Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-11, 21:36
  #1
Medlem
Sonny00s avatar
Om man gör en flyttanmälan på Skatteverkets hemsida så innebär ju detta att man blir folkbokförd på den adressen. Men hur är det egentligen, har Skatteverket någon koll på om man folkbokför sig på en adress som innehåller bostäder?

Jag har nämligen hittat fem personer som är folkbokförda på Birger Jarlsgatan 37B i Stockholm och det finns inga bostäder/lägenheter på den adressen. Däremot företaget Billo som verkar vara något i stil med Kivra. Det är möjligt att de även tillhandahåller postboxar.

Är det OK med Skatteverket att man är folkbokförd på en adress som inte har några bostäder med lägenhetsnummer?
Citera
2024-05-11, 21:54
  #2
Medlem
Det går inte att använda internettjänsten hos Skatteverket för att folkbokföra sig i ett flerfamiljshus utan att fylla i ett korrekt lägenhetsnummer.
Här har vi förmodligen någon som har använt den manuella blanketten och Skatteverket har godkänt den utan lägenhetsnummer.
Citera
2024-05-11, 21:54
  #3
Medlem
Det är ju möjligt (var det i alla fall) möjlgt att folkbokföra sig på Kivra.
VD för mrkoll var förut folkbokförd på en Kivraadress
Citera
2024-05-11, 22:02
  #4
Medlem
Ja dom bryr sig.
Annars skulle alla skriva sig på adresser i den kommunen som har lägst kommunalskatt.

Däremot kan du få till en särskild utdelningsadress som kan vara en postbox.
En polare hade det men det tog lång tid att få till.
Citera
2024-05-11, 22:04
  #5
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Det går inte att använda internettjänsten hos Skatteverket för att folkbokföra sig i ett flerfamiljshus utan att fylla i ett korrekt lägenhetsnummer.
Här har vi förmodligen någon som har använt den manuella blanketten och Skatteverket har godkänt den utan lägenhetsnummer.

OK! Så kan det säkert vara. Jag inbillade mig dock att Skatteverkets system skulle reagera om handläggaren knappar in en person som boende i en fastighet som är registrerad som kontorshus eller som exempelvis industri-/lagerfastighet. Men det kanske inte finns någon koppling mellan Skatteverket och lantmäteriet?

Jag känner även till några personer som är folkbokförda på en numera riven kontorsfastighet.
Citera
2024-05-11, 22:06
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om man gör en flyttanmälan på Skatteverkets hemsida så innebär ju detta att man blir folkbokförd på den adressen. Men hur är det egentligen, har Skatteverket någon koll på om man folkbokför sig på en adress som innehåller bostäder?

Jag har nämligen hittat fem personer som är folkbokförda på Birger Jarlsgatan 37B i Stockholm och det finns inga bostäder/lägenheter på den adressen. Däremot företaget Billo som verkar vara något i stil med Kivra. Det är möjligt att de även tillhandahåller postboxar.

Är det OK med Skatteverket att man är folkbokförd på en adress som inte har några bostäder med lägenhetsnummer?

Fastigheter har en fastighetsbeteckning, och enbart vissa fastighetsbeteckningar räknas som bostäder. Du kan alltså inte bosätta dig i t.ex. en industrilokal.
Citera
2024-05-11, 22:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om man gör en flyttanmälan på Skatteverkets hemsida så innebär ju detta att man blir folkbokförd på den adressen. Men hur är det egentligen, har Skatteverket någon koll på om man folkbokför sig på en adress som innehåller bostäder?

Jag har nämligen hittat fem personer som är folkbokförda på Birger Jarlsgatan 37B i Stockholm och det finns inga bostäder/lägenheter på den adressen. Däremot företaget Billo som verkar vara något i stil med Kivra. Det är möjligt att de även tillhandahåller postboxar.

Är det OK med Skatteverket att man är folkbokförd på en adress som inte har några bostäder med lägenhetsnummer?

Intressant fråga ändå. Jag vet att grundprincipen är att man ska vara folkbokförd på den adress där man sover flest nätter. Jag vet också att om man t.ex bor flera månader i sträck i en husvagn på en camping är det campingens adress som du ska folkbokföra dig på.

Men om jag bosätter mig i en grotta utan postadress på en skogsfastighet, är det skogens fastighetsbeteckning som gäller för min folkbokföring? Det skulle ju vara relevant fråga i TS fall.

Tyvärr ligger ju inte Lantmäteriets lägenhetsregister öppet på nätet, och jag ids inte skapa ett konto och grejer bara för att se om det är gratis, vore ju annars bra att bekräfta att verkligen inte ligger några faktiska lägenheter där som TS missat. Kollar jag lite snabbt på den adressen på lite olika tjänster får jag det till att 5-6 personer och ca 150 företag har angett 37B som sin adress, så sannolikt postboxar. Av personerna skrivna där har alla utom 1 icke-skandinaviska namn och alla verkar ha "flyttat in" mellan 2022-2024. Misstänker att fastighetsägaren efter pandemin hade en del utrymme över som ingen firma hyrde längre och byggde några lägenheter, inte konstigare än så.
Citera
2024-05-11, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om man gör en flyttanmälan på Skatteverkets hemsida så innebär ju detta att man blir folkbokförd på den adressen. Men hur är det egentligen, har Skatteverket någon koll på om man folkbokför sig på en adress som innehåller bostäder?

Jag har nämligen hittat fem personer som är folkbokförda på Birger Jarlsgatan 37B i Stockholm och det finns inga bostäder/lägenheter på den adressen. Däremot företaget Billo som verkar vara något i stil med Kivra. Det är möjligt att de även tillhandahåller postboxar.

Är det OK med Skatteverket att man är folkbokförd på en adress som inte har några bostäder med lägenhetsnummer?

Det finns hus där fastighetsägaren underlåtit att meddela lägenhetsnummer till lantmäteriet. Har så inte skett så förmodar jag att Skatteverket måste folkbokföra människor där ändå.
Citera
2024-05-11, 22:14
  #9
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Av personerna skrivna där har alla utom 1 icke-skandinaviska namn och alla verkar ha "flyttat in" mellan 2022-2024. Misstänker att fastighetsägaren efter pandemin hade en del utrymme över som ingen firma hyrde längre och byggde några lägenheter, inte konstigare än så.

Nja, isåfall borde de vara skrivna på ett lägenhetsnummer, men det är de inte.
Citera
2024-05-11, 22:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nja, isåfall borde de vara skrivna på ett lägenhetsnummer, men det är de inte.

Enligt MrKoll är det nio personer på adressen, fyra av dem har inget lägenhetsnummer, en har "BV" (bottenvåning), övriga bor tillsammans i lgh 1001.
Citera
2024-05-11, 22:21
  #11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Enligt MrKoll är det nio personer på adressen, fyra av dem har inget lägenhetsnummer, en har "BV" (bottenvåning), övriga bor tillsammans i lgh 1001.

Skumt! Jag får bara fram fem personer på adressen. Däremot dyker det upp ett antal personer som bor på Birger Jarlsgatan 37B i Limhamn, fast jag har sökt på Stockholm! Är det inte Limhamnsborna du får upp?
__________________
Senast redigerad av Sonny00 2024-05-11 kl. 22:29.
Citera
2024-05-11, 22:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Skumt! Jag får bara fram fem personer på adressen. Däremot dyker det upp ett antal personer som bor på Birger Jarlsgatan 37B i Limhamn, fast jag har sökt på Stockholm! Är det inte Limhamnsborna du får upp?

Ah, slarvfel, jag beklagar. Mycket riktigt, alla på "lgh 1001" bor mycket riktigt i Limhamn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback