Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 17:11
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej!

Jag är en glad amatör med en enkel liten hemsida. Kan inte ett enda dugg om teknik, men försöker förstå statistiken som finns representerad hos den sitebuilder jag använder. Det är viktigt för min verksamhet att förstå hur antalet besökare varierar över tid.

Detta med sidvisningar verkar enkelt. Jag är som sagt en glad amatör, så jag kan väl ha max 300 sidvisningar på en bra dag. Tyvärr visar min nuvarande host inte hur många unika besökare jag har - vilket jag tycker är kasst - men den visar åtminstone sidvisningarna.

Men detta med "träffar" förstår jag inte. Statistiken verkar variera väldigt mycket, och det ser ut som att jag får träffar ifrån UK, USA och Irland. Innebär det att min hemsida har dykt upp som ett resultat i en google-sökning, t ex på ordet "art" eller "makeup", eller vad betyder det?

Sifforna i min statistik är så varierande från dag till dag - specifikt gällande träffar - så jag undrar om det är något skumt på G här, dvs om statistiken helt enkelt är felaktig på något sätt. Exempel:

17/4: 155 träffar
18/4: 1 800 träffar (!)
19/4: 47 träffar

För er som - till skillnad från mig - kan något om hur hemsidor funkar och vad en träff är för något. Kan ni säga mig om detta verkar konstigt eller inte.

Och förklara jättegärna hur siffrona kan variera så mycket från dag till dag. Kan det vara kopplat till mina övriga aktiviteter på nätet, t ex att folk kan ha sett något jag skrivit som väckt deras intresse, att någon har länkat till ett klipp jag gjort eller är det något annat som ligger bakom dessa "träffar"?

Tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-04-20 kl. 17:13.
Citera
2024-04-20, 19:53
  #2
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2024-04-21, 11:53
  #3
Medlem
IT-snubbens avatar
Jag kan inte säga 100% säkert nu vad en träff betyder i ditt fall då det beror på hur din host/sitebuilder definierar en träff. Men min gissning är att man med en träff menar att trafik har nått den spårning som är kopplad till din hemsida. Notera att jag skrev att det nått din spårning, inte att trafiken nått din hemsida; det betyder nämligen inte nödvändigtvis att denna träff kommer från en riktig besökare. När du har trafik som varierar så där mycket i antal träffar och visar träffar från olika länder så är det högst sannolikt spam det handlar om. När du får dessa spam-träffar så krävs det inte att en riktig besökare varit inne på din sida utan de kan t.ex. köra automatiska skript som genererar spårningskoder och skickar ut massa trafik till de spårningar som använder dessa spårningskoder.

Jag skulle vilja tipsa dig om att prova använda Google Analytics. Det kan hända att din host redan använder just Google Analytics "under huven" så att säga och sedan exponerar en del av den datan så du ser den, men om du själv sätter upp Google Analytics kan du se en massa intressant statistik som t.ex. unika besökare och mycket annat. Och du kan där också skapa filter så du t.ex. slipper se träffar från andra länder. Är själv ingen expert alls på Google Analytics och det är en del man behöver göra för att sätta upp allting så jag kan tyvärr inte ge dig instruktioner men kan ge dig en länk i alla fall där du kan läsa lite om hur man sätter upp Google Analytics:

https://support.google.com/analytics.../9304153?hl=sv
Citera
2024-04-21, 15:03
  #4
Medlem
"Träffar" brukar väl avse samtliga filer som efterfrågats, medan "sidvisningar" bara avser själva sidorna. Så har du exempelvis en hemsida som består av en html-fil och fyra jpeg-bilder, och nån besöker den, så blir det en sidvisning men fem träffar.
Om du har väldigt mycket fler träffar än vad som motiveras av antalet sidvisningar, kan du börja misstänka att nån knyckt en bild av dig, för att ha på sin egen hemsida, och på så sätt stjäl både din bild och din bandbredd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback