarande få tjänsten 0,5Mbit, den säljs dock inte men det går att lägga order i systemen.
Citera
2006-11-02, 08:48
  #8
Medlem
ct_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är det verkligen bara avståndet dem går på ?
Jag råkar nämligen veta ,att Telia´s abonnent kablar verkligen är av varierande standard! Inte ovanligt med abonnent ledningar i mark och hus som är bly mantlade och där koppartrådarna är isolerad med papper ,dessa lades ner på Televerkets tid ,under 1950 talet och säkert en bit in på 1960 talet,abonnent skåpens plintar i många gamla 1950-60 tals C-skåp är nog ganska korriderade vid det här laget ,så det borde finnas massor med felkällor ,typ fukt ,dålig kontakt ,överhörning osv även om man bor nära en Telestation.

Stämmer bra! Skanova (telia) kämpar för att slippa byta ut dessa blykablar.
Har en liten "beef" med dem för tillfället som gäller just detta. Trots ett avstånd på 1,2 km kan vi inte få upp en ADSL-anslutning då störningar på 30 dB (!) peekar på vissa frekvensband. Skrämmande!
Citera
2006-11-02, 08:54
  #9
Medlem
ct_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Menar du 24/1 nu?
Om vi säger 8 km blankt, funkar 2Mbit "bra" på det?

Beror på...vågar inte säga bu eller bä, men är kvaliteten bra på kopparkabeln så skall det funka bra.

Transportfiber är precis vad det låter. Du köper helt enkelt fiber mellan 2 punkter.
Beroende på avstånd så får man i varje fall vara beredd att pynta en bra slant.

Har ni kollat möjligheter om att sätta upp eget nät i "bygden"?
Ni kanske kommer under 1,8 mille, samt att ni inte blir beroende av Telia på samma sätt.
Misstänker att detta är en s.k. subventionerad nod av kommunen, och de brukar ta ett litet tag då kommunen bör vara högst delaktig i såna här affärer.
Citera
2006-11-02, 09:42
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är det verkligen bara avståndet dem går på ?
Jag råkar nämligen veta ,att Telia´s abonnent kablar verkligen är av varierande standard! Inte ovanligt med abonnent ledningar i mark och hus som är bly mantlade och där koppartrådarna är isolerad med papper ,dessa lades ner på Televerkets tid ,under 1950 talet och säkert en bit in på 1960 talet,abonnent skåpens plintar i många gamla 1950-60 tals C-skåp är nog ganska korriderade vid det här laget ,så det borde finnas massor med felkällor ,typ fukt ,dålig kontakt ,överhörning osv även om man bor nära en Telestation.

Det är framförallt dämpning (impedans) och överhörning som är de viktigaste faktorerna. Gamla kablar kan vara alldeles utmärkta (som den jag har vilket klarade V90 med 54000 bps utan problem och 28 Mbit i VDSL på ca 1200 meter). Men om kablarna är skadade så kan värdena vara betydligt sämre.

Något som man också glömmer är att kablarna fram till fastigheterna i regel är tvinnade (dvs har då låg överhörning) men inne i själva fastigheten så har man ofta använt platt flatkabel från fastighetens kopplingsplint fram till första teleuttaget. Även om det bara är 20 meter så kan dessa 20 meter ge större överhörning och brus än resten av kabeln till telestationen..

Det räcker med att man dragit några meter billig högtalarkabel längsmed telekabeln för att överhörningen skall bli enorm och hastigheterna för ADSL minimala..

Om man bor i en fastighet som skall anslutas till ADSL och man har flatkabel fram till första uttaget så kan det vara god ide att byta ut den till en vanlig tvinnad fyrtråds telekabel.
Citera
2006-11-02, 17:59
  #11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är framförallt dämpning (impedans) och överhörning som är de viktigaste faktorerna. Gamla kablar kan vara alldeles utmärkta (som den jag har vilket klarade V90 med 54000 bps utan problem och 28 Mbit i VDSL på ca 1200 meter). Men om kablarna är skadade så kan värdena vara betydligt sämre.

Något som man också glömmer är att kablarna fram till fastigheterna i regel är tvinnade (dvs har då låg överhörning) men inne i själva fastigheten så har man ofta använt platt flatkabel från fastighetens kopplingsplint fram till första teleuttaget. Även om det bara är 20 meter så kan dessa 20 meter ge större överhörning och brus än resten av kabeln till telestationen..

Det räcker med att man dragit några meter billig högtalarkabel längsmed telekabeln för att överhörningen skall bli enorm och hastigheterna för ADSL minimala..

Om man bor i en fastighet som skall anslutas till ADSL och man har flatkabel fram till första uttaget så kan det vara god ide att byta ut den till en vanlig tvinnad fyrtråds telekabel.

Intressant ,visste man inte!
Men jisses ,sådana här 2-ledare plattkabel ,vet inte vad Telia/Televerket kallade dem ,men nu benämns dem ju EKUA (Entrådig Koppar Utan A=?) finns ju i massvis med lägenheter i vårt land ,har själv sådan i min 1950 tals lgh.rena stenåldern.
Citera
2006-11-02, 23:39
  #12
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Jag bor typ 900~ meter ifrån stationen och kommer upp i runt 20mbit~ för de mesta :-), men det lät som ett ganska saftigt avstånd tyvärr, lär ju inte funka kanon
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback