Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-17, 23:00
  #133
Medlem
godboys avatar
Jag tycker om djur, även om nog allt för många utvecklingsstörda idioter på detta forum inte kommer fatta den saken.

För det första, ett djur är ofta svårbehandlat ur sjukdomssynpunkt. Ofta är det bästa att avliva djuret då det inte kan berätta och förklara sina symptom. Personligen anser jag att det är idiotiskt att hålla hundar, katter och även hästar vid liv som inte mår väl. Har du ett djur av ovanstående art som går dåligt, som beter sig udda, låt djuret få somna in. Självklart finns det allt för många veterinärer som ser till att tjäna pengar på folk snarare än att se till det bästa för djuret. När jag tänker efter så är det inte helt olikt rätt många av våra läkare som gärna överbehandlar människor istället för att låta folk få ett bra avslut i hemmet.
Citera
2024-05-17, 23:09
  #134
Avstängd
zombie-nations avatar
Det är synd att vår vette har gått i pension. Vi försökte hitta en annan ensamarbetande men han tog inte nya patienter. Så vi går hos en stor klinik. Visst, de har bra vård, MEN, de håller hundens mediciner i utpressningssyfte. Vi måste komma på massa onödiga kontroller annars får vi inte hundens mediciner. Kontrollerna går till så här. Vetten kollar på hundens klor. Det kostar 2000. Sedan kommer en djurvårdare in o naggar på någon klo och det kostar 300. Inget är gratis. Varenda liten grej kostar. Hade min gamla vette naggat på en klo hade hon skämts att ta extra för det. Jag vet inte hur man ska hitta en billigare för när hunden ska medicineras livet ut, då behövs en koll om året och jag vet att de kommer tycka att vi fortfarande ska ta dit henne hela tiden.
Citera
2024-05-18, 01:00
  #135
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är synd att vår vette har gått i pension. Vi försökte hitta en annan ensamarbetande men han tog inte nya patienter. Så vi går hos en stor klinik. Visst, de har bra vård, MEN, de håller hundens mediciner i utpressningssyfte. Vi måste komma på massa onödiga kontroller annars får vi inte hundens mediciner. Kontrollerna går till så här. Vetten kollar på hundens klor. Det kostar 2000. Sedan kommer en djurvårdare in o naggar på någon klo och det kostar 300. Inget är gratis. Varenda liten grej kostar. Hade min gamla vette naggat på en klo hade hon skämts att ta extra för det. Jag vet inte hur man ska hitta en billigare för när hunden ska medicineras livet ut, då behövs en koll om året och jag vet att de kommer tycka att vi fortfarande ska ta dit henne hela tiden.

Det är ju inget veterinären hittar på, enligt nuvarande lagstiftning måste de se hunden 1 gång årligen för att få skriva ut läkemedel.
Citera
2024-05-18, 01:03
  #136
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det är ju inget veterinären hittar på, enligt nuvarande lagstiftning måste de se hunden 1 gång årligen för att få skriva ut läkemedel.

Ja, men jag hoppas att de nöjer sig med det. Som det är nu så kräver de att få se hunden varannan månad.
Citera
2024-05-18, 01:06
  #137
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, men jag hoppas att de nöjer sig med det. Som det är nu så kräver de att få se hunden varannan månad.

SLO? De kanske tycker att den inte svarar som tänkt?
Citera
2024-05-18, 01:07
  #138
Avstängd
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
SLO? De kanske tycker att den inte svarar som tänkt?

Ja. De tycker hon har bättrat sig helt fantastiskt.
Citera
2024-05-18, 01:16
  #139
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Hade gjort som sjukvården gjorde med äldre personer när den Kinesiska snuvan härjade.
En insomningsspruta.
Citera
2024-05-18, 13:01
  #140
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har en katt som blir 14 år i år...
Sover mer, lite grinigare och utmärkt musjägare. Fortfarande kelsjuk när det passar honom.

Eftersom katten får gå ut när den vill, misstänker jag, den dagen kattens liv är fullbordat, kommer han att ge sig ut i skogen och dö i frid utan att störas av människor/mig.

Om han blir svårt sjuk eller skadad, vet i tusan om jag skulle vilja ge honom en insomningsspruta eller rädda katten. "Så länge det finns liv finns det hopp".
Citera
2024-05-18, 15:43
  #141
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har en katt som blir 14 år i år...
Sover mer, lite grinigare och utmärkt musjägare. Fortfarande kelsjuk när det passar honom.

Eftersom katten får gå ut när den vill, misstänker jag, den dagen kattens liv är fullbordat, kommer han att ge sig ut i skogen och dö i frid utan att störas av människor/mig.

Om han blir svårt sjuk eller skadad, vet i tusan om jag skulle vilja ge honom en insomningsspruta eller rädda katten. "Så länge det finns liv finns det hopp".

Nice men det sista stycket är ju ganska motsägelsefullt. Inte rädda och samtidigt "så länge det finns liv finns det hopp". Jag tycker man har ett ansvar att avsluta ett lidande vad det än är när man tagit på sig ansvaret att ta hand om ett djur. Om det går snabbt utan lidande visst men det är trots allt rätt sällan det händer. Jag tycker samma sak om människor i livets slutskede, lagstiftningen tycker dock annorlunda. Det är sällan man ser läkare eller veterinärer i den situationen dock, undrar varför...
Citera
2024-05-18, 19:20
  #142
Medlem
Peter77s avatar
Nu har du ju börjat med det vårdpaketet så att säga och det skulle bli konstigt att avbryta nu och t.ex avliva. Synd att det inte fanns någon vettig billigare på närmare håll.

De stora kedjorna Evidensia och Anicura och liknande är lika bra att hålla sig ifrån. Antingen rekommenderar de avlivning över telefon för helt banala saker, eller så är de svindyra.

Jag var till en privatägd klinik med min katt nu för ett tag sedan. Hade tänkt göra en seniorkontroll ändå men tyckte att hon magrat lite väl. Men de lyssnade på vad jag berättade om henne och hennes vanor, och sa att eftersom inget pekar åt något håll så börjar vi ändå bara med den kontrollen.

Och katten är mycket riktigt helt frisk. 2420 landade det på. Inte jättebilligt för ett enkelt blodprov. Men jag såg till att snylta mycket kattgodis åt henne därinne :P

Men har bra förtroende för den kliniken och går alltid dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback