Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 12:51
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Men du är med på att om alla ligger högre än ett genomsnitt så är det matematiskt fel?

Dvs om det räknas som att slå index om man kör hävstång, så kan alla köpa index med hävstång och slå index samtidigt (förutsatt positiv börsutveckling)?
Svarar inte på sånt.
Alla gör inte likadant samtidigt.
Citera
2024-05-05, 12:52
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jo hur kunde du tolka det så?
Då du inte svarar, så tolkar jag det så.
Citera
2024-05-05, 13:05
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då du inte svarar, så tolkar jag det så.
Då borde du läsa svaret en gång till.
Citera
2024-05-05, 13:52
  #640
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Svarar inte på sånt.

Nej det förstår jag…
Citera
2024-05-06, 17:09
  #641
Medlem
Du upprepar i ett antal svar att du inte har intresse för att förklara hur det ska gå till, däremot är du väldigt tydlig med att det finns ett utmärkt sätt att göra det.

Sedan tycker du att andra som inte delar din åsikt klankar ner på dig, men fortsatt inget om hur det skall gå till, däremot anklagar du dem för att inte vilja lära sig.

Summerar vad jag har läst och som inte säger emot TS, ALLA är överens om att det går att slå index, det är flera som gör det varje år. Det är alltså inte alls omöjligt att slå index, och det är inte heller något som har påståtts.

Det de som du kallar klankarna framför är att det är svårt att upprätthålla detta presterande över index år från år.

Du skriver om instrument med möjlighet till flera 100% avkastning men med en funktion som gör att du begränsar förlusten och därför alltid landar på vinnarsidan totalt sett, även om du förlorar på en stor andel av dina investeringar skulle de lyckade då väga upp detta, kan din strategi hjälpligt beskrivas så?

Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Mycket märkligt hur man kan engagera sig i såna här trådar men man har inget intresse alls att lära sig nåt.
Bara klanka ner på andra som inte har samma åsikt som en själv.
Hoppas för din skull att du inte uppför dig så i den stora världen utanför.

Där fick du nåt att tänka på under helgen.
Citera
2024-05-06, 17:18
  #642
Medlem
Är detta skalbart och fungerar oavsett kapitalets storlek?

Det är en rätt relevant faktor, om vi pratar om en mindre summa så kan det tala för att vissa metoder kan fungera som inte skulle kunna göra det om vi pratar om investeringar i 100M-klassen.

Kan jag spara 30 kr i månaden är det sannolikt inte det bästa valet för mig att sätta dem i en globalfond som ger 7% även om det ger bäst rent matematiskt utfall för det ger mig så lite i absoluta tal, bäst är kanske att sätta hela summan på spel och köpa en trisslott. Förlorar jag är jag inte mycket sämre till men jag har ändå chansen till att mångdubbla kapitalet.

Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Du hävdar fortfarande att ingen klarar att slå avkastningen vad en global indexfond ger?

Ja man kan förlora hela sitt insatta kapital på en enskild investering, men dock inte mer om man använder sig av vissa produkter.
Har man då investerat en liten del av sitt kapital så är det en liten del av sitt totala kapital man riskerar totalt sett.

Men om avkastningen av underliggande produkt går åt rätt håll kan det ge ett otroligt bra resultat.
Nu snackar vi inte om hävstänger på 10% utan minst 100 ggr.

Varför hämtar du inte hem data på valfri produkt? Skapar en uträkning i excel där du matar in vald hävstång och satsad andel av kassan.

Svara nu inte igen att det inte går och att jag inte förstår hur det fungerar innan du kollat upp det själv.

Varför gör man det?
Nån konstig försvarsmekanism?

Öppna dina sinnen, det går att tjäna mer pengar än vad en global indexfond ger med ett mindre risktagande.
Citera
2024-05-06, 21:02
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du upprepar i ett antal svar att du inte har intresse för att förklara hur det ska gå till, däremot är du väldigt tydlig med att det finns ett utmärkt sätt att göra det.

Sedan tycker du att andra som inte delar din åsikt klankar ner på dig, men fortsatt inget om hur det skall gå till, däremot anklagar du dem för att inte vilja lära sig.

Summerar vad jag har läst och som inte säger emot TS, ALLA är överens om att det går att slå index, det är flera som gör det varje år. Det är alltså inte alls omöjligt att slå index, och det är inte heller något som har påståtts.

Det de som du kallar klankarna framför är att det är svårt att upprätthålla detta presterande över index år från år.

Du skriver om instrument med möjlighet till flera 100% avkastning men med en funktion som gör att du begränsar förlusten och därför alltid landar på vinnarsidan totalt sett, även om du förlorar på en stor andel av dina investeringar skulle de lyckade då väga upp detta, kan din strategi hjälpligt beskrivas så?
Tråden handlar inte om hur jag gör för att slå ett globalt aktieindex.
Det finns inte ett sätt att göra det utan massor av olika strategier.

Den och det är en som jag tipsade om att bete sig på ett artigt sätt var i all välmening för att han ska få ett enklare liv.

De som påstår att det är omöjligt att vinna mer utan att öka sin risk har jag ett flertal gånger bett räkna i själv innan de påstår att jag har fel.

Också det i all välmening, det är inte bra att bete sig som ett får och vägra ta in nåt nytt utan bara hävda att de har den enda rätta åsikten för att de läst nåt eller blivit lurad av en bankman.

Att en del hävdar att det skulle bli svårare i längden att överprestera ett globalt aktieindex i längden när man har en strategi som gör det varje vecka är ännu mer obegripligt än hur man kan tro än att det inte går att prestera bättre än ett genomsnitt av globala aktier.

Ja en av mina strategier som jag avsätter några procent av mitt kapital på kan sammanfattas så.
I kombination med flera andra strategier så är det omöjligt att inte klara av att slå ett globalt aktieindex.
Citera
2024-05-06, 21:04
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Är detta skalbart och fungerar oavsett kapitalets storlek?

Det är en rätt relevant faktor, om vi pratar om en mindre summa så kan det tala för att vissa metoder kan fungera som inte skulle kunna göra det om vi pratar om investeringar i 100M-klassen.

Kan jag spara 30 kr i månaden är det sannolikt inte det bästa valet för mig att sätta dem i en globalfond som ger 7% även om det ger bäst rent matematiskt utfall för det ger mig så lite i absoluta tal, bäst är kanske att sätta hela summan på spel och köpa en trisslott. Förlorar jag är jag inte mycket sämre till men jag har ändå chansen till att mångdubbla kapitalet.
Det får du räkna på själv.
Funkar bra på den nivå jag ligger på.
Sen har man inte bara en strategi utan flera.
Citera
Idag, 10:59
  #645
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du upprepar i ett antal svar att du inte har intresse för att förklara hur det ska gå till, däremot är du väldigt tydlig med att det finns ett utmärkt sätt att göra det.

Sedan tycker du att andra som inte delar din åsikt klankar ner på dig, men fortsatt inget om hur det skall gå till, däremot anklagar du dem för att inte vilja lära sig.

Summerar vad jag har läst och som inte säger emot TS, ALLA är överens om att det går att slå index, det är flera som gör det varje år. Det är alltså inte alls omöjligt att slå index, och det är inte heller något som har påståtts.

Det de som du kallar klankarna framför är att det är svårt att upprätthålla detta presterande över index år från år.

Du skriver om instrument med möjlighet till flera 100% avkastning men med en funktion som gör att du begränsar förlusten och därför alltid landar på vinnarsidan totalt sett, även om du förlorar på en stor andel av dina investeringar skulle de lyckade då väga upp detta, kan din strategi hjälpligt beskrivas så?

Så beter sig Tipexperten genomgående.
Citera
Idag, 11:02
  #646
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du upprepar i ett antal svar att du inte har intresse för att förklara hur det ska gå till, däremot är du väldigt tydlig med att det finns ett utmärkt sätt att göra det.

Sedan tycker du att andra som inte delar din åsikt klankar ner på dig, men fortsatt inget om hur det skall gå till, däremot anklagar du dem för att inte vilja lära sig.

Summerar vad jag har läst och som inte säger emot TS, ALLA är överens om att det går att slå index, det är flera som gör det varje år. Det är alltså inte alls omöjligt att slå index, och det är inte heller något som har påståtts.

Det de som du kallar klankarna framför är att det är svårt att upprätthålla detta presterande över index år från år.

Du skriver om instrument med möjlighet till flera 100% avkastning men med en funktion som gör att du begränsar förlusten och därför alltid landar på vinnarsidan totalt sett, även om du förlorar på en stor andel av dina investeringar skulle de lyckade då väga upp detta, kan din strategi hjälpligt beskrivas så?

Tar man OMXS30 och plockar bort Telia så slår man OMXS30-indexet, svårare än så är det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback