Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-09, 09:05
  #1
Medlem
Tyskland? Nederländerna?

Som vi alla vet här så finns det ingen psykvård i Sverige. Jag tänkte söka mig utomlands för att få hjälp.. vilket land skulle vara bäst?
Citera
2024-05-09, 09:19
  #2
Medlem
kypares avatar
Portugal, Österrike och Montenegro är min gissning. Ju mer man försöker behandla psykisk ohälsa med svensk propaganda desto sämre output blir det. Sverige är ett vidrigt land i alla bemärkelser.
Citera
2024-05-09, 09:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Tyskland? Nederländerna?

Som vi alla vet här så finns det ingen psykvård i Sverige. Jag tänkte söka mig utomlands för att få hjälp.. vilket land skulle vara bäst?
Sverige är extremt dåligt i en jämförelse med västvärlden.

Av Europa är Norge utan snack klart bäst.

Res till Norge och jobba, skaffa D-nummer och fastlege.

Tacka mig efteråt.
Citera
2024-05-09, 09:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Tyskland? Nederländerna?

Som vi alla vet här så finns det ingen psykvård i Sverige. Jag tänkte söka mig utomlands för att få hjälp.. vilket land skulle vara bäst?

Vilken form av "psykvård" handlar det om?
Citera
2024-05-09, 10:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Sverige är extremt dåligt i en jämförelse med västvärlden.

Av Europa är Norge utan snack klart bäst.

Res till Norge och jobba, skaffa D-nummer och fastlege.

Tacka mig efteråt.

Egen erfarenhet? Isåfsll vilken klinik?
Citera
2024-05-09, 10:29
  #6
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Jag tror länder där man inte skriver ut antidepressiva omedelbart. I vissa länder får du ett gymkort och testosteron och skulle detta inte hjälpa då går man vidare med medicinering.
Citera
2024-05-09, 10:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Egen erfarenhet? Isåfsll vilken klinik?
På generell basis. Sverige är kvar på 50talet med moraliserande förståelse av psykisk sjukdom och beroende. Så är det inte i resten av världen. Norge är bäst.
Citera
2024-05-09, 11:42
  #8
Medlem
Airwave92s avatar
Hörde nånting om Portugal om detta, osäker på detaljer dock
Citera
2024-05-09, 12:01
  #9
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Tyskland? Nederländerna?

Som vi alla vet här så finns det ingen psykvård i Sverige. Jag tänkte söka mig utomlands för att få hjälp.. vilket land skulle vara bäst?

Pratar vi om vad samhället erbjuder, eller vad som finnas att köpa privat?

Förövrigt är nog det bästa att flytta till ett fattigt land. Där har man annat än tänka på.
Citera
2024-05-09, 12:01
  #10
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen1990
Tyskland? Nederländerna?

Som vi alla vet här så finns det ingen psykvård i Sverige. Jag tänkte söka mig utomlands för att få hjälp.. vilket land skulle vara bäst?

Vad är det du ska ha hjälp med? Problemet är snarare dåliga behandlingsalternativ, att få något psykiatriskt läkemedel på recept är inte svårt. Man bygger tolerans mot läkemedel, det är problemet. Här kan du läsa igenom behandlingsplanen för depression hos vuxna: https://www.internetmedicin.se/psyki...sion-hos-vuxna

Det har i princip stått samma skitpreparat i decennier, enda nya är Spravato (Esketamin, 2019) och Vortioxetine (Lundbeck, 2013).

Så behandlingsstegen > SSRI, SNRI, TCA, MAO-hämmare. Innan TCA; atypiska, sällsynta fall Spravato, ibland kombineras SSRI/SNRI med NRI, Mirtazapin eller en Melatoninagonist. Sedan är ju frågan efteråt om du skadat din hjärna eller om det haft någon positiv effekt, vilket läkare omöjligt kan veta
Citera
2024-05-09, 13:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Pratar vi om vad samhället erbjuder, eller vad som finnas att köpa privat?

Förövrigt är nog det bästa att flytta till ett fattigt land. Där har man annat än tänka på.

Privat eller vad samhället erbjuder
Citera
2024-05-09, 13:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Vad är det du ska ha hjälp med? Problemet är snarare dåliga behandlingsalternativ, att få något psykiatriskt läkemedel på recept är inte svårt. Man bygger tolerans mot läkemedel, det är problemet. Här kan du läsa igenom behandlingsplanen för depression hos vuxna: https://www.internetmedicin.se/psyki...sion-hos-vuxna

Det har i princip stått samma skitpreparat i decennier, enda nya är Spravato (Esketamin, 2019) och Vortioxetine (Lundbeck, 2013).

Så behandlingsstegen > SSRI, SNRI, TCA, MAO-hämmare. Innan TCA; atypiska, sällsynta fall Spravato, ibland kombineras SSRI/SNRI med NRI, Mirtazapin eller en Melatoninagonist. Sedan är ju frågan efteråt om du skadat din hjärna eller om det haft någon positiv effekt, vilket läkare omöjligt kan veta

Ketamin är väl bättre iaf ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback