Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 17:37
  #1
Medlem
Ja, som frågan lyder, hur mycket pengar behöver man lägga på böcker på mer teoretisk lagda utbildningar på högskolor/universitet? Jag kollar igenom utbildningar och deras upplägg samt kurslitteratur just nu då jag vill söka till hösten, främst för skolorna i Stockholm. Jag ser att det är ganska mycket kurslitteratur på många av de teoretiskt lagda programmen, och vill få en inblick i hur mycket man kan behöva spendera på böcker och annat så att jag har en aning om hur man kan behöva planera sin ekonomi. Vill inte få chock sen när jag väl flyttat för plugg och inser att jag inte kommer klara av ekonomin efter typ 1 månad. Dessutom är allt dyrare i Stockholm jämfört med var jag kommer ifrån Jag kommer från en arbetarklassfamilj och mina föräldrar har inte så mycket att erbjuda för att hjälpa mig. Finns det verkligen inget annat sätt man kan komma runt det än att behöva köpa allt?
Citera
2024-04-14, 17:43
  #2
Medlem
Det beror helt på utbildning. Socionom cirka 3000:- per termin, Jurist cirka 2500:- per termin, med högre kostnad första terminen. Gymnasielärare det samma. Billigast är väl ingenjörsutbildningarna.
Citera
2024-04-14, 17:56
  #3
Avstängd
kneegrowhitlahs avatar
0 kr, www.libgen.is .
Citera
2024-04-14, 18:00
  #4
Medlem
Det är ganska lite man behöver köpa idag. Oftast får man tag i rätt information på andra sätt.
Citera
2024-04-14, 18:21
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Låna på bibliotek, kopiera, läs på nätet, köp beg.böcker.
Citera
2024-04-14, 18:32
  #6
Medlem
Beror helt på vad du läser för utbildning och vad som krävs som kurslitteratur. Jag läste juridik och spenderade väl i snitt runt 1000 kr per termin, och köpte då uteslutande begagnad kurslitteratur.

Vid större utbildningar finns det ofta en stor marknad för begagnad litteratur då terminen över vill bli av med sina böcker. Det kan därför var klokt att kolla om utbildningen du ska gå har någon Facebooksida eller liknande för sådan försäljning. Köper man äldre upplagor kan det vara bra att snacka lite med någon lärare eller ”äldre” kursare om det hänt något på området av betydelse. Men äldre upplagor fungerar i regel bra.

Utöver det kan man till stor del låna litteratur från biblioteket om man vill komma undan billigare. Då måste man dock vara ute i god tid, och vara inställd på att man bara får ha böckerna en kortare tid.

Tillägg: Läste även en separat kurs i statsvetenskap där undervisande lärare hade skrivit boken och skickade den som PDF gratis om man frågade. Sånt finns också, men är generellt ovanligt.

Därtill finns även motsatsen. Giriga professorer som har släppt en ny upplaga där det enda som ändrats är förordet, men likförbannat ska den nya upplagan ”absolut inhandlas”…
__________________
Senast redigerad av Nulb 2024-04-14 kl. 18:34. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-14, 19:26
  #7
Medlem
Kantarellgudens avatar
Kör du pirat så är allt gratis, kan dock vara klurigare att hitta böcker på svenska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback