Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-04, 19:14
  #1
Medlem
Jag letar efter domar, prejudikat, som säger hur mycket en tjänsteman på en utbetalningsmyndighet måste tåla i form av kränkningar. Kränkningar skall vara skällsord, ej olaga hot. Ej svordomar. Jag behöver detta skyndsamt.
Fann en dom från 2012 om att en lärare skall tåla att bli förolämpad på jobbet (inget jag personligen håller med om). Men finner inget i närtid.

- Men hur mycket skall en handläggare på en utbetalningsmyndighet "tåla" i form av utskällning.

En till fråga

- Ligger det något ansvar i att en tjänsteman säger ifrån? Typ, sluta kontakta mig. Eller kan dom bara vara knäpptysta och sedan anmäla en för olaga förföjelser?

Tack!
Citera
2024-05-04, 22:40
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-05-06, 10:53
  #3
Medlem
Avser du kontakta personen på tjänstetelefonen på betald arbetstid eller privat på dennes privata telefon?
Citera
2024-05-06, 20:18
  #4
Medlem
PBLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
- Men hur mycket skall en handläggare på en utbetalningsmyndighet "tåla" i form av utskällning.
Beror på. Har sett ett prejudikat där mordhot var ok då sökande precis varit med om att dennes son dött och var i affekt då denne inte fått pengar till vad denne ansåg var rätt behandling.
Grundinställning är att alla offentliga tjänster med mänsklig interaktion behöver stå ut med ett visst mått frustration beroende på situation. Det finns ingen definitiv gräns om hur mycket är lämpligt när helt enkelt.

Citat:
- Ligger det något ansvar i att en tjänsteman säger ifrån? Typ, sluta kontakta mig. Eller kan dom bara vara knäpptysta och sedan anmäla en för olaga förföjelser?

En tjänsteperson som blir kränkt har inget krav på sig att agera på särskilt sätt. Finns tom skäl för denne att agera lagstridigt om det uppstår en hotfull situation mot dennes person. Men det är som sagt utifrån situationen.

Ge mer detaljer så kan du få bättre svar.
Citera
2024-05-06, 22:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
Jag letar efter domar, prejudikat, som säger hur mycket en tjänsteman på en utbetalningsmyndighet måste tåla i form av kränkningar. Kränkningar skall vara skällsord, ej olaga hot. Ej svordomar. Jag behöver detta skyndsamt.
Fann en dom från 2012 om att en lärare skall tåla att bli förolämpad på jobbet (inget jag personligen håller med om). Men finner inget i närtid.

- Men hur mycket skall en handläggare på en utbetalningsmyndighet "tåla" i form av utskällning.

En till fråga

- Ligger det något ansvar i att en tjänsteman säger ifrån? Typ, sluta kontakta mig. Eller kan dom bara vara knäpptysta och sedan anmäla en för olaga förföjelser?

Tack!

Svårt att ge en exakt gräns.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-forolampning
Här har du en dom för förolämpning för en person som antytt att en tjänsteman på kronofogdemyndigheten hade alkoholproblem och var psykiskt störd.
Citera
2024-05-07, 02:24
  #6
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Beror på. Har sett ett prejudikat där mordhot var ok då sökande precis varit med om att dennes son dött och var i affekt då denne inte fått pengar till vad denne ansåg var rätt behandling.
Vart kan man läsa mer om detta?
Citera
2024-05-07, 10:27
  #7
Medlem
PBLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vart kan man läsa mer om detta?
Har tyvärr inte målsnummer men minns att det gällde socialtjänsten i Göteborgs kommun och att det kom upp till kammarrätten.
Citera
2024-05-07, 11:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Har tyvärr inte målsnummer men minns att det gällde socialtjänsten i Göteborgs kommun och att det kom upp till kammarrätten.

Kammarrätten? Gällde det inte ett brottmål?
Citera
2024-05-07, 15:26
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Har tyvärr inte målsnummer men minns att det gällde socialtjänsten i Göteborgs kommun och att det kom upp till kammarrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kammarrätten? Gällde det inte ett brottmål?
Som Engineer skriver så kan det inte ha varit ett brottmål om det var i kammarrätten.

Kan det ha varit att någon sagt något olämpligt, som sedan kommit fram i t.ex. en utredning till följd av en orosanmälan eller liknande? Förvisso intressant, men i så fall inte relevant för trådens fråga.
Citera
2024-05-07, 17:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Beror på. Har sett ett prejudikat där mordhot var ok då sökande precis varit med om att dennes son dött och var i affekt då denne inte fått pengar till vad denne ansåg var rätt behandling.
Grundinställning är att alla offentliga tjänster med mänsklig interaktion behöver stå ut med ett visst mått frustration beroende på situation. Det finns ingen definitiv gräns om hur mycket är lämpligt när helt enkelt.


Har svårt att se att någon domstol skulle ansett att mordhot är något en tjänsteman skall behöva tåla.

Däremot skulle det kunna ha blivit friande dom pga bristande uppsåt(affekt) kombinerat med att tjänstemannen rimligen borde förstått att det var en känsloyttring under en extremt känslomässig stund och inte ett allvarligt menat hot.
Det är inte på något sätt samma sak som att personen behövde tåla detta pga att de var en tjänsteman.
Det är väldigt stor skillnad.

Som jag länkade tidigare ansågs t.ex. att påstå att någon hade alkoholproblem och var psykiskt störd vara mer än en tjänsteman skulle behöva tåla.
Det finns utöver det tusental domar för olika hot mot tjänstemän för allt mellan hot om misshandel till dödshot.
Olaga hot och mordhot är alltså verkligen inget en tjänsteman skall behöva tåla bara för att de är tjänstemän.

Frågeställningen här handlar enbart om just den faktorn, hur mycket mer behöver en tjänsteman tåla än en vanlig person.
Citera
2024-05-08, 00:29
  #11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Har svårt att se att någon domstol skulle ansett att mordhot är något en tjänsteman skall behöva tåla.

Däremot skulle det kunna ha blivit friande dom pga bristande uppsåt(affekt) kombinerat med att tjänstemannen rimligen borde förstått att det var en känsloyttring under en extremt känslomässig stund och inte ett allvarligt menat hot.
Det är inte på något sätt samma sak som att personen behövde tåla detta pga att de var en tjänsteman.
Det är väldigt stor skillnad.

Som jag länkade tidigare ansågs t.ex. att påstå att någon hade alkoholproblem och var psykiskt störd vara mer än en tjänsteman skulle behöva tåla.
Det finns utöver det tusental domar för olika hot mot tjänstemän för allt mellan hot om misshandel till dödshot.
Olaga hot och mordhot är alltså verkligen inget en tjänsteman skall behöva tåla bara för att de är tjänstemän.

Frågeställningen här handlar enbart om just den faktorn, hur mycket mer behöver en tjänsteman tåla än en vanlig person.
Han verkar ha missförstått vad domen handlade om, se här:
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Har tyvärr inte målsnummer men minns att det gällde socialtjänsten i Göteborgs kommun och att det kom upp till kammarrätten.

Engineer påpekade då att det inte kan ha varit ett brottmål om det var i kammarrätten. Som jag sen skrev:
"Kan det ha varit att någon sagt något olämpligt, som sedan kommit fram i t.ex. en utredning till följd av en orosanmälan eller liknande? Förvisso intressant, men i så fall inte relevant för trådens fråga."

Misstänker att han blandat ihop saker totalt. Något brottmål var det iaf inte fråga om.
Citera
2024-05-08, 13:26
  #12
Medlem
PBLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Han verkar ha missförstått vad domen handlade om, se här:


Engineer påpekade då att det inte kan ha varit ett brottmål om det var i kammarrätten. Som jag sen skrev:
"Kan det ha varit att någon sagt något olämpligt, som sedan kommit fram i t.ex. en utredning till följd av en orosanmälan eller liknande? Förvisso intressant, men i så fall inte relevant för trådens fråga."

Misstänker att han blandat ihop saker totalt. Något brottmål var det iaf inte fråga om.

Ja, det är nog så att jag blandat ihop det. Lyckades hitta en nyhetsartikel utifrån det verkar det som att både kammarrätten och tjänstepersoner varit fel i mitt huvud. Dock är jag tämligen säker på att jag läst en dom/utlåtande från JO om denne man som säger att man måste ha förståelse för dennes situation när sonen nyss dött.
https://sverigesradio.se/artikel/4394515
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback