Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-12, 08:03
  #1
Medlem
Emporias avatar
Om jag i Sverige kontaktar tjej / kille/ person i exempelvis Pakistan att skicka mig klassad medicin från apotek (narkotika) och betalar denna så sker brottet i Sverige men var sker brottet om jag som svensk själv åker till Pakistan och därifrån skickar dessa mediciner till mig själv eller någon annan i Sverige?
Givet att klassade mediciner i Pakistan, Bangladesh m.fl. länder säljs receptfritt och är lagliga där och när skickandet ut ur sådana länder inte är olagligt, av vem och var begås då de eventuella brotten?
Kan jag dömas i Sverige för något som är lagligt i Pakistan?
Citera
2024-05-12, 08:22
  #2
Medlem
StonedMonkeys avatar
Ja det blir ju narkotikasmuggling när det kommer till Sverige, oavsett om du ber någon att skicka eller skickar det själv ifrån Pakistan.
Citera
2024-05-12, 08:25
  #3
Medlem
Enkelt. Det är smuggling. Pakistanierna som skickar kan inte dömas, men du som anstiftare kan. Hehe.
Citera
2024-05-12, 08:38
  #4
Medlem
Emporias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Ja det blir ju narkotikasmuggling när det kommer till Sverige, oavsett om du ber någon att skicka eller skickar det själv ifrån Pakistan.
Att "det" blir narkotikasmuggling om det stoppas i Sverige är oväsentligt om det inte finns någon som har begått brott varken enligt svensk eller pakistansk jurisdiktion, eller menar du att svensk lag kan döma mig i Sverige för vad jag gör i Pakistan?
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Enkelt. Det är smuggling. Pakistanierna som skickar kan inte dömas, men du som anstiftare kan. Hehe.
Frågan är vem som begår brottet om jag som svensk medborgare på pakistansk mark skickar det till Sverige.
Citera
2024-05-12, 08:41
  #5
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emporia
Att "det" blir narkotikasmuggling om det stoppas i Sverige är oväsentligt om det inte finns någon som har begått brott varken enligt svensk eller pakistansk jurisdiktion, eller menar du att svensk lag kan döma mig i Sverige för vad jag gör i Pakistan?

Det är ett brott enligt svensk lag att ta emot narkotikaklassad medecin på posten. Den som är mottagare, alltså du eller den du skickar till, begår brott.
Citera
2024-05-12, 08:48
  #6
Medlem
Emporias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det är ett brott enligt svensk lag att ta emot narkotikaklassad medecin på posten. Den som är mottagare, alltså du eller den du skickar till, begår brott.
Jag osäker på om svensk domstol hade kunnat döma mig för att i Pakistan ha skickat narkotikaklassade mediciner till mig själv eller någon annan i Sverige.
Kan svenska medborgare verkligen begå brott i Pakistan enligt svensk juridik när det kommer till att skicka lagliga mediciner i och från Pakistan?

Citera
2024-05-12, 08:50
  #7
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emporia
Jag osäker på om svensk domstol hade kunnat döma mig för att i Pakistan ha skickat narkotikaklassad mediciner till mig själv i Sverige.
Kan en svensk medborgare verkligen begå ett brott i Pakistan enligt svensk juridik när det kommer till att skicka lagliga mediciner i Pakistan?
Det tror jag INTE att någon svensk lag kan hindra mig ifrån att göra.

Jo, dom dömmer dig för att du skickar något som är lagligt i ett land till ett land där det inte är lagligt. Spelar ingen roll att det är lagligt i Pakistan.

Det är som att jag skulle åka till Amsterdam och skicka cannabis till mig själv eller någon annan i Sverige.
Citera
2024-05-12, 08:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emporia
Att "det" blir narkotikasmuggling om det stoppas i Sverige är oväsentligt om det inte finns någon som har begått brott varken enligt svensk eller pakistansk jurisdiktion, eller menar du att svensk lag kan döma mig i Sverige för vad jag gör i Pakistan? Frågan är vem som begår brottet om jag som svensk medborgare på pakistansk mark skickar det till Sverige.

Brottet begås så fort försändelsen går genom svenska tullar och då är det mottagaren som står ansvarig. Det spelar således ingen roll om narkotikan är laglig i Pakistan, då du inte får föra in narkotikan i Sverige utan speciella tillstånd.
I ditt fall begår du brottet så fort försändelsen går igenom svenska tullar, därav begår du brottet i Sverige.
Citera
2024-05-12, 09:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emporia
Att "det" blir narkotikasmuggling om det stoppas i Sverige är oväsentligt om det inte finns någon som har begått brott varken enligt svensk eller pakistansk jurisdiktion, eller menar du att svensk lag kan döma mig i Sverige för vad jag gör i Pakistan? Frågan är vem som begår brottet om jag som svensk medborgare på pakistansk mark skickar det till Sverige.

Vad är det som är oklart, det är du som ser till att varan smugglas olagligen till Sverige och kommer att dömas så fort du sätter din fot i landet.
Citera
2024-05-17, 21:05
  #10
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Brottet begås så fort försändelsen går genom svenska tullar och då är det mottagaren som står ansvarig. Det spelar således ingen roll om narkotikan är laglig i Pakistan, då du inte får föra in narkotikan i Sverige utan speciella tillstånd.
I ditt fall begår du brottet så fort försändelsen går igenom svenska tullar, därav begår du brottet i Sverige.

Jag måste inflika ts begår ju inget brott i Pakistan som tidigare nämnts men han kan ju trots det bryta mot Pakistanska postens regler

Men om inte så begår väl ts troligen smuggling i andra länder om vi säger att narkotikan är strängligen förbjuden i Kina och försändelsen går genom det landet innan den fastnar i Sverige är ju flera länder mellan Pakistan och Sverige oavsett resväg eller har jag fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback