Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 23:41
  #1
Avstängd
en person jag känner sa till mig att usa bara är en skurkstat vars demokrati handlar om dollarn. Han sa ”titta hur snabbt usa agerar som en diktatorisk skurkstat som krigar mot andra länder så fort någon ställer sig emot dollarn”. Jag blev så chockad. Jag har ju hela mitt liv hört av svenska samhället, svt, Aftonbladet, skolan att jag usa är ett rättssamhälle vara demokrati är den absoluta grunden. Jag har alltid blivit sagd att usa är ”the good guy” av alla. Till skillnad från Ryssland som attackerar länder som Ukraina för att de inte vill ha kärnvapen i sitt närområde.

Alltså är det han säger sant? Jag har ju som sagt alltid fått höra det motsatta, att usa alltid agerar rätt och moraliskt och sånt. Är usa verkligen en skurkstat?

Berätta så mycket ni kan.

SVT säger annorlunda, ljuger dem? Varför skulle dem göra det?
Citera
2024-04-22, 23:46
  #2
Medlem
Jag förstår att du är sarkastisk men för dom som inte vet det så har det alltid handlat om att försvara dollarn och att sno åt sig naturtillgångar från andra länder och döda ledare som khadaffi som tänker på folket och ger dom gratis sjukvård,pengar,lägenhet och annat.

Särskilt nu när dollarn är helt konkursmässig är man desperata på att hålla den uppe på artificiell väg.
Citera
2024-04-22, 23:55
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
en person jag känner sa till mig att usa bara är en skurkstat vars demokrati handlar om dollarn. Han sa ”titta hur snabbt usa agerar som en diktatorisk skurkstat som krigar mot andra länder så fort någon ställer sig emot dollarn”. ?
Du frågade naturligtvis vad han hade för exempel på detta när någon "ställer sig mot dollarn?"
Å hur man gör när man "ställer sig mot dollarn".
Be honom ge minst fem exempel så man begriper att det inte är en engångsföreteelse
Det måste ha skett ganska nyligen då eller smackar vi om grejer på 1800-talet?
Ring din vän och kolla innan det blir för sent
Citera
2024-04-23, 00:01
  #4
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
en person jag känner sa till mig att usa bara är en skurkstat vars demokrati handlar om dollarn. Han sa ”titta hur snabbt usa agerar som en diktatorisk skurkstat som krigar mot andra länder så fort någon ställer sig emot dollarn”. Jag blev så chockad. Jag har ju hela mitt liv hört av svenska samhället, svt, Aftonbladet, skolan att jag usa är ett rättssamhälle vara demokrati är den absoluta grunden. Jag har alltid blivit sagd att usa är ”the good guy” av alla. Till skillnad från Ryssland som attackerar länder som Ukraina för att de inte vill ha kärnvapen i sitt närområde.

Alltså är det han säger sant? Jag har ju som sagt alltid fått höra det motsatta, att usa alltid agerar rätt och moraliskt och sånt. Är usa verkligen en skurkstat?

Berätta så mycket ni kan.

SVT säger annorlunda, ljuger dem? Varför skulle dem göra det?
De är förstås bättre än alla skurkstater som finns i världen som dödar och förtrycker sina medborgare. Så de är de minst onda om man får välja. Var skulle du vilja leva, I USA, Ryssland eller Iran? Hur skulle du vilja att Sverige var, som USA, Ryssland eller Iran?
Citera
2024-04-23, 00:04
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du frågade naturligtvis vad han hade för exempel på detta när någon "ställer sig mot dollarn?"
Å hur man gör när man "ställer sig mot dollarn".
Be honom ge minst fem exempel så man begriper att det inte är en engångsföreteelse
Det måste ha skett ganska nyligen då eller smackar vi om grejer på 1800-talet?
Ring din vän och kolla innan det blir för sent
Han sover men kanske är det detta?

https://amp.theguardian.com/business...6/iraq.theeuro

https://millenium-state.com/blog/201...ddafis-murder/

Typ? Har ingen aning får fråga personen imorgon.
Citera
2024-04-23, 00:05
  #6
Medlem
Usa har varit delaktig i mycket ont. Finns ingen felfri stat. Men jag tror inte dem alltid är det. Jag brukar säga att om den första synden är en lögn, då är allt efteråt en lögn. Vill man stärka sin valuta måste man ha låg moral tyvärr….

Alla länder kämpar för att stärka sin valuta. Det kostar mycket att göra det.

Usa och Ryssland har under 1900-tal alltid haft gnistor mellan varandra. Jag tror båda har bittra sår gentemot varandra.

Ett exempel var när Usa lade sina atombomber i Japan. Dem tyckte resultatet var fruktansvärt. Man hade idéer om att aldrig göra detta igen.

Vad gör Ryssland/Stalin då med hjälp av några spioner. Dem snor idén och vill använda den i krig. Efter det har flertalet länder atombomber.

Nu vill Ryssland kapa av dollarn. Försvaga dollarn genom Brics. Blir inte bra för Europa om dem lyckas. Men något säger mig att Europa kommer ut starkare efter detta.
Citera
2024-04-23, 00:15
  #7
Medlem
triptykens avatar
Det är en enormt stor nation som har haft ett finger med i spelet i mycket dom senaste 200 åren. För 100+ år sen var det mest i Syd och Nordamerika med deras "manifest destiny" och filibuster (alltså inte den parlamentariska manövern utan ursprungstermen med lallare som William Walker) - sen kom kalla kriget och proxykrigen och dom och Sovjet huvudsakligen lekte schack med hela världen båda mer och mer besatta i sina enskilda ståndpunkter.

(I Sovjet hade dom gått igenom Stalins rensningar så var nog kokt efter det än då men )

Ett annat enormt problem dom har är dom senaste hundra årens besatthet med deras konstitution vilket huvudsakligen cementerar deras väldigt problematiska och komplexa valsystem

Däremot så finns det en massa trevliga amrisar och jag rekommenderar att du lär känna några, samma med folk från andra ställen. Fölk är mer fölk än fölk kan tro och det över hela världen...
Citera
2024-04-23, 00:22
  #8
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
en person jag känner sa till mig att usa bara är en skurkstat

Till skillnad från Ryssland som attackerar länder som Ukraina för att de inte vill ha kärnvapen i sitt närområde.
Efter WW1 så försökte USA styra upp efter Europa och Asiens krig mot varandra. Sedan igen efter WW2.

De fick makt för att vi slog ihjäl varandra som idioter och kunde inte själva ta hand om oss. Vad hade varit alternativet, att världskrigen aldrig tagit slut för att USA fick en ledande roll i världen då ingen annan hade en kompetens att sköta arbetet?
Citera
2024-04-23, 00:24
  #9
Medlem
Jo, det är sant. Vill man veta mer är det bara att uppmärksamma visselblåsare inom CIA.

USA går nog att likställa som dagens version av den power trip katolska kyrkan ägnat sig åt tidigare epoker. Lustigt nog är även USA besatta av att framställa sig som ett med Gud.
Citera
2024-04-23, 00:31
  #10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är en enormt stor nation som har haft ett finger med i spelet i mycket dom senaste 200 åren. För 100+ år sen var det mest i Syd och Nordamerika med deras "manifest destiny" och filibuster (alltså inte den parlamentariska manövern utan ursprungstermen med lallare som William Walker) - sen kom kalla kriget och proxykrigen och dom och Sovjet huvudsakligen lekte schack med hela världen båda mer och mer besatta i sina enskilda ståndpunkter.

(I Sovjet hade dom gått igenom Stalins rensningar så var nog kokt efter det än då men )

Ett annat enormt problem dom har är dom senaste hundra årens besatthet med deras konstitution vilket huvudsakligen cementerar deras väldigt problematiska och komplexa valsystem

Däremot så finns det en massa trevliga amrisar och jag rekommenderar att du lär känna några, samma med folk från andra ställen. Fölk är mer fölk än fölk kan tro och det över hela världen...
Jag ser egentligen inget problem med deras konstitution. Den garanterar demokratin och har fungerat i 250 år, världens äldsta demokrati. I Sverige kan demokratin avskaffas i morgon.
Citera
2024-04-23, 00:45
  #11
Medlem
rotebro-hasses avatar
Usa styrs av gigantiska företag som med globslism försöker vinst maximera. Det är verkligen så pass enkelt.

Det har inget med dollarn att göra men allt med att säkra tillgång till råvaror att göra.

Den som styr råvaror med hjälp av hegemoni styr då ochså andra länders produktions kapacitet.
Citera
2024-04-23, 00:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du frågade naturligtvis vad han hade för exempel på detta när någon "ställer sig mot dollarn?"
Å hur man gör när man "ställer sig mot dollarn".
Be honom ge minst fem exempel så man begriper att det inte är en engångsföreteelse
Det måste ha skett ganska nyligen då eller smackar vi om grejer på 1800-talet?
Ring din vän och kolla innan det blir för sent

Citat:
The*United States government*has been involved in numerous interventions in foreign countries throughout its history. The U.S. has engaged in nearly 400 military interventions between 1776 and 2023, with half of these operations occurring since 1950 and over 25% occurring in the post-Cold War*period.[1]*Common objectives of U.S. foreign interventions have revolved around economic opportunity, social protection, protection of U.S. citizens and diplomats,*territorial expansion, fomenting*regime change,*nation-building, and enforcing*international law.[1]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fore..._United_States

När man talar om de länder som USA destabiliserat, invaderat eller störtat folkvalda för att ersätta med militärjunta så talar man helt plötsligt om en betydande del av världen. I princip hela central och Sydamerika. Pinochet är väl det bästa exemplet? I Mellanöstern har vi Libyen, Irak, Iran, Afghanistan etc etc listan kan göras väldigt lång.

Vad t ex Ghaddafi och Saddam gjorde för att förtjäna sitt öde var helt enkelt att vilja gå ifrån dollarn som standard valuta, dvs den så kallade "petro-dollarn".

Citat:
The term*petrodollar warfare*refers to a theory that depicts the international use of the*United States dollar*as the standard means of settling oil transactions as a kind of*economic imperialism*enforced by violent military interventions against countries like Iraq, Iran, and Venezuela, and a key hidden driver of world politics. The term was coined by William R. Clark, who has written a book with the same title.[40]*The phrase*oil*currency war*is sometimes used with the same meaning.

According to critics, the use of dollars in international oil transactions increases overall U.S. dollar demand by only a tiny fraction, and the dollar's overall status as the major*international reserve currency*has relatively limited tangible benefit to the United States economy as well as some drawbacks.[41][42]


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_recycling
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback