Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-13, 15:34
  #1
Medlem
Nu har bottenskrapet aka sambons ex kommit med en ny curveball för att försöka förstöra livet för henne. Det är så jävla patetiskt att jag bara kan skratta åt det.

8 år sedan de gjorde slut. Nu har han skickat kronofogden på sambon och kräver massa pengar för levnadskostnader. Jag vet att sambon av rädsla gick med på att betala halva lånet som han tog fast hon sa att hon inte ville stå som medsökande på ett lån med honom men inom en månad fick hon stöd av sin familj eftersom hon själv tagit egna lån under deras förhållande så de kom överens om att det fick gå jämt ut trots att min sambo nog hade en större skuld men det var inget hon ville bråka om eftersom hon tagit de lånen själv och bara ville bort från honom. Den här överenskommelsen verkar han inte komma ihåg överhuvudtaget och har alltså nu 8 år senare bestämt sig att han vill ha tillbaka dom och hävdar att det är en muntlig överenskommelse.

Hur ser det här ut i en eventuell rättegång? De kommer båda hävda helt olika överenskommelser.
Det finns smskonversation på att han är medveten om att hon inte ville ta lånet vilket han också medger och hela berättelsen om den nya överenskommelsen.
Citera
2024-05-13, 15:37
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Electricbanana
Nu har bottenskrapet aka sambons ex kommit med en ny curveball för att försöka förstöra livet för henne. Det är så jävla patetiskt att jag bara kan skratta åt det.

8 år sedan de gjorde slut. Nu har han skickat kronofogden på sambon och kräver massa pengar för levnadskostnader. Jag vet att sambon av rädsla gick med på att betala halva lånet som han tog fast hon sa att hon inte ville stå som medsökande på ett lån med honom men inom en månad fick hon stöd av sin familj eftersom hon själv tagit egna lån under deras förhållande så de kom överens om att det fick gå jämt ut trots att min sambo nog hade en större skuld men det var inget hon ville bråka om eftersom hon tagit de lånen själv och bara ville bort från honom. Den här överenskommelsen verkar han inte komma ihåg överhuvudtaget och har alltså nu 8 år senare bestämt sig att han vill ha tillbaka dom och hävdar att det är en muntlig överenskommelse.

Hur ser det här ut i en eventuell rättegång? De kommer båda hävda helt olika överenskommelser.
Det finns smskonversation på att han är medveten om att hon inte ville ta lånet vilket han också medger och hela berättelsen om den nya överenskommelsen.

Det är normala bevisregler. I korthet kan man säga att din sambos ex, d.v.s käranden, har bevisbördan för detta. Lyckas han uppfylla den kan man säga att bevisbördan "trillar över" på din sambo.

I praktiken kommer han inte lyckas uppfylla sin bevisbörda om bevisningen består av två partsförhör med olika uppfattningar. Finns det annan bevisning, ex andra vittnen eller skriftliga underlag, SMS, mail eller annat, kan han lyckas uppfylla sin bevisbörda, men det kan man inte uttala sig om givet den informationen vi får här.
Citera
2024-05-13, 16:41
  #3
Medlem
Det som finns på sms är att den första överenskommelse inte gäller och att överenskommelsen var att de var kvitt varandra.
Överenskommelsen gällde bara lån och inte levnadskostnader. Det är svårt att påvisa att just de pengarna gick till hennes levnadskostnader då han har ett gravt spelmissbruk med nästan miljonen i skuld hos kronofogden. Hon hade tagit lån som han inte visste om och han hade tagit lån som hon sagt nej till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback