Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-03, 16:42
  #1
Medlem
För ungefär två år sedan flyttade jag ut. Nu har den nya hyresgästen upptäckt att det är inristat "Nigger" i övre dörrkarmen på en så kallad walk-in-closet. Eftersom det var en nyproduktion där jag var första hyresgästen har jag nu fått hem ett brev från polisen där det står att jag är misstänkt för hets mot folkgrupp. Hur ska jag agera?
Citera
2024-05-03, 16:45
  #2
Medlem
PappaTribes avatar
Påstå att du har rötter från Afrika?
Citera
2024-05-03, 16:50
  #3
Medlem
Verkar som troll-tråd. Om inte säg att nån kompis gjort det utan din vetskap. Kan ju aldrig bevisas det var du.
Citera
2024-05-03, 16:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franciscaesque
Ingen kan bevisa att det var DU som skrev det eller att du ens var medveten om det.

Varför skrev du det ens? Varför ristade du in det i väggen?

Jag har inte skrivit att det är jag som ristade det i dörrkarmen. Jag sade att jag fick ett brev från polisen angående att ordet "Nigger" var inristat i denna dörrkarm.
Citera
2024-05-03, 16:54
  #5
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Hur ska jag agera?

Du nekar givetvis. Finns ingen bevisning att det faktiskt är du som skrev det. Kan ju lika gärna vara den nya hyresgästen som ristat in det och anmält bara för att jävlas.
Citera
2024-05-03, 16:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Du nekar givetvis. Finns ingen bevisning att det faktiskt är du som skrev det. Kan ju lika gärna vara den nya hyresgästen som ristat in det och anmält bara för att jävlas.

Det är sant. Jag ska nog bara säga att jag inte vet var det kommer ifrån.
Citera
2024-05-03, 17:00
  #7
Medlem
fsdfsdfs avatar
Nu är det här inlägget väl bara trams - men innan tråden låses kan jag väl försöka flika in att "hets mot folkgrupp" som brott bygger på att man har spridit budskapet på något sätt. Det finns inget minimalt antal i brottsbalken som måste ha kunnat höra eller läst det, men att rista något i sin egen lägenhet kan inte vara hets mot folkgrupp. Inte heller säga något i en privat konversation med en person. Däremot om man går med plakat, skriver det i en Facebookgrupp etc.
Citera
2024-05-03, 17:08
  #8
Avstängd
HubertOlssons avatar
Det måste bevisas att du som gjort det. Är det du som gjort det?
Ta bild på brevet där du inte har med ditt namn och adress.
Citera
2024-05-03, 17:10
  #9
Avstängd
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Nu är det här inlägget väl bara trams - men innan tråden låses kan jag väl försöka flika in att "hets mot folkgrupp" som brott bygger på att man har spridit budskapet på något sätt. Det finns inget minimalt antal i brottsbalken som måste ha kunnat höra eller läst det, men att rista något i sin egen lägenhet kan inte vara hets mot folkgrupp. Inte heller säga något i en privat konversation med en person. Däremot om man går med plakat, skriver det i en Facebookgrupp etc.
Fast om det hyreslägenhet har du inte rätt att förstöra lägenheten.
TS : säg du gillar Noggerglass och att det står "Nogger".
Citera
2024-05-03, 17:22
  #10
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
För ungefär två år sedan flyttade jag ut. Nu har den nya hyresgästen upptäckt att det är inristat "Nigger" i övre dörrkarmen på en så kallad walk-in-closet. Eftersom det var en nyproduktion där jag var första hyresgästen har jag nu fått hem ett brev från polisen där det står att jag är misstänkt för hets mot folkgrupp. Hur ska jag agera?
Jag hoppas verkligen du inte trollar, så jag kan föreställa mig de nya hyresgästernas min när de upptäcker inristningen.

Vad du gör? Du nekar till all kännedom. Du vet ingenting om det här, och blir upprörd och nästan kränkt för att de hör av sig till dig.

Men givetvis har det här aldrig hänt, två år har gått och det finns inte en chans i världen att polisen skulle delge dig misstanke för att du bodde i lägenheten för två år sedan.
Citera
2024-05-03, 17:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Jag har inte skrivit att det är jag som ristade det i dörrkarmen. Jag sade att jag fick ett brev från polisen angående att ordet "Nigger" var inristat i denna dörrkarm.

Det är väl bara att säga att du inte vet något om det..om det tog två år för nästa hyresgäst att hitta det så kan de ju lika gärna vara någon kompis till denne som gjort det.
Citera
2024-05-03, 17:30
  #12
Medlem
retinas avatar
Hyr in en afrikan - gärna en äkta Masaier med dräkt och spjut - som får hoppa (!) in och hjälpa dig.

Vad ska polisen säga när du och din nyfunna kompis dyker upp på förhör och kompisen "erkänner" att han ristade ordet på dörrkarmen, då han kom på en textrad till en raplåt, som han inte ville glömma bort.

Vips så blir brottet nedlagt. Tacka mig sen.
__________________
Senast redigerad av retina 2024-05-03 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback