Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 13:34
  #1
Medlem
Hej! Pluggar till civilingenjör på KTH, går i 2an och sitter lite i skiten. Har släpkurser från ettan och tvåan. I ettan mådde jag inte så bra och var inte ett dugg motiverad vilket har gjort det jobbigt för mig nu i tvåan när jag försökt komma ikapp.

Jag undrar bara hur mycket ni pluggar varje dag och ungefär hur många timmar? Tänker ni skolan som ett heltidsjobb eller gör ni bara de uppgifter som måste göras? Och är det rimligt för mig att klara två 7,5 hp kurser + två omtentor + några labbar/inlämningsuppgifter innan perioden är slut?
Citera
2024-04-17, 15:17
  #2
Medlem
Typ som ett heltidsjobb, kanske 8 h om dagen, ibland mindre ibland lite mer.
Citera
2024-04-17, 15:20
  #3
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Allt handlar om hur man pluggar, nedlagd tid är såklart en del av det hela, men HUR är viktigare.
Citera
2024-04-17, 15:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Typ som ett heltidsjobb, kanske 8 h om dagen, ibland mindre ibland lite mer.

Hur orkar du eller hur blir du inte distraherad att göra annat som är roligare?
Citera
2024-04-17, 15:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Allt handlar om hur man pluggar, nedlagd tid är såklart en del av det hela, men HUR är viktigare.

Brukar du planera hur du ska studera eller bara köra på?
Citera
2024-04-17, 15:31
  #6
Medlem
Varierar såklart från kurs till kurs. Läste juristprogrammet la ner 4 timmar i genomsnitt om dagen (exklusive föreläsningar)(även helger), de dagar det var lugnt använde jag tiden till att kolla på framtida kurser och repetera. Fanns såklart kurser jag hade svårt för som tex. skatterätt så där fanns det veckor jag pluggade från morgon till kväll utan lunch för att få toppbetyg, jag är väl en perfektionist, så blev väl lite triggad av äldre studenter som ständigt skulle säga hur svåra tentorna var visade sig att de i 9/10 fall var lögner och att de i själva verket var busenkla, bortkastad tid tänkte man i början men någonstans i mitten inser man att det är att lära för livet som gäller och inte tentamen som jag uppskattar att ca 40% av mina kurskamrater aldrig insåg då dessa endast pluggade för tentamen och sen söp de väl bort kunskapen.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-04-17 kl. 15:41.
Citera
2024-04-17, 15:38
  #7
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizzygrant
Brukar du planera hur du ska studera eller bara köra på?

Alltid planera, men en riktlinje är att försöka befästa kunskapen man tagit in under dagen.
Finns mängder av program som hjälper dig med detta, men ett bra sätt är att arbeta med Flashcards där ANKI är ett program som är bra på detta.

Sen måste det ju understrykas hur viktigt det är att plugga på gamla tentor Dag 1 från där nya kursen startar, då vet du vad som kommer vara viktigast att plugga på i kursen plus att du får en bra översikt på vilka föreläsningar som du behöver lägga extra krut på.

Sen har jag inte pluggat civilingenjör men har pluggat på två "topputbildningar" som är riktigt tuffa, och studieteknik är A och O och gör också livet som student fantastiskt mycket enklare!
Citera
2024-04-17, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Alltid planera, men en riktlinje är att försöka befästa kunskapen man tagit in under dagen.
Finns mängder av program som hjälper dig med detta, men ett bra sätt är att arbeta med Flashcards där ANKI är ett program som är bra på detta.

Sen måste det ju understrykas hur viktigt det är att plugga på gamla tentor Dag 1 från där nya kursen startar, då vet du vad som kommer vara viktigast att plugga på i kursen plus att du får en bra översikt på vilka föreläsningar som du behöver lägga extra krut på.

Sen har jag inte pluggat civilingenjör men har pluggat på två "topputbildningar" som är riktigt tuffa, och studieteknik är A och O och gör också livet som student fantastiskt mycket enklare!

Tack för tipset angående flashcards! Kan dock tycka det är svårt att börja plugga gamla tentor från dag 1 eftersom det blir för hög nivå men förstår också att det är ett smart sätt att få ett bra hum om vad man ska plugga till!
Citera
2024-04-17, 17:56
  #9
Medlem
Tips och stöd om studieteknik kan du läsa om i länken nedan.

https://www.kth.se/student/stod/stud...eknik-1.866214
Citera
2024-04-17, 20:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizzygrant
Hur orkar du eller hur blir du inte distraherad att göra annat som är roligare?

Nu var det 10 år sen jag pluggade men visst fan drog man och fiskade vid lunch ibland eller tog en sovmorgon och var bakis. Men oftast var jag i skolan och gick på föreläsningar, övningar eller pluggade med kompisar från 8-16 eller 17. Så inte 8 alltid..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback