Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 19:14
  #1
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Låset ser ut såhär:

https://imgur.com/a/sB1piim

Vet inte vilken årsmodell det är.

Försökte dyrka upp skiten, men det gick inte.

Hamrade lite på måfå kring kolven i hopp om att nåt skulle hända, men det gjorde det inte...

Har ingen vinkelslip.

Finns det nåt enkelt o bra sätt för att få upp skiten?
Citera
2024-04-16, 19:18
  #2
Medlem
Starobrnos avatar
Är väl ekrarna som skapar problem, provat att med en bra avbitare ta bort dom?

Kolla cykelshoppar och låssmeder innan du börjar såga nånstans.
Citera
2024-04-16, 19:19
  #3
Medlem
Ta den över axeln och kila ner till din lokala polisstation och be dom hjälpa dej-blir mitt råd till dej.
Citera
2024-04-16, 19:41
  #4
Medlem
VoktorDodkas avatar
Länge sedan man såg ett sånt, dom var inte enklast av alla lås att få upp. Jag har för mig att dom går att borra upp med en brotsch.
Citera
2024-04-16, 20:23
  #5
Moderator
Chantres avatar
Frysspray och en hammare var väl vad cykeltjuvarna brukade använda på den tiden.
Citera
2024-04-16, 20:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Låset ser ut såhär:

https://imgur.com/a/sB1piim

Vet inte vilken årsmodell det är.

Försökte dyrka upp skiten, men det gick inte.

Hamrade lite på måfå kring kolven i hopp om att nåt skulle hända, men det gjorde det inte...

Har ingen vinkelslip.

Finns det nåt enkelt o bra sätt för att få upp skiten?

Polisens hittegods brukar vara behjälpliga, om du kan identifiera dig.
Citera
2024-04-16, 20:40
  #7
Medlem
feemaxxxs avatar
Låset är ett sk. blocklås- En googling på "borra upp ett blocklås" spottade ut följande svar på fixedgear forum:

Om det är låst, så borra rakt ovanför nyckelspringan med en 6-7 mm borr. Försiktigt och relativt höga varvtal så att borren inte fastnar och bryts sönder. Sedan pillar du ut resterna ur hålet - det är en liten fjäder av metall eller gummi du vill ha bort - och knackar på låset och drar i kolven tills kolven far ut. För att få ut själva låset så knackar du med en plasthammare eller dylikt på sadelstaget på _samma_sida_ som låset ska fara ut från, alltså framsidan. Inte knacka ut det bakifrån vilket kanske känns mest naturligt alltså.
Citera
2024-04-16, 20:44
  #8
Medlem
Juristen08s avatar
Går det inte att komma åt med en bågfil då? Jag köpte en portabel vinkelslip enkom för såna eventuella situationer. Plus som självförsvar när inbrottstjuven kommer. Då stampar jag i golvet och drar igång den.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2024-04-16 kl. 21:04.
Citera
2024-04-16, 21:56
  #9
Medlem
Dremel med kapskiva
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback