Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-13, 08:17
  #1
Avstängd
Hej. Som alla redan vet har ju kriget mellan Israel och Hamas fått många fulingar att helt tappa konceptet.
Och då inte minst pro-islamister som ibland går oerhört långt.

Snubblade på en post från en kille som skriver lite enkelt om Israels medverkan i Eurovision:
https://www.facebook.com/share/YT897...ibextid=WC7FNe

Ingen stor sak.
Men bland kommentarerna dyker eskorten, porraktören och hycklar-islamisten Sandra Mehio upp och skriver:
Men snälla det finns anledningar till detta. Man får skylla sig själv lite när man representerar ett imperialistisk stat som begår folkmord! Denna ras borde ha utrortats för länge sen 🤮

Hon skriver alltså bokstavligen att ”rasen” judar borde utrotats. Att arabfolk är nazistpositiva är ju egentligen inte nytt, så inget förvånande egentligen.
Men detta måste väl ändå vara olagligt?
Eller lirar vi mer olika lagböcker här?
Jag har nämligen svårt att tro att jag skulle få skriva så utan risk att dömas för brott?

Vad säger ni juridiskt kunniga?
Citera
2024-05-13, 08:25
  #2
Medlem
rattonykterists avatar
Hon skriver förvisso "borde ha" utrotats och kan med det mena att hon ville att Hitler skulle vinna Andra världskriget men i övrigt balanserat det på en slak lina. Dock tror jag det är för lite och konkret text och för HMF. Brottet måste upp i en viss nivå eller styrka för att bli olagligt.
Jag tror inte att en åklagare vill chansa på fällande dom för det, utan de väntar nog tills det kommer upp och över i en viss "brytpunkt".
Citera
2024-05-13, 08:26
  #3
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrneger
Hej. Som alla redan vet har ju kriget mellan Israel och Hamas fått många fulingar att helt tappa konceptet.
Och då inte minst pro-islamister som ibland går oerhört långt.

Snubblade på en post från en kille som skriver lite enkelt om Israels medverkan i Eurovision:
https://www.facebook.com/share/YT897...ibextid=WC7FNe

Ingen stor sak.
Men bland kommentarerna dyker eskorten, porraktören och hycklar-islamisten Sandra Mehio upp och skriver:
Men snälla det finns anledningar till detta. Man får skylla sig själv lite när man representerar ett imperialistisk stat som begår folkmord! Denna ras borde ha utrortats för länge sen 🤮

Hon skriver alltså bokstavligen att ”rasen” judar borde utrotats. Att arabfolk är nazistpositiva är ju egentligen inte nytt, så inget förvånande egentligen.
Men detta måste väl ändå vara olagligt?
Eller lirar vi mer olika lagböcker här?
Jag har nämligen svårt att tro att jag skulle få skriva så utan risk att dömas för brott?

Vad säger ni juridiskt kunniga?
Jag tycker personligen det låter som att det skulle kunna bli en fällande dom. Du kan jämföra med de exempel som lyfts fram i Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning (sidan 7 och framåt):

https://www.aklagare.se/globalassets...1_hatbrott.pdf

Har du tipsat polisen? Ett ganska vanligt skäl till att sådana här inlägg inte leder till en fällande dom är att ingen tänker tanken att underrätta polisen. Människor som läser inläggen tror att det inte är straffbart, och väljer därför att inte göra en polisanmälan i tron att det vore lönlöst.
__________________
Senast redigerad av diseuse 2024-05-13 kl. 08:28. Anledning: klargjorde vilka som avses
Citera
2024-05-13, 08:34
  #4
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Njae, jag tror inte judar bryr sig. De vill ha dessa typer av människor som henne, det är dessa människor som skapar ett dekadens här i väst. Medvetet eller undermedvetet satanister som helt vänt ryggen mot Jesus och det är satans ynglingar som barn ser upp till i dagsläget.
Citera
2024-05-13, 09:10
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Undra om näthatgranskaren kommer anmäla detta vilket hen borde för att vara konsekvent.

Vi har verkligen fått det illustrerat att det finns dubbla måttstockar i o m att nya grupper tagit över judehatet. Det går tydligen utmärkt att vråla om judeslakt så länge man tillhör rätt ras.
Citera
2024-05-13, 09:21
  #6
Medlem
hieroboams avatar
Rimligtvis kan det tolkas som den vita rasen snarare än judarna, då finns det väl inte ett case för HMF?
Citera
2024-05-13, 09:32
  #7
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Rimligtvis kan det tolkas som den vita rasen snarare än judarna, då finns det väl inte ett case för HMF?
En vanlig missuppfattning kring brottsrubriceringen hets mot folkgrupp är att den inte är tillämplig när den riktas mot svenskar eller vita. Se exempelvis den rättsliga vägledning jag nämnde ovan (sidan 9 till 10), eller genomgången här.

Det är dock ett sidospår. Sett i sammanhanget tycker jag det är uppenbart att inlägget som nämns i trådstarten syftar på judar.
Citera
2024-05-13, 12:16
  #8
Medlem
Polisanmäl och ta skärmdumpar.
Citera
2024-05-13, 13:52
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Polisanmäl och ta skärmdumpar.

Hon förefaller ha raderat, men jag har kvar skärmdump. Och i aktuell tråd kan givetvis Facebook också ta fram historik och påvisa att den arabiska kvinnan begått hets mot folkgrupp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback