Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 23:00
  #1
Medlem
Min katts höft har hoppat ur led och hittills har hans behandling kostat ca 55 000kr... En röntgen+övernattning+korrigering kostade 20 tuss och en operation+övernattning landade på 34 tuss. HITTILLS!!! Han har fler återbesök inbokade samt måste gå på rehabilitering mellan 5-10ggr. Tack och lov är han försäkrad men med självrisk är vi ändå uppe i 10 000kr-hittills...

Förstår å ena sidan att det är dyrt med veterinär men det här är ju helt sinnessjukt.
Vad hade ni gjort?
Citera
2024-04-25, 23:05
  #2
Medlem
Tagit fram mina guldtackor.. annars hade jag tänkt, hur länge sörjer jag min katt, kanske 6 mån, är min nettoinkomst värd det, kanske, eller inte. Man kan låta djuret somna in stillsamt också...
Citera
2024-04-25, 23:06
  #3
Medlem
Gabbegy000s avatar
Hur kan man bry sig så mycket om ett katt? Avliva och köp ny
Citera
2024-04-25, 23:08
  #4
Medlem
Det är ju inte så att katten hatar dig efter att det somnat in, eller? Eller?
Citera
2024-04-25, 23:19
  #5
Medlem
Han är bara två, frisk som ett bär och har hela livet framför mig. Förstår varför folk skulle ha valt att avliva katten men jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag gjorde det när det finns en stor chans att han klarar sig och kommer må bra igen.
Citera
2024-04-25, 23:20
  #6
Medlem
Jag är kanske konstigt sentimental, kanske beror det på att jag är kvinna vem vet men mina katter betyder hela världen för mig och jag tvekade inte ett ökonblick
Citera
2024-04-25, 23:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladyturnip
Min katts höft har hoppat ur led och hittills har hans behandling kostat ca 55 000kr... En röntgen+övernattning+korrigering kostade 20 tuss och en operation+övernattning landade på 34 tuss. HITTILLS!!! Han har fler återbesök inbokade samt måste gå på rehabilitering mellan 5-10ggr. Tack och lov är han försäkrad men med självrisk är vi ändå uppe i 10 000kr-hittills...

Förstår å ena sidan att det är dyrt med veterinär men det här är ju helt sinnessjukt.
Vad hade ni gjort?

De tär några få utländska multinationella bolag som köpt upp all konkurrens för att trissa upp priserna på djurvård.

anicura och vad de nu heter har i princip skapat ett monopol och de har fräckheten att inte ens ta svenska pengar för sin svindyra vård.
De vet och utnyttjar att djurägare betalar vadsomhelst även om man får äta gröt hela månaden.

Bojkotta de stora företagen och gå till distriktsveterinären tillexempel för att vi ska ha kvar nån konkurrens.
Citera
2024-04-26, 01:05
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Fakta på det?
För du ljuger väl inte?

Varför skulle djurvård subventioneras av skattekollektivet?
Utlänningar subventioneras av skattekollektivet så varför inte en katt?

Topic. Har ingen försäkring på katten men på hundarna, blir för dyrt på alla tre. Skulle dra gränsen vid 10k ungefär.. men har inte varit där än så vet inte? Av erfarenhet blir katten äldre och råkar inte ut för så mycket elände, de katter jag haft i alla fall.

Beror lite på vad man prioriterar, för mig är mina djur värda mycket mer än mörkermänniskor från andra länder.
Citera
2024-04-26, 01:22
  #9
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladyturnip
Min katts höft har hoppat ur led och hittills har hans behandling kostat ca 55 000kr... En röntgen+övernattning+korrigering kostade 20 tuss och en operation+övernattning landade på 34 tuss. HITTILLS!!! Han har fler återbesök inbokade samt måste gå på rehabilitering mellan 5-10ggr. Tack och lov är han försäkrad men med självrisk är vi ändå uppe i 10 000kr-hittills...

Förstår å ena sidan att det är dyrt med veterinär men det här är ju helt sinnessjukt.
Vad hade ni gjort?

Jäklar! Och då hade du ändå försäkring. Oförsäkrad brukar annars vara det vanliga misstaget.

Återkom gärna med uppföljning med vad det kostar dig totalt.

Osmakligt att det är så dyrt. Eller om man vänder på det: att kronan är så lite värd.
Citera
2024-04-26, 01:30
  #10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladyturnip
Min katts höft har hoppat ur led och hittills har hans behandling kostat ca 55 000kr... En röntgen+övernattning+korrigering kostade 20 tuss och en operation+övernattning landade på 34 tuss. HITTILLS!!! Han har fler återbesök inbokade samt måste gå på rehabilitering mellan 5-10ggr. Tack och lov är han försäkrad men med självrisk är vi ändå uppe i 10 000kr-hittills...

Förstår å ena sidan att det är dyrt med veterinär men det här är ju helt sinnessjukt.
Vad hade ni gjort?


Så du sjövl har bara betalt självrisken pp 10.000,korrekt?
Citera
2024-04-26, 01:35
  #11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Hur kan man bry sig så mycket om ett katt? Avliva och köp ny

Idiot. En katt är som en familjemedlem för många människor. Min familjs ena katt fick höftkulan ur led efter att han blev påkörd när han var ca 1 år. Han opererades och fick genomgå en lång rehablitering och idag är han så gott som helt återställd. Ute och springer och jagar möss precis som vilken katt som helst.

Däremot får man ju någonstans avgöra när behandlingen orsakar mer lidande för katten än vad det skulle innebära att låta den somna in.
Citera
2024-04-26, 01:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladyturnip
Han är bara två, frisk som ett bär och har hela livet framför mig. Förstår varför folk skulle ha valt att avliva katten men jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag gjorde det när det finns en stor chans att han klarar sig och kommer må bra igen.

Citat:
Ursprungligen postat av ladyturnip
Jag är kanske konstigt sentimental, kanske beror det på att jag är kvinna vem vet men mina katter betyder hela världen för mig och jag tvekade inte ett ökonblick

Du gjorde helt rätt, sann djurvän

Hoppas din katt mår bättre snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback