Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-02, 00:01
  #1
Medlem
Genren är hiphop eller snarare svensk hiphop. Videon och låten är gjorda med lite olika tjänster på nätet. Låten har ett lite politiskt budskap men är ganska trallvänlig. Tycker till slut det blev ganska lyckat, men vad tycker ni?

"Jag bojkottar inget"

https://youtu.be/JpjJvYd0a-U?si=AMc9Bd1zJAHgwR15
__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-05-02 kl. 00:40.
Citera
2024-05-02, 01:22
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Man hör att den är gjord med en av AI-tjänsterna som flabbat upp till ytan under senare tid. Fruktansvärt dåligt ljud.

Jag skulle inte heller kalla det där för hip hop. Det är är vanlig random pop.
Citera
2024-05-02, 01:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man hör att den är gjord med en av AI-tjänsterna som flabbat upp till ytan under senare tid. Fruktansvärt dåligt ljud.

Jag skulle inte heller kalla det där för hip hop. Det är är vanlig random pop.

Ok, men varför skulle du inte kalla det hiphop? För lite lines, för mycket refräng?

Ljudet blev kanske sämre under ned/uppladdning, m.m. Inte helt kass kvalitet enligt vad jag tycker men...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-05-02 kl. 01:35.
Citera
2024-05-02, 01:51
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, men varför skulle du inte kalla det hiphop? För lite lines, för mycket refräng?

Musiken, beatsen, känslan, rappen. Inget låter hip hop, men det låter pop.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ljudet blev kanske sämre under ned/uppladdning, m.m. Inte helt kass kvalitet enligt vad jag tycker men...

Nej det är applikationen som genererar ett så dåligt ljud. AI är trotts allt inte så speciellt bra ännu på att skapa musik. Samtidigt som det är häpnadsväckande bra för att vara AI. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2024-05-02, 01:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Musiken, beatsen, känslan, rappen. Inget låter hip hop, men det låter pop.

Ok, men har hört en del svensk hiphop som låter ganska lika det... Men visst är det ganska poppigt sound....

Citat:
Nej det är applikationen som genererar ett så dåligt ljud. AI är trotts allt inte så speciellt bra ännu på att skapa musik. Samtidigt som det är häpnadsväckande bra för att vara AI. Om du förstår vad jag menar.

Jag är inte hundra... Typ lät kanske lite bättre innan men sen bearbetning av video etc...
Citera
2024-05-02, 02:27
  #6
Medlem
Tack för kritik i varje fall. Har en hel del andra låtar som nog kanske blev bättre. Kan kanske lägga upp om det finns intresse...
Citera
2024-05-02, 09:31
  #7
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Tack för kritik i varje fall. Har en hel del andra låtar som nog kanske blev bättre. Kan kanske lägga upp om det finns intresse...
Är det helt genererat av AI ? Det finns inget intresse för sånt.
Citera
2024-05-02, 09:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Är det helt genererat av AI ? Det finns inget intresse för sånt.

Inget intresse? Ok, kanske inte alla håller med om det?

Jag har åtminstone skrivit texten, valt ut den "bästa" versionen som genererats, "gjort" en fortsättning med mer text, återigen valt den "bästa" och sedan sammanfogat. Det är inte allt som blir bra och inte helt lätt att få till instruktioner så det blir bra...

Tycker det kan vara en kul grej att testa...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-05-02 kl. 09:47.
Citera
2024-05-02, 09:48
  #9
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Inget intresse? Ok, kanske inte alla håller med om det?

Jag har åtminstone skrivit texten, valt ut den "bästa" versionen som genererats, "gjort" en fortsättning med mer text, återigen valt den "bästa" och sedan sammanfogat. Det är inte allt som blir bra och inte helt lätt att få till instruktioner så det blir bra...

Tycker det kan vara en kul grej att testa...


Är du det minsta musikalisk, skaffa en DAW och börja göra musik själv. Finns otroligt mycket guider på youtube osv för att lära sig programmen.

Ne, ingen vill lyssna på musik du tryckt på en knapp för att skapa.
Citera
2024-05-02, 09:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Är du det minsta musikalisk, skaffa en DAW och börja göra musik själv. Finns otroligt mycket guider på youtube osv för att lära sig programmen.

Ne, ingen vill lyssna på musik du tryckt på en knapp för att skapa.

Oki, jag har testat spela lite synth i det förflutna. Använde då dator och sequencer-program. Var inget jag var direkt bra på och mest testade...

Att köpa fler saker för att göra musik? Det är kanske inget jag anser av största vikt just nu men man vet aldrig...
Citera
2024-05-02, 10:18
  #11
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Oki, jag har testat spela lite synth i det förflutna. Använde då dator och sequencer-program. Var inget jag var direkt bra på och mest testade...

Att köpa fler saker för att göra musik? Det är kanske inget jag anser av största vikt just nu men man vet aldrig...

Hade hellre lyssnat på det än ai genererad musik.

Du måste inte köpa något ..
Citera
2024-05-02, 11:05
  #12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, men har hört en del svensk hiphop som låter ganska lika det... Men visst är det ganska poppigt sound....

Är du säker på att det är hip hop du har hört eller kan det vara såna som dig och gör pop men kallar det för hip hop?

Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag är inte hundra... Typ lät kanske lite bättre innan men sen bearbetning av video etc...

Det jag talar om är det som kommer från själva AI-applikationen. Jag jobbar själv mycket med musik och har studerat dessa applikationer. Så jag känner igen missljuden. Det låter lite som en dålig konvertering av en radioinspelning från 90-talet rippat i det gamla .rm formatet inställt på 98 i bitrate. Som var vanligt eftersom folk runtom i världen ofta satt på modem som hade sirap i ledningarn.

Sen kan du såklart ha misshandlat filen ännu mer, det är ju en möjlighet givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ne, ingen vill lyssna på musik du tryckt på en knapp för att skapa.

Än så länge. Men när AI skapar så pass bra ljud och musik att det attraherar dig mer än musik skapad av människor i blindtest så kommer du att lyssna allt mer på AI-musik. Många gånger för att du inte vet/förstår att det är AI som skapat det.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2024-05-02 kl. 11:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback