Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-09, 18:57
  #1
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Shoo.

Tänkte fråga flashback hur läget ser ut på arbetsmarknaden och fråga om lite tips om hur man kan få in "foten i dörren" hos något företag? börjar gärna från internship då jag är nybörjare och har mycket kvar att lära. Grejen är att varje t.om internship position som annonseras ut på linkedin har minst 160 applicants, hur fan ska man kunna sticka ut från mängden med sån competition från folk som förmodligen är betydligt mer intelligenta och bättre kodare än yours truly. Jag har typ 100 IQ (max) och kan göra fula statiska webbsidor i react och "enkla" consoleprogram i C# (utan hjälp från chatgpt), räcker det för att kunna jobba som junior dev i dagsläget nu med all bra AI som Devin och allt?

Jag har letat efter både internship och junior dev positioner i några månader, typ 4 ansökningar per dag men får inte ens någon interview trots hundratals ansökningar.
__________________
Senast redigerad av randomdudeReloaded 2024-05-09 kl. 19:02.
Citera
2024-05-09, 20:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Shoo.

Tänkte fråga flashback hur läget ser ut på arbetsmarknaden och fråga om lite tips om hur man kan få in "foten i dörren" hos något företag? börjar gärna från internship då jag är nybörjare och har mycket kvar att lära. Grejen är att varje t.om internship position som annonseras ut på linkedin har minst 160 applicants, hur fan ska man kunna sticka ut från mängden med sån competition från folk som förmodligen är betydligt mer intelligenta och bättre kodare än yours truly. Jag har typ 100 IQ (max) och kan göra fula statiska webbsidor i react och "enkla" consoleprogram i C# (utan hjälp från chatgpt), räcker det för att kunna jobba som junior dev i dagsläget nu med all bra AI som Devin och allt?

Jag har letat efter både internship och junior dev positioner i några månader, typ 4 ansökningar per dag men får inte ens någon interview trots hundratals ansökningar.

Kan du inte göra nåt webbsystem och lägga upp på github, för att skicka med som exempel på vad du kan i ditt CV
Citera
2024-05-09, 20:25
  #3
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Kan du inte göra nåt webbsystem och lägga upp på github, för att skicka med som exempel på vad du kan i ditt CV
Jo jag har min github portfolio i mitt CV givetvis.
Citera
2024-05-09, 20:32
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Shoo.

Tänkte fråga flashback hur läget ser ut på arbetsmarknaden och fråga om lite tips om hur man kan få in "foten i dörren" hos något företag? börjar gärna från internship då jag är nybörjare och har mycket kvar att lära. Grejen är att varje t.om internship position som annonseras ut på linkedin har minst 160 applicants, hur fan ska man kunna sticka ut från mängden med sån competition från folk som förmodligen är betydligt mer intelligenta och bättre kodare än yours truly. Jag har typ 100 IQ (max) och kan göra fula statiska webbsidor i react och "enkla" consoleprogram i C# (utan hjälp från chatgpt), räcker det för att kunna jobba som junior dev i dagsläget nu med all bra AI som Devin och allt?

Jag har letat efter både internship och junior dev positioner i några månader, typ 4 ansökningar per dag men får inte ens någon interview trots hundratals ansökningar.
Har du nån formell utbildning eller är du självlärd?
Det heter "intervju" på svenska förresten.

MEN,
Du kanske letar på fel ställen så att din intresseanmälan blir en bland hundra liksom?
Har du kollat på bolagens egna sidor? Lite beroende på var du bor ser ju utbudet såklart olika ut, men kolla på konsultbolagen framförallt om de har nån slags praktikantplats/juniorplats att erbjuda, där tror jag är en bra början i alla fall. Det kanske inte är alla som annonserar på linkedin och liknande ställen, just för at slippa ha hand om miljoner ansökningar, utan snarare vill ha de som varit riktigt dedikerade och letat ordentligt.

Hur har din strategi varit?
Jag är nog rätt säker på att det går att landa ett utvecklarjobb som junior nånstans.
Citera
2024-05-09, 20:50
  #5
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har du nån formell utbildning eller är du självlärd?
Det heter "intervju" på svenska förresten.

MEN,
Du kanske letar på fel ställen så att din intresseanmälan blir en bland hundra liksom?
Har du kollat på bolagens egna sidor? Lite beroende på var du bor ser ju utbudet såklart olika ut, men kolla på konsultbolagen framförallt om de har nån slags praktikantplats/juniorplats att erbjuda, där tror jag är en bra början i alla fall. Det kanske inte är alla som annonserar på linkedin och liknande ställen, just för at slippa ha hand om miljoner ansökningar, utan snarare vill ha de som varit riktigt dedikerade och letat ordentligt.

Hur har din strategi varit?
Jag är nog rätt säker på att det går att landa ett utvecklarjobb som junior nånstans.
Har formell "yrkesutbildning" (icke universitet)/ självlärd, mestadels det senare, fett med Udemy kurser duvet..

Min strategi är att bara sitta på linkedin och slänga ut ansökningar och sen jag kopierar in jobb-beskrivningen till chatGPT och promptar att skriva personligt brev till denna positionen, sen så gör jag lite redigeringar här och där där det behövs. Men jag förstår din poäng att liksom gå till företagens egna sidor och söka, och det har jag också gjort i lite mindre utsträckning, men med samma resultat. sökte nyss praktik hos en myndighet, men fick nyss veta att de gick vidare med en av de andra 150+ sökande.

Vilka konsultbolag bror? Jag har inte så mycket koll på vad konsultbolag är, typ freelancing menar du?
Citera
2024-05-09, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Shoo.

Tänkte fråga flashback hur läget ser ut på arbetsmarknaden och fråga om lite tips om hur man kan få in "foten i dörren" hos något företag? börjar gärna från internship då jag är nybörjare och har mycket kvar att lära. Grejen är att varje t.om internship position som annonseras ut på linkedin har minst 160 applicants, hur fan ska man kunna sticka ut från mängden med sån competition från folk som förmodligen är betydligt mer intelligenta och bättre kodare än yours truly. Jag har typ 100 IQ (max) och kan göra fula statiska webbsidor i react och "enkla" consoleprogram i C# (utan hjälp från chatgpt), räcker det för att kunna jobba som junior dev i dagsläget nu med all bra AI som Devin och allt?

Jag har letat efter både internship och junior dev positioner i några månader, typ 4 ansökningar per dag men får inte ens någon interview trots hundratals ansökningar.

Har du någon utbildning? Men annars är svaret ja, har du egenskaper som ser bra ut så är det inga problem att få jobb som junior utvecklare idag. Har du inte detta så är det riktigt riktigt riktigt tufft. Jag har själv varit med om mer än ett företag som förklarat för mig att de bara anställer seniorer, men när mina kvinnliga kursare med absoluta bottenbetyg söker, då går det plötsligt bra att anställa.
__________________
Senast redigerad av IngetNick2 2024-05-09 kl. 21:22.
Citera
2024-05-09, 22:11
  #7
Medlem
Så du kan inte tala och skriva ordentlig svenska.
Du skriver inte ens dina ansökningar utan genererar dem i ChatGPT.

Kanske därför du inte får komma på intervjuv.
Citera
2024-05-09, 23:42
  #8
Medlem
Har du "riktiga" eller egna projekt på github?

Har fått folk vars github endast innehåller lösningar på de kurser som de gått.

Riktigt osexigt, även om deras lösningar är i världsklass (vilket jag inte skulle veta om, för jag orkar inte ens gå igenom det).
Citera
2024-05-10, 07:45
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Har formell "yrkesutbildning" (icke universitet)/ självlärd, mestadels det senare, fett med Udemy kurser duvet..

Min strategi är att bara sitta på linkedin och slänga ut ansökningar och sen jag kopierar in jobb-beskrivningen till chatGPT och promptar att skriva personligt brev till denna positionen, sen så gör jag lite redigeringar här och där där det behövs. Men jag förstår din poäng att liksom gå till företagens egna sidor och söka, och det har jag också gjort i lite mindre utsträckning, men med samma resultat. sökte nyss praktik hos en myndighet, men fick nyss veta att de gick vidare med en av de andra 150+ sökande.

Vilka konsultbolag bror? Jag har inte så mycket koll på vad konsultbolag är, typ freelancing menar du?
Använder du chatgpt för dina ansökningar förstår jag ju varför det går åt skogen. Det kommer vara enkelt för vilken hr-snubbe som helst att genast se detta och har du inte lagt mer energi än så på din ansökan är det såklart inte aktuellt med nån intervju, vem vill anställa nån som låter nån annan göra jobbet åt en liksom?

Med konsultbolag menar jag inte freelancer, med konsultbolag menar jag konsultbolag, TietoEvry är väl ett av de större av dessa, men det finns massvis med andra att välja på, till exempel Soprasteria eller Knowit (med massvis med flera).

Men, ge fan i chatgpt och ge fan i att strössla ut ett masstillverkat brev till höger och vänster till att börja med utan se till att din ansökan är mer nischad mot det du faktiskt söker, sen kanske du ska släppa linkedin och ge dig ut på jakt på andra ställen.

Jag hoppas verkligen du släpper snacket med "fett" och "bror" när du söker med, det är annars en garanti för att du aldrig kommer få det du söker.

Har du kollat med nån av storbankerna om de annonserar nåt? SEB eller Handelsbanken till exempel?
Citera
2024-05-10, 17:06
  #10
Medlem
Det finns det inga jobb inom IT. Praktiskt taget allt som annonseras ut är spökjobb, vanligtvis skapade på grund av regler som säger att alla jobb måste läggas ut. Även om fenomenet är mest utbrett inom offentlig verksamhet, finns det också privata företag som jobbar så.

De som säger att det är något fel med att använda ChatGPT till att skriva ansökningar har ingen aning om vad de pratar om. Ingen rekryteringsansvarig kollar någonsin på ditt personliga brev. Det är bara en fråga om att gå igenom ditt CV och checka av det mot en lista.

Är erfarenhet där (ja eller nej)?
Är utbildning där (ja eller nej)?
Har du jobbat med exakt de grejerna som de jobbar med (ja eller nej)?
Är åldern någorlunda låg (ja eller nej)?
Bor du på samma ort som de har sin verksamhet på (ja eller nej)?

Får du ja på allt, får du intervju. Om det är ett privat företag har de har kanske till och med anständigheten att berätta att det rör sig om en internrekrytering. Myndigheter brukar istället dra tillbaka jobben om fel personer (med mer kompetens) söker dem.
Citera
2024-05-10, 17:20
  #11
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Använder du chatgpt för dina ansökningar förstår jag ju varför det går åt skogen. Det kommer vara enkelt för vilken hr-snubbe som helst att genast se detta och har du inte lagt mer energi än så på din ansökan är det såklart inte aktuellt med nån intervju, vem vill anställa nån som låter nån annan göra jobbet åt en liksom?

Med konsultbolag menar jag inte freelancer, med konsultbolag menar jag konsultbolag, TietoEvry är väl ett av de större av dessa, men det finns massvis med andra att välja på, till exempel Soprasteria eller Knowit (med massvis med flera).

Men, ge fan i chatgpt och ge fan i att strössla ut ett masstillverkat brev till höger och vänster till att börja med utan se till att din ansökan är mer nischad mot det du faktiskt söker, sen kanske du ska släppa linkedin och ge dig ut på jakt på andra ställen.

Jag hoppas verkligen du släpper snacket med "fett" och "bror" när du söker med, det är annars en garanti för att du aldrig kommer få det du söker.

Har du kollat med nån av storbankerna om de annonserar nåt? SEB eller Handelsbanken till exempel?
Jag använder bara chatGPT till att ge mig en bra mall som fyller alla punkterna på just en specifik annons, givetvis så ändrar jag på lite grejer här och där så att det är mer personligt och jag ändrar lite ord här och där så att det ska se mer naturligt ut osv, Så jag skriver ju ändå ett unikt personligt brev till varje position, skräddarsydd till just den positionen.
Men absolut jag skulle kunna testa att freebasa mina personliga CVn från och med nu. Ska kolla med tietoevery, tack för tipset bror!

Har inte kollat med storbankerna ännu, där kan de säkert behövas folk, men kanske mest backend?

Om inte linkedin, vart ska jag gå? fucking Platsbanken eller? Gå till företag IRL och skaka hand med "chefen"?

Givetvis så släpper jag ortensnacket på intervjuer och när jag skriver personliga brev, växte upp i orten bara, parallelsamhällen och allt det där, satte sina spår, men givetvis har jag inga problem med att anpassa språket efter miljö, det är inga konstigheter.
Citera
2024-05-10, 17:22
  #12
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Har du "riktiga" eller egna projekt på github?

Har fått folk vars github endast innehåller lösningar på de kurser som de gått.

Riktigt osexigt, även om deras lösningar är i världsklass (vilket jag inte skulle veta om, för jag orkar inte ens gå igenom det).
Absolut jag har "riktiga" projekt i min portfolio, inte direkt något att hänga i julgranen men..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback