Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 17:11
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej!

Jag är en glad amatör med en enkel liten hemsida. Kan inte ett enda dugg om teknik, men försöker förstå statistiken som finns representerad hos den sitebuilder jag använder. Det är viktigt för min verksamhet att förstå hur antalet besökare varierar över tid.

Detta med sidvisningar verkar enkelt. Jag är som sagt en glad amatör, så jag kan väl ha max 300 sidvisningar på en bra dag. Tyvärr visar min nuvarande host inte hur många unika besökare jag har - vilket jag tycker är kasst - men den visar åtminstone sidvisningarna.

Men detta med "träffar" förstår jag inte. Statistiken verkar variera väldigt mycket, och det ser ut som att jag får träffar ifrån UK, USA och Irland. Innebär det att min hemsida har dykt upp som ett resultat i en google-sökning, t ex på ordet "art" eller "makeup", eller vad betyder det?

Sifforna i min statistik är så varierande från dag till dag - specifikt gällande träffar - så jag undrar om det är något skumt på G här, dvs om statistiken helt enkelt är felaktig på något sätt. Exempel:

17/4: 155 träffar
18/4: 1 800 träffar (!)
19/4: 47 träffar

För er som - till skillnad från mig - kan något om hur hemsidor funkar och vad en träff är för något. Kan ni säga mig om detta verkar konstigt eller inte.

Och förklara jättegärna hur siffrona kan variera så mycket från dag till dag. Kan det vara kopplat till mina övriga aktiviteter på nätet, t ex att folk kan ha sett något jag skrivit som väckt deras intresse, att någon har länkat till ett klipp jag gjort eller är det något annat som ligger bakom dessa "träffar"?

Tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-04-20 kl. 17:13.
Citera
2024-04-20, 19:53
  #2
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2024-04-21, 11:53
  #3
Medlem
IT-snubbens avatar