Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-20, 11:48
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej Flashback!

Jag har en dräktig katthona, en utekatt som är i mitten av dräktighetsperioden dvs ungefär en månad kvar till due day. Ett år gammal, första dräktigheten.

Innan dräktigheten var hon en otroligt duktig utekatt, hon har imponerat sedan dag 1 kan man säga. Kommer hem ofta, springer inte bort etc.

Men nu har beteendet ändrats, hon beter sig ungefär som en fullgången hona (men jag vet att hon inte är det). Dels gör hon utfall mot mig och den andra katten, också en hona och hennes absoluta bästis - trots stressen nu. Inget överdrivet aggressivt beteende, utan normalt för en dräktig hona skulle jag säga. Hon vill helt enkelt inte bli upplyft eller ha några obehagliga överraskningar i form av oväntad närkontakt. Så om man gör ”fel” får man en liten katt-lavett. Inga konstigheter som jag ser det.

Det som oroar mig nu är hur hon kommer klara utelivet de närmaste veckorna. Vi bor i ett område med mycket hundar, mycket skrot och skit som katter kan skada sig på. I vanliga fall är hon ”streetsmart” och vet precis hur man klarar sig där ute. Men nu verkar hon skärrad när hon kommer hem, så jag vette sjutton vad hon hittar på där ute… Hon reser ragg när hon ser mig, verkar uppstressad osv. Inget extremt, men ändå tillräckligt för att jag måste agera.

Har googlat och googlat, men all info jag hittar om dräktiga honkatters beteende gäller tyvärr innekatter. Att hon ska vara inne de sista två veckorna vet jag.

Min plan nu är att hon får vara ute en sväng på förmiddagen, sedan hemma och vila resten av dagen. Är det hållbart?

Att stänga in henne tror jag kommer stressa för mycket. Hon kommer kissa inne, jama hela dagarna och bli så uppstressad att det är mer djurplågeri än snällhet.

Idag ska jag göra iordning ett fint rede här hemma med filtar och så, så att hon kan förbereda sig inför förlossningen. Jag hoppas att det får henne lite tryggare.

Har ni tips på hur man gör med en dräktig utehona som är så pass lynnig och oberäknelig som hon har blivit nu?

Inga beteendeproblem sedan tidigare, förutom en stark misstänksamhet mot främlingar. När man väl har tilliten är hon precis som andra katter, trygg och kelig.

Alla tips och idéer uppskattas!
Citera
2024-04-20, 12:36
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Låt henne sköta det själv. Djur kan bli rätt stressade när dom inte är hundra på vad det är som pågår och första dräktigheten osv... fixa ett rede på en plats hon tycker om och kan komma åt och låt det sköta sig själv är nog bästa.

Sen sterilisera honkatten efteråt. Behövs inte direkt MER kattungar i världen - hur gulliga dom än är och du får en lugnare katt också.
Citera
2024-04-20, 12:53
  #3
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Låt henne sköta det själv. Djur kan bli rätt stressade när dom inte är hundra på vad det är som pågår och första dräktigheten osv... fixa ett rede på en plats hon tycker om och kan komma åt och låt det sköta sig själv är nog bästa.

Sen sterilisera honkatten efteråt. Behövs inte direkt MER kattungar i världen - hur gulliga dom än är och du får en lugnare katt också.

Tack! Den sista lilla detaljen har jag koll på. Har varit uppfödare av innekatter tidigare och det blir max två kullar per katt här.

❤️❤️❤️
Citera
2024-04-20, 13:00
  #4
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Låt henne sköta det själv. Djur kan bli rätt stressade när dom inte är hundra på vad det är som pågår och första dräktigheten osv... fixa ett rede på en plats hon tycker om och kan komma åt och låt det sköta sig själv är nog bästa.

Sen sterilisera honkatten efteråt. Behövs inte direkt MER kattungar i världen - hur gulliga dom än är och du får en lugnare katt också.

Men du som verkar så vettig och klok, en fråga:

Kan det inte vara en god idé att begränsa utetiden lite, spec om kvällarna? Just iom att hon verkar så skärrad och konstig när hon kommer hem - spec efter att ha varit ute länge! ❤️
Citera
2024-04-20, 13:10
  #5
Medlem
eldrattans avatar
Låter inte så farligt det där. Det blir antagligen värre när ungarna har fötts. Risken är att hon går in i "kill mode" mot den andra katten om den närmar sig ungarna. Jag själv blev tvungen och avstyra flera mordförsök från min katthona mot dom två andra hankatterna. Såg ut som jag kravlat genom taggtråd.

Ett tips är att kastrera henne efter 3-4 månader efter hon fött. Var beredd på att hon kommer börja löpa igen när kattungarna är små
Citera
2024-04-20, 13:14
  #6
Medlem
Ta ditt ansvar och ta in katten, det är inte tryggt för kattungar att växa upp utomhus
Citera
2024-04-20, 13:46
  #7
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Låter inte så farligt det där. Det blir antagligen värre när ungarna har fötts. Risken är att hon går in i "kill mode" mot den andra katten om den närmar sig ungarna. Jag själv blev tvungen och avstyra flera mordförsök från min katthona mot dom två andra hankatterna. Såg ut som jag kravlat genom taggtråd.

Ett tips är att kastrera henne efter 3-4 månader efter hon fött. Var beredd på att hon kommer börja löpa igen när kattungarna är små

Tack för varningen!!!! Har bara haft ensamma honor tidigare när jag avlat 🙏

Har möjlighet att skilja av huset i två separata delar, så det blir nog bra.
Citera
2024-04-20, 18:09
  #8
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Får man ha okastrerade katter ute?
Citera
2024-04-20, 19:07
  #9
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Får man ha okastrerade katter ute?

Jag bor i ett skjul i en skog i innersta Norrland. Vem fan bryr sig? Ingen här iaf 🙂

Och jo, det får man.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-04-20 kl. 19:10.
Citera
2024-04-20, 19:09
  #10
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Jag bor i ett skjul i en skog i innersta Norrland. Vem fan bryr sig? Ingen här iaf 🙂
Men så blev ju katten på smällen?
Citera
2024-04-20, 19:10
  #11
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Men så blev ju katten på smällen?

Ja, det tenderar att bli så när man har samlag. Har hänt mig också, flera gånger! 😆😆😆😆
Citera
2024-04-20, 19:11
  #12
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Ja, det tenderar att bli så när man har samlag. Har hänt mig också, flera gånger! 😆😆😆😆
Jaså
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback