Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-08, 10:55
  #1
Medlem
Jag förstår inte hur någon kan stödja antingen Israel eller Palestina till fullo och blunda för att båda sidor begår hemskheter?

Hur kan någon stödja Palestina till fullo när stor del av befolkningen sympatiserar med Hamas och skyddar terrorister?

Och hur kan någon stödja Israel till fullo när de begått mängder av krigsbrott och urskiljningslöst dödat tusentals oskyldiga Palestinier, däribland över 10,000 palestinska barn?

Hur kan någon rättfärdiga att bara stödja den ena sidan och bara kritisera den andra sidan?
Citera
2024-05-08, 11:05
  #2
Medlem
Jag kan bara hålla med:
Båda sidor har under ett helt århundrade begått övergrepp och gjort misstag.
Det går inte att ensidigt beskylla bara den ena sidan för den historiska utvecklingen.

Men utifrån sina egna värderingar kan man ha en åsikt om hur utvecklingen i framtiden borde vara. Utifrån det kan man därefter stödja den ena eller andra sidans nuvarande hållning.
Citera
2024-05-08, 11:08
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Håller med. Det är bättre att hata både länderna.
Citera
2024-05-08, 11:13
  #4
Medlem
RedXs avatar
Det här är väl urtypen för en konflikt där man blir mer osäker på vilken sida som har rätt ju mer man lär sig om den. Eller omvänt; för att oreserverat ta den ena sidans parti behöver man vara väldigt ointresserad av att lyssna till den andra sidans perspektiv

För den som har tid och är intresserad av en utförlig redogörelse för båda sidors bevekelsegrunder rekommenderar jag starkt podserien ”Fear & Loathing in New Jerusalem” på Martyr Made-podden. Den är nog den bästa och mest neutrala skildring av bakgrunden till konflikten som jag har sett.
Citera
2024-05-08, 11:28
  #5
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag förstår inte hur någon kan stödja antingen Israel eller Palestina till fullo och blunda för att båda sidor begår hemskheter?

Hur kan någon stödja Palestina till fullo när stor del av befolkningen sympatiserar med Hamas och skyddar terrorister?

Och hur kan någon stödja Israel till fullo när de begått mängder av krigsbrott och urskiljningslöst dödat tusentals oskyldiga Palestinier, däribland över 10,000 palestinska barn?

Hur kan någon rättfärdiga att bara stödja den ena sidan och bara kritisera den andra sidan?

Vart har du denna fakta ifrån ? Vad är dina källor . SVT eller annan svensk media gills inte då de går Hamas ärenden.

Palestina ska jämnas med marken och alla asen där ska slaktas .. De är ALLA Hamas och terroristsympatisörer . Jag antar att du tittar på TV som en annan fårskalle och matas med massa propaganda där det är "inne" att hata på Israel och tror på allt de matar dig med .

Terrorister skall utplånas och därmed hela palestina som stod och dansa och jublade när terroristerna kom tillbaka med krigsfångar som då våldtog och mördade . Att inte ta ställning i denna konflikt är fegt och att ens stödja Hamas är ynkligt.
Citera
2024-05-08, 11:56
  #6
Medlem
En avgörande liten detalj är att araberna startade ett anfallskrig på Israel bokstavligen dagen efter att staten Israel bildades.

Dvs araberna gav aldrig Israel en chans.

Och Israel lärde sig från dag ett att ska de överleva som land och folk i mellanöstern så måste de prata det enda språk araben förstår; dödligt våld.
__________________
Senast redigerad av Kapten-Keps 2024-05-08 kl. 12:37.
Citera
2024-05-08, 12:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Palestina ska jämnas med marken och alla asen där ska slaktas .. De är ALLA Hamas och terroristsympatisörer

Inkluderar detta även alla barn i Palestina?

Enligt UNICEF finns det 2,5 miljoner barn under 18 års ålder, varav ca 720,000 är barn under 5 års ålder.

Du anser alltså att 700,000 barn som inte ens är 5 år gamla är as som borde slaktas?

Rätta mig gärna om jag har fel och om du inte menade det du skrev.
__________________
Senast redigerad av vensterbliven 2024-05-08 kl. 12:15.
Citera
2024-05-08, 12:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Inkluderar detta även alla barn i Palestina?

Enligt UNICEF finns det 2,5 miljoner barn under 18 års ålder, varav ca 720,000 är barn under 5 års ålder.

Du anser alltså att 700,000 barn som inte ens är 5 år gamla är as som borde slaktas?

Rätta mig gärna om jag har fel och om du inte menade det du skrev.

Nja, dessa barn som används som mänskliga sköldar av hamas och sina föräldrar borde kanske förflyttas till vuxna som inte använder dem just som mänskliga sköldar?
Citera
2024-05-08, 13:00
  #9
Avstängd
triptykens avatar
Tror dom allra flesta inte ser det som en fotbollsmatch utan man ogillar att en armé under ett demokratiskt styrt land bryter mot genevekonventionen rätt rejält och fortsatt.

Väldigt få överlag stöttar Hamas, som internationellt och mangrannt är utdömda som en terroristgrupp - och vars attack i början av kriget var ett brutalt terrorbrott och övergrepp.

Lika litet som att kritiken mot attacken mot civila i Israel är ett stöd för Netanyahu, är kritik mot IDF's övergrepp i Gaza ett stöd för Hamas.

Det är ingen fotbollsmatch. Det är ingen dokusåpa. Det är civila, män, kvinnor och barn som dödats av båda sidor och fantasin att enderas dåd är justifierad är ett hån mot det mänskliga.
Citera
2024-05-08, 13:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Vart har du denna fakta ifrån ? Vad är dina källor . SVT eller annan svensk media gills inte då de går Hamas ärenden.

Palestina ska jämnas med marken och alla asen där ska slaktas .. De är ALLA Hamas och terroristsympatisörer . Jag antar att du tittar på TV som en annan fårskalle och matas med massa propaganda där det är "inne" att hata på Israel och tror på allt de matar dig med .

Terrorister skall utplånas och därmed hela palestina som stod och dansa och jublade när terroristerna kom tillbaka med krigsfångar som då våldtog och mördade . Att inte ta ställning i denna konflikt är fegt och att ens stödja Hamas är ynkligt.

Du är galen och resonerar som en terrorist.
Citera
2024-05-08, 13:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
En avgörande liten detalj är att araberna startade ett anfallskrig på Israel bokstavligen dagen efter att staten Israel bildades.

Dvs araberna gav aldrig Israel en chans.

Och Israel lärde sig från dag ett att ska de överleva som land och folk i mellanöstern så måste de prata det enda språk araben förstår; dödligt våld.

Exakt så. Denna lilla detalj låtsas vänstern aldrig om. För Israel är imperialister och därför enligt vänsteridentitetens doktrin alltid de onda.
Citera
2024-05-08, 13:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Inkluderar detta även alla barn i Palestina?

Enligt UNICEF finns det 2,5 miljoner barn under 18 års ålder, varav ca 720,000 är barn under 5 års ålder.

Du anser alltså att 700,000 barn som inte ens är 5 år gamla är as som borde slaktas?

Rätta mig gärna om jag har fel och om du inte menade det du skrev.

Det är rätt uppenbart att denne användare sympatiserar med juden. Det är tydligt i andra trådar med där han hatar på palestina och förnekar allt om att israel skulle gjort något ont mot någon.


Men ts jag håller med dig.
Jag hatar båda länderna, men just nu mer israel då de försöker leka oskyldiga offer som vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback