Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-14, 02:21
  #13
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan nog funka i matte med lite lägre IQ om ens talang är just för matte. Alla har ju ett område de är bäst i. Jag är inte smart som mensa men över genomsnittet. Men hade ändå inte klarat tredje året på gymnasiet. Där gick det en gräns. Min syrra som läste detta har ett IQ på ungefär 10 poäng mer än mig vilket är väldigt glapp, men hade ändå kämpigt med matten. Men lyckades. Jag tror man måste känna en dragning till matte för att vara bra på det.
Citera
2024-04-14, 03:11
  #14
Medlem
IQ har att göra med mönsterigenkänning vilket i sin tur underlättar vid inlärning. Såklart kan en person med lägre IQ också bli väldigt duktig på matte men inlärningstiden är ofta mycket längre. Om man då utgår att båda personerna är exakt likadana i alla aspekter förutom IQ.
Citera
2024-04-14, 07:00
  #15
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Gjorde ett MENSA test en gång.... 150... fallenhet mot matematik osv... "och vem bryr sig" tänkte jag.
Du kan inte få mer än 135 på Mensas test...
Citera
2024-04-14, 08:28
  #16
Medlem
IQ kan göra så att du fortare lär dig matematik, annars behövs inte någon extremt hög IQ för att lära sig några regler. Problem i matematiken har oftast att göra med kunskapsluckor, dvs att du inte är fas.
Det område inom matematiken som direkt skvallrar om ditt IQ är geometri. Du kan vara hur inläst som helst på matematikens alla områden, men det hjälper föga när du kommer till geometrin. Kanske därför som Platon använde geometritest som intagningsprov till sin akademi?
Citera
2024-04-14, 09:33
  #17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag vet inte om jag är så smart, så jag undrar om jag skulle bli filtrerad, som de säger på internet, om jag kikar närmre på lite svårare grejer inom matematik.

Jag misstänker att det finns en miniminivå av IQ som krävs för att förstå aritmetik. Och jag kan tänka mig att detsamma gäller topologi, statistik, kombinatorik, osv osv.

Det finns ett klipp med en person som har microcefali, det är ganska välkänt och populärt på internet; han kallas Beetlejuice och har varit med mycket på Howard Stern. Det är en skön kille, så jag hoppas att man inte skrattar åt honom, utan liksom bara hänger på och upplever honom och hans personlighet och uppenbarelse. Jag länkar klippet med honom nedanför här. Han vet alltså då inte vilket tal som kommer mellan 2 och 4.

https://www.youtube.com/watch?v=cAEw1J_x6C4

Matematik ska ju då bli svårare och svårare desto ”högre upp” man kommer. Man blir lite avundsjuk på Terry Tao som har 180 i IQ och som ska vara en av de bästa matematikerna i världen just nu. 

Okej, så om det krävs något slags IQ för att kunna räkna och förstå att 3 är heltalet mellan 2 och 4, då kanske det finns liksom en trappa av matematik, där ens IQ är liksom maximalt antal trappsteg man har, och allt över det kan man inte nå eftersom ens trappa tar slut. Man faller så att säga ner för trappan om man försöker sig på att komma högre.

Terry Tao, säger själv att han har problem med topologi. Det är lite befriande att höra att även han blir filtrererad på någon slags nivå.

Vad säger ni som kan mycket matematik?

Är det hopplöst, om man har det som intresse, att förstå sig på vissa områden? Har ni några egna idéer på hur tätt knutet det är till IQ? Eller ska man bara strunta helt i sådana här tankar och köra på och se hur långt man kan komma? Det finns väl ändå en risk att man knäcks och får sämre självförtroende om man liksom upptäcker att det finns en värld av kunskap där man så att säga inte hör hemma.
En mentalist på BGT fick alla att glömma siffran mellan 6 och 8, men jag vet inte om hon har manipulerat Howard Stern på AGT.

Matematik handlar om intresse och så länge man är intresserad och inte har för stora kunskapsluckor kan man gå vidare. Om det är ett genuint intresse. Även matematiker har nog sina svaga sidor men så länge man är intresserad kan man utvecklas tror jag. Jag tyckte matematik var tråkiga regler och svåra bevis tills derivatan, som väckte mitt intresse. Och senare gruppteori och topologi.

Terence Tao var matematiskt underbarn och har nog inte direkt svårt med topologi men kanske inte uppfattar sig som lika stark som många av sina kollegor. Han undervisar i varje fall i topologi.

Topologi är en sorts geometri där man bortser från storlek och form, vilket jag tänker på ibland när studerar Jesus budskap om Guds rike.

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21

När det blir syrebrist i hjärnan krymper synfältet tills allt blir mörkt, medan hörseln blir kraftigt förstärkt. Sedan kan det kännas som att man sugs genom en mörk tunnel, i mitt fall en obehaglig känsla, och man hör alla ljud från omgivningen som från fjärran men högt och ekande. De som haft mer bestående syrebrist berättar att de upplevt ett ljus i slutet av tunneln och att en värld med mäktiga ljusvarelser har uppenbarat sig.
Citera
2024-04-14, 10:29
  #18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
IQ kan göra så att du fortare lär dig matematik, annars behövs inte någon extremt hög IQ för att lära sig några regler. Problem i matematiken har oftast att göra med kunskapsluckor, dvs att du inte är fas.
Det område inom matematiken som direkt skvallrar om ditt IQ är geometri. Du kan vara hur inläst som helst på matematikens alla områden, men det hjälper föga när du kommer till geometrin. Kanske därför som Platon använde geometritest som intagningsprov till sin akademi?
Ja, det stämmer nog, även om inte alla med hög IQ är intresserade av matematik. Det finns faktiskt också ett matematiskt sätt att öka sin prestationsförmåga på den vanliga typen av IQ-tester med 3x3-matriser, som utgår ifrån att vara allert när det gäller de möjliga icke-triviala 2-ställiga logiska operationerna. Teoretiskt finns 2^4=16 olika operationer men 6 av dem är triviala. De återstående tio, som and, or, xor, iff, if etc är värda att hålla i minnet på de svåraste matriserna.
Citera
2024-04-14, 11:25
  #19
Medlem
Gundahariuss avatar
Ett mattegeni kommer ha hög IQ men en hög IQ är inte en garant för att automatiskt bara fatta matte. Jag har tydligen en jävligt hög IQ (testat av psykolog i vuxen ålder i samband med ADHD-utredning och han blev förvånad av mitt resultat) men jag är inte asbra direkt. Failade Fysik 2 och nästan Ma3C i gymnasiet (schysst lärare lät mig komplettera). La väl ner 2h på plugg dagen innan provet så det är förståeligt att det gick som det gick, men jag fattade inte mycket på lektionerna. Dels pga av ADHD men också pga att jag inte är en naturbegåvning. Jag kan fatta verbala grejer mycket snabbare än de flesta men inte matte och fysik.

Det finns ju olika delar av IQ. Man hör ju ofta folk som ändå är bra på att snacka att de inte pallar matten, och de som är bra på matte och fysik är inte sällan ganska efterblivna i tal. Inte alltid! Men det är en tendens jag har märkt. Råkar dock veta att verbal intelligens är korrelerat med matematisk förmåga. Förståeligt då matte ibland är typ som ett språk. Vissa delar av matten och fysiken kräver dock att man kan visualisera saker som rör på sig. Då behöver man spatial intelligens.

Folk som skriver uppgifterna i fysikböckerna har uppenbarligen låg verbal intelligens!
__________________
Senast redigerad av Gundaharius 2024-04-14 kl. 11:36.
Citera
2024-04-14, 14:21
  #20
Medlem
nerdnerds avatar
Trådar finns där bl a jag redan sagt vad jag tycker i ämnet.

(FB) Är matematik bara till för personer med högt IQ?

(FB) Om man har en IQ över 120, men ändå suger på matematik, vad beror det på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback