Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 22:59
  #1
Medlem
Tjena jag och min polare var och klättrade i någon mast igår och jag undrar om det är nån som vet ifall det är farligt att göra det med all strålning som finns i såna,min kompis sa att han blev varm när vi var där upp trots att det blåste skit mycket betyder detta något?
Citera
2024-04-24, 23:02
  #2
Medlem
XX-Ambars avatar
Han har väl dålig kondition och hade för mycket kläder på sig. Det var fan svinkallt ute!
Citera
2024-04-24, 23:21
  #3
Medlem
Det är obra att klättra i antenner, speciellt AM-antenner....

https://www.youtube.com/watch?v=GgDxXDV4_hc
Citera
2024-04-25, 08:58
  #4
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
Tjena jag och min polare var och klättrade i någon mast igår och jag undrar om det är nån som vet ifall det är farligt att göra det med all strålning som finns i såna,min kompis sa att han blev varm när vi var där upp trots att det blåste skit mycket betyder detta något?

Vid riktigt höga sändareffekter kan kroppen värmas upp och ta skada. Vid arbeten på radio- och tv-master brukar man stänga av sändarna eller åtminstone sänka effekten. Hur farligt det verkligen är i praktiken vet jag inte. Det var ju några ungdomar som klättrade upp i Häglaredsmasten utanför Borås någon vecka innan den rasade. De verkar ha klarat sig, så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det är obra att klättra i antenner, speciellt AM-antenner....

https://www.youtube.com/watch?v=GgDxXDV4_hc

Ja sådana master är farliga på riktigt. Hela masten är en spänningssatt antenn, till skillnad från andra master och torn som bär upp andra, mindre, antenner.
Citera
2024-04-25, 09:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vid riktigt höga sändareffekter kan kroppen värmas upp och ta skada. Vid arbeten på radio- och tv-master brukar man stänga av sändarna eller åtminstone sänka effekten. Hur farligt det verkligen är i praktiken vet jag inte. Det var ju några ungdomar som klättrade upp i Häglaredsmasten utanför Borås någon vecka innan den rasade. De verkar ha klarat sig, så vitt jag vet.



Ja sådana master är farliga på riktigt. Hela masten är en spänningssatt antenn, till skillnad från andra master och torn som bär upp andra, mindre, antenner.

Deras advokat undersökte också ämnet, slutsatsen hen kom fram till var följande: För att få permanenta skador av strålningen behövs en längre period spenderas framför antennen.

Jag har inte märkt av några bieffekter av 50kw antenner
System kameran däremot märkte av den hehe.

Skulle även rekommendera att avstår klättring från hög-master, alla masterna är S.O och kameraövervakade. Samt finns det risk för olika typer av skador.
Jag talar från erfarenhet.
Citera
2024-04-25, 09:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
min kompis sa att han blev varm när vi var där upp trots att det blåste skit mycket betyder detta något?
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Han har väl dålig kondition och hade för mycket kläder på sig. Det var fan svinkallt ute!

Det Ambar påstår är nog inte helt omöjligt. Det behövs enorma mängder energi för att kunna känna av strålningen från vanliga mobilsändare.
Citera
2024-04-25, 11:18
  #7
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Det Ambar påstår är nog inte helt omöjligt. Det behövs enorma mängder energi för att kunna känna av strålningen från vanliga mobilsändare.

Undvik högfrekventa telecom-antenner, ser ut som små tallrikar på sidan.

Du kan bli ordentligt "mikrad" vid de frekvenserna och få snygga RF-burns (googla det)
Citera
2024-04-25, 11:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Undvik högfrekventa telecom-antenner, ser ut som små tallrikar på sidan.

Du kan bli ordentligt "mikrad" vid de frekvenserna och få snygga RF-burns (googla det)

De parabol-antenner sänder på extremt låg effekt, ingen fara med dom.
Även så är det effekten som är farlig, inte frekvensen
Citera
2024-04-27, 02:14
  #9
Medlem
IndiskHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
Tjena jag och min polare var och klättrade i någon mast igår och jag undrar om det är nån som vet ifall det är farligt att göra det med all strålning som finns i såna,min kompis sa att han blev varm när vi var där upp trots att det blåste skit mycket betyder detta något?

chilla, inget kommer hända.

Vad var det för sändare?
Citera
2024-04-27, 22:11
  #10
Medlem
mavsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjold1234
Tjena jag och min polare var och klättrade i någon mast igår och jag undrar om det är nån som vet ifall det är farligt att göra det med all strålning som finns i såna,min kompis sa att han blev varm när vi var där upp trots att det blåste skit mycket betyder detta något?

Troligtvis RRH
Citera
2024-05-07, 15:57
  #11
Medlem
[quote=CaptainMagenta|88078224]Det är obra att klättra i antenner, speciellt AM-antenner....

Stämmer.
Sverige har dock inte haft några AM-sändningar på snart 15 år.
Citera
2024-05-07, 21:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickstafimpen
[=CaptainMagenta|88078224]Det är obra att klättra i antenner, speciellt AM-antenner....

Stämmer.
Sverige har dock inte haft några AM-sändningar på snart 15 år.


Mmm... Flygets NDB-antenner/master finns det fortfarande ett antal av. De ligger på 190-1750kHz oftast mellan 250-450kHz de sänder en kontinuerlig rundstrålande bärvåg samt ett ID med morse. Vill minnas att de kör amplitudmodulering.
__________________
Senast redigerad av CaptainMagenta 2024-05-07 kl. 21:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback