Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-26, 01:51
  #1
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag är högst, högst tveksam till om den glädjekalkylen faktiskt fungerar för folk. För mig fungerar det inte, jag har testat - gick all in. Jag tycker inte det gör någonting alls när man är i bubblan och spenderar hela dagen i huvudet med att boxa bort självmordstankar och ältar traumatiska minnen.

För mig känns det som en utopi att det och terapi ska kunna ge samma effekt som läkemedel kan. Vore fantastiskt om det stämde men jag skulle verkligen bli förvånad om så var fallet.
Citera
2024-04-26, 02:34
  #2
Avstängd
Att älta traumatiska/tråkiga minnen har inget med depression att göra.

Kan du ge exempel?
Citera
2024-04-26, 03:10
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
I mycket kort perspektiv så tror jag läkemedel hjälper mest. Men i långa loppet så tror jag inte att läkemedel hjälper alls. Då tror jag fysisk träning med motion hjälper mycket bra.

Det bästa är att egentligen aldrig börja med läkemedel och sätta igång bums med aktiviteter.
Citera
2024-04-26, 04:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är högst, högst tveksam till om den glädjekalkylen faktiskt fungerar för folk. För mig fungerar det inte, jag har testat - gick all in. Jag tycker inte det gör någonting alls när man är i bubblan och spenderar hela dagen i huvudet med att boxa bort självmordstankar och ältar traumatiska minnen.

För mig känns det som en utopi att det och terapi ska kunna ge samma effekt som läkemedel kan. Vore fantastiskt om det stämde men jag skulle verkligen bli förvånad om så var fallet.

Jag tror det stämmer.

Men som allt annat så är människan komplex.

Det finns inte bara en lösning som fungerar för alla.

Kanske andra bitar behöver vara på plats i ditt liv också?

Jag tror fysisk träning är oerhört viktig för människan.

Men i rätt element.

Naturen.

Tänk dig när vi var grottmänniskor.

Då hade vi en otrolig fysik.

Vi funderade aldrig på psykisk och fysisk ohälsa.

Eftersom vi tränade.

Oerhört hårt varje dag.

Men på ett naturligt sätt.

Jag tror träning är väldigt bra för människan men jag tror vi saknar andra bitar som naturen och spiritualitet.

Jag tror vi behöver uppleva kärlek, gemenskap, omtänksamhet från andra i små grupper nära naturen dygnet runt varje dag vi lever.

Hur ordnar vi detta i ett modernt samhälle?

Lycka till
Citera
2024-04-26, 04:07
  #5
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är högst, högst tveksam till om den glädjekalkylen faktiskt fungerar för folk. För mig fungerar det inte, jag har testat - gick all in. Jag tycker inte det gör någonting alls när man är i bubblan och spenderar hela dagen i huvudet med att boxa bort självmordstankar och ältar traumatiska minnen.

För mig känns det som en utopi att det och terapi ska kunna ge samma effekt som läkemedel kan. Vore fantastiskt om det stämde men jag skulle verkligen bli förvånad om så var fallet.
Det kanske inte botar men det är på inget sätt skadligt vare sig för huvet lr kroppen!
Citera
2024-04-26, 07:33
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Träning (i lagom dos) är bra för kroppen vilket då även påverkar den mentala hälsan. Tror dock inte det biter på en tung depression där hjärnan är i kemisk obalans.

Många vill tro att träning är magisk. Vi vill gärna hitta det där universalmedlet och intalar oss själva att vi har hittat det
Tror dagens träningsmani även kan skapa ångest och en negativ press på människor.
En god kondition och fin vältränad kropp förfaller på ganska kort tid och tvättbrädehetsen har satt en ny standard där folk inte är nöjda med sina (och andras kroppar). Detta i sig, samt åldersförfall skapar en grogrund för självmissnöje...

Överträning är mkt slitsamt för kropp och organ. Det kan t o m trigga sjukdom. T ex är ALS vanligare förekommande hos den som övertränar.

Men som sagt lagom träning är positivt
Citera
2024-04-26, 08:28
  #7
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Träning (i lagom dos) är bra för kroppen vilket då även påverkar den mentala hälsan. Tror dock inte det biter på en tung depression där hjärnan är i kemisk obalans.

Många vill tro att träning är magisk. Vi vill gärna hitta det där universalmedlet och intalar oss själva att vi har hittat det
Tror dagens träningsmani även kan skapa ångest och en negativ press på människor.
En god kondition och fin vältränad kropp förfaller på ganska kort tid och tvättbrädehetsen har satt en ny standard där folk inte är nöjda med sina (och andras kroppar). Detta i sig, samt åldersförfall skapar en grogrund för självmissnöje...

Överträning är mkt slitsamt för kropp och organ. Det kan t o m trigga sjukdom. T ex är ALS vanligare förekommande hos den som övertränar.

Men som sagt lagom träning är positivt

Precis är man inne i tung depression och jättehög ångest,hjälper inte träning. Men för att hålla depression borta när man tillfrisknat är det ypperligt
Citera
2024-04-26, 09:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag är högst, högst tveksam till om den glädjekalkylen faktiskt fungerar för folk. För mig fungerar det inte, jag har testat - gick all in. Jag tycker inte det gör någonting alls när man är i bubblan och spenderar hela dagen i huvudet med att boxa bort självmordstankar och ältar traumatiska minnen.

För mig känns det som en utopi att det och terapi ska kunna ge samma effekt som läkemedel kan. Vore fantastiskt om det stämde men jag skulle verkligen bli förvånad om så var fallet.

Du har rätt!
Fredrik Nyström har skrivit mkt om detta i sin bok radikalt lagom. Studier har inte lyckats bevisa att du botar din psykiska ohälsa med träning.
https://www.vardfokus.se/nyheter/en-...amt-att-trana/
Citera
2024-04-26, 09:12
  #9
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Att älta traumatiska/tråkiga minnen har inget med depression att göra.

Kan du ge exempel?

Vad har det med att göra då? Det är självmordstankar jag har och varvas med att jag återspelar mina sämsta stunder i livet, dvs de mest omoraliska sakerna jag gör som hjärnan använder som bevis för att jag förtjänar att begå självmord. Det är den typen av rundgång i huvudet som jag slåss emot dygnet runt.

I vilket fall så fick jag inget utskrivet, han tycker jag ska härda ut och återkoppla om en månad. Jag tycker inte det funkar med kombon att motionera mer + stirra upp i taket och hoppas på att det blir bättre.
Citera
2024-04-26, 09:21
  #10
Medlem
Piller är ingen långsiktiglösning alls och risken att du blir beroende av skiten är otroligt hög.

Motionera occh omge dig med positiva människor eller... testa cannabis
Citera
2024-04-26, 09:23
  #11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jag tror det stämmer.

Men som allt annat så är människan komplex.

Det finns inte bara en lösning som fungerar för alla.

Kanske andra bitar behöver vara på plats i ditt liv också?

Jag tror fysisk träning är oerhört viktig för människan.

Men i rätt element.

Naturen.

Tänk dig när vi var grottmänniskor.

Då hade vi en otrolig fysik.

Vi funderade aldrig på psykisk och fysisk ohälsa.

Eftersom vi tränade.

Oerhört hårt varje dag.

Men på ett naturligt sätt.

Jag tror träning är väldigt bra för människan men jag tror vi saknar andra bitar som naturen och spiritualitet.

Jag tror vi behöver uppleva kärlek, gemenskap, omtänksamhet från andra i små grupper nära naturen dygnet runt varje dag vi lever.

Hur ordnar vi detta i ett modernt samhälle?

Lycka till
Hur vet du vad grottmänniskor funderade på?
Citera
2024-04-26, 09:38
  #12
Avstängd
zombie-nations avatar
Det kan vara så att depressionen måste behandlas och att bara medicin funkar. Men medicin är ju ofta inte perfekt, men man kan bli så bra att man orkar börja träna. Det är väl bevisat att träning är bra mot depression. Men har man väldigt djup depression så måste man träna sjukt mycket och när man slutar för en dag blir man sjuk igen. Vi hade detta som behandling på mentalsjukhusen, cykelterapi hette det. Man lät patienten cykla 16 timmar om dagen.

Är man inte lika deprimerad har man nog större chans med motion och på bra nivå. Snöa in på motion kan bli som anorexia.

Har man mycket trauma så verkar det ju komma behandlingsmetoder med psykedelika. Finns även stimulering av hjärnan med svag el. Sådant är intressant, det behöver inte vara dårhuspiller eller manisk motion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback