Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 07:44
  #1
Medlem
LuluBrooksies avatar
Ni som är vana kaffedrickare har säkert redan råkat på alla historier om Espresso house och hur de bara blir sämre - och dyrare.

- betalar inte avtalsenliga löner
- låter nya unga människor jobba helt ensamma under PTSD-frambringande stress
- de har varken tid att diska eller fylla på lager med t ex mjölk, så då erbjuder de kaffe med alternativ mjölk och serverar i pappmugg och med ett plastlock som fat ttill ev kaka
- än mindre tid att torka av de skitiga borden
- deras medlemspoäng (app) har förändrats i grunden så man inte ens får en gratis fika efter att ha köpt tio.

Nu när Espresso house chanserat totalt - var hittar man Stockholms godaste kaffe?

Jag vill hitta min nästa favorit så jag kan ge EH fingret. Så var finns Stockholms bästa kaffe, kriterier prisvärdhet OCH kvalitet?

Kommentera gärna varför ditt förslag är bäst.

(fast med kaffe)
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-04-27 kl. 07:47.
Citera
2024-04-27, 08:17
  #2
Medlem
Finns knappt några bra kvar..

Espresso house chocklasbollar gjorde att jag bojkottade espressohouse.

Seriöst nån jävoa mouse/kräm bolll fyfan aso
Citera
2024-04-27, 08:25
  #3
Medlem
Fattar inte, om jag vet om ett underbart kaffe, så ska jag kolla upp dina kriterier först, (avtalsenliga löner, skitiga bord bla bla bla bla)

Jag har ingen möjlighet att kolla deras löner, oavsett hur gott kaffet är, hur ska det här gå till ??
Citera
2024-04-27, 08:28
  #4
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Finns knappt några bra kvar..

Espresso house chocklasbollar gjorde att jag bojkottade espressohouse.

Seriöst nån jävoa mouse/kräm bolll fyfan aso

Hmm, men någonstans måste ju alla javasugna hitta sin fix?

Hur är Thelins?
Hur är Bröd & Salt? (vet att de anses dyra)

Saknar de gamla, fina fiken där resultat och vinst inte var det viktigaste. Som Gröna Paletten mfl
Citera
2024-04-27, 08:30
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Fattar inte, om jag vet om ett underbart kaffe, så ska jag kolla upp dina kriterier först, (avtalsenliga löner, skitiga bord bla bla bla bla)

Jag har ingen möjlighet att kolla deras löner, oavsett hur gott kaffet är, hur ska det här gå till ??
Mina kriterier i detta fall är främst jävligt gott kaffe till ett habilt pris.

Det övriga är bara mina anledningar till att bojkotta EH, och då tog jag inte ens upp matförgiftning (som jag råkat ut för på EH).
Citera
2024-04-27, 08:51
  #6
Medlem
Moder-Sveas avatar
Prova Caffee UGO på Kungsholmen. De köper in kaffebönor från San Remo, Italien. Om du BARA vill ha bra kaffe, är detta the place
Citera
2024-04-27, 08:51
  #7
Medlem
grungewhores avatar
Det finns massor av kaféer med bra kaffe i Stockholm, ett tips är att använda google, t ex "Stockholms Bästa Kaffe".

Men "kaffe till habilt pris", vad nu det betyder (är de duktiga på att sätta priser? Jag antar du menar habilt bryggt kaffe till vettigt pris?) är lite en självmotsägelse. De bättre kaféerna jobbar med betydligt dyrare kaffen vilket reflekterar priserna.

Hur som helst, J&N som röstar EH's kaffen har ett eget pang uppe på Mariatorget. Där finns även Drop Coffee ett stenkast bort.

Det som är EH's affärsidé är att erbjuda det alla exklusiva kaféer erbjuder till 80% av kvaliteten och 80% av priset (jag höftar nu).

Fabrique har mig veterligen ett hyfsat kaffe, men det var länge sedan jag var där. Bröd&Salt är skräp. Thelins likaså. EH som kedja är rätt ensamma med sin nivå på kaffe i Sverige med den tillgängligheten och pris. Tyvärr kanske man ska säga. Jag är inget fan av EH, men att hitta något som ersätter just det pris/kvalitetssegmentet (middle of the road ++) så får du betala betydligt mer för att få en bättre produkt.
Citera
2024-04-27, 09:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det finns massor av kaféer med bra kaffe i Stockholm, ett tips är att använda google, t ex "Stockholms Bästa Kaffe".

Men "kaffe till habilt pris", vad nu det betyder (är de duktiga på att sätta priser? Jag antar du menar habilt bryggt kaffe till vettigt pris?) är lite en självmotsägelse. De bättre kaféerna jobbar med betydligt dyrare kaffen vilket reflekterar priserna.

Hur som helst, J&N som röstar EH's kaffen har ett eget pang uppe på Mariatorget. Där finns även Drop Coffee ett stenkast bort.

Det som är EH's affärsidé är att erbjuda det alla exklusiva kaféer erbjuder till 80% av kvaliteten och 80% av priset (jag höftar nu).

Fabrique har mig veterligen ett hyfsat kaffe, men det var länge sedan jag var där. Bröd&Salt är skräp. Thelins likaså. EH som kedja är rätt ensamma med sin nivå på kaffe i Sverige med den tillgängligheten och pris. Tyvärr kanske man ska säga. Jag är inget fan av EH, men att hitta något som ersätter just det pris/kvalitetssegmentet (middle of the road ++) så får du betala betydligt mer för att få en bättre produkt.

Kan gå i god för Johan Nyström och drop Coffee, Haga bageri som ligger vid samma områede är också bra. Även löfbergs på kungsgatan hade väldigt bra kaffe men ser ut som dom har stängt
Citera
2024-04-27, 09:16
  #9
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Kan gå i god för Johan Nyström och drop Coffee, Haga bageri som ligger vid samma områede är också bra. Även löfbergs på kungsgatan hade väldigt bra kaffe men ser ut som dom har stängt
Löfbergs har stängt, det stämmer. Inget jag hade rekommenderat, men det är ju problemet med en sån här tråd. Vad är bra kaffe?

EH jobbar med de lägre graderna av vad man kallar "specialkaffe" (kommersiell gradering av grönkaffe i avsaknad av defekter. På en skala från 1-100 är allt som är över 80+ specialkaffe. Skulle estimera att inget av EH's kaffen når högre än 82, då deras priser är låga och det är stora mängder).

De som jobbar med specialkaffe i Sthlm generellt ligger på högre poäng i skalan, och då stiger priset. Man har också en holistisk syn på sin verksamhet, så även bakverk och mat är av högre råvarukvalitet och därmed dyrare.

Det som inte framgår är vilket av de tre kriterierna tillgänglighet, pris eller smak som är väsentligast för TS. Och vi vet heller inte vad TS smakpreferens är annat än "EH's kaffe" och "habila prissättning" (&#129315
Citera
2024-04-27, 10:06
  #10
Medlem
Drop coffee
Citera
2024-04-27, 10:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Kan gå i god för Johan Nyström och drop Coffee, Haga bageri som ligger vid samma områede är också bra. Även löfbergs på kungsgatan hade väldigt bra kaffe men ser ut som dom har stängt

Johan Nyström blir bara sämre och sämre och det började när Espresso House Group köpte upp dem typ 2017 eller nått.
Citera
2024-04-27, 10:42
  #12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Stockholms bästa kaffe? Måste hitta alt t EH").

Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback