Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 02:17
  #1
Medlem
kompjuters avatar
Olyckan var framme igår, fortfarande lite skakis.

Jag har ju jävligt dumma eluttag, de sitter under bänkskåpet över diskhon längst till vänster och arbetsytan är till höger....blir ju att sladden sträcks över hela diskhon, det har varit nära många gånger med alla möjliga köksmaskiner.... livsfarligt!
Eller inte...?

Det hände som sagt igår och av ren reflex så skulle jag ta upp den ur vattnet....fick en stöt men inte alls så farligt som jag hade trott?

Hade jag tur eller kunde det gått värre på något sätt?
Citera
2024-04-23, 02:25
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Olyckan var framme igår, fortfarande lite skakis.

Jag har ju jävligt dumma eluttag, de sitter under bänkskåpet över diskhon längst till vänster och arbetsytan är till höger....blir ju att sladden sträcks över hela diskhon, det har varit nära många gånger med alla möjliga köksmaskiner.... livsfarligt!
Eller inte...?

Det hände som sagt igår och av ren reflex så skulle jag ta upp den ur vattnet....fick en stöt men inte alls så farligt som jag hade trott?

Hade jag tur eller kunde det gått värre på något sätt?
Så länge du bara tar den med en hand, inte står barfota på ett blött golv, inte håller i diskbänken, elementet samtidigt och har ett friskt hjärta är det bara rätt obehagligt. Hade du tagit med båda händerna hade det blivit lite kris.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2024-04-23 kl. 02:29.
Citera
2024-04-23, 03:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Olyckan var framme igår, fortfarande lite skakis.

Jag har ju jävligt dumma eluttag, de sitter under bänkskåpet över diskhon längst till vänster och arbetsytan är till höger....blir ju att sladden sträcks över hela diskhon, det har varit nära många gånger med alla möjliga köksmaskiner.... livsfarligt!
Eller inte...?

Det hände som sagt igår och av ren reflex så skulle jag ta upp den ur vattnet....fick en stöt men inte alls så farligt som jag hade trott?

Hade jag tur eller kunde det gått värre på något sätt?

Diskhon bör väl i sig själv vara tämligen väl jordad genom vattenkranen och -rören? (Avloppsröret är däremot ofta av plast som inte leder ström.) Så, den del av strömmen som kan tänkas gå genom din kropp är nog relativt liten, om än tillräcklig för att vara kännbar!
Citera
2024-04-23, 05:29
  #4
Medlem
Töm diskhon på vattnet om du skall greja med elektriska apparater där då.
Citera
2024-04-23, 10:38
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Diskhon bör väl i sig själv vara tämligen väl jordad genom vattenkranen och -rören? (Avloppsröret är däremot ofta av plast som inte leder ström.) Så, den del av strömmen som kan tänkas gå genom din kropp är nog relativt liten, om än tillräcklig för att vara kännbar!

Vattenledningar är också ofta av plast och en diskbänk behöver inte vara jordad. Den kan vara det men det är långt i från säkert att så är fallet. Samma sak i badrum. Den sista biten av rören brukar vara av någon kromad metall men de har i moderna bostäder sällan kontakt med jord.

https://www.elinstallatoren.se/2019/...yddsutjamning/
Även i badrum skyddsutjämnas metall ofta trots att det inte behövs. Visst är badrum en extra utsatt miljö med mycket fukt och mer berörbar hud. Men metalldelarna är ytterst sällan förbundna med sann jord, eftersom nästan alla vatten- och avloppsrör som går in i en byggnad är av plast numera.
Citera
2024-04-23, 17:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vattenledningar är också ofta av plast och en diskbänk behöver inte vara jordad. Den kan vara det men det är långt i från säkert att så är fallet. Samma sak i badrum. Den sista biten av rören brukar vara av någon kromad metall men de har i moderna bostäder sällan kontakt med jord.

https://www.elinstallatoren.se/2019/...yddsutjamning/
Även i badrum skyddsutjämnas metall ofta trots att det inte behövs. Visst är badrum en extra utsatt miljö med mycket fukt och mer berörbar hud. Men metalldelarna är ytterst sällan förbundna med sann jord, eftersom nästan alla vatten- och avloppsrör som går in i en byggnad är av plast numera.

Där ser man! Tack för upplysningen.

MissDope har onekligen en poäng:

Citat:
Töm diskhon på vattnet om du skall greja med elektriska apparater där då.
Citera
2024-04-26, 11:40
  #7
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Varför har du inte en förlängningssladd som du sätter in när du ska använda elektronik? Jag har en alldeles för kort sladd till mitt nya mackjärn, så jag sätter in den med med förlängning varje gång så den inte sträcks.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback