Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-16, 01:03
  #49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag betvivlar inte din kunskap eller så men väntevärde är högst relevant särskilt om du investerar i bra bolag som du köper till ett rimligt pris. Låt mig ta en indexfond som ett bra exempel. Ligger du lång i en sådan är chansen väldigt god att du ska få mer avkastning ju längre du väntar.

Hur vet du vad som är ett rimligt pris?Väntevärdet säger endast vad som hänt innan.Hur vet du vad so är ett bra bolag?Anledningen till att Indexfonder rent generellt beror på en mycket lång högkonjunktur. Titta t.ex. bara på hur fastighetspriserna har utvecklats.OM världen är statisk, då och endast då kan väntevärdet vara intressant.
Problemet är att världen ALDRIG (hård draget) befinner sig i ett statiskt läge.

Många av de stora kända bolagen som kan uppvisa 30% avkastning per år har oftast ett knep.
Knepet är att lägger alla skit beslut i en fond alla bra beslut i en annan. Sedan säljer man skitfonden till allmänheten emedan endast ägaren och dess analytiker /medarbetare får investera i den 'bra' fonden. detta är fö ett känt exempel från Wall Street när jag satt på ett universitet i New York. Man har dock aldrig lyckats beslå ägaren med bedrägeri fast det är tämligen uppenbart. Ägaren har blivit jagad av såväl SEC andra regulatorer.

Mannen bakom detta heter ja*e# si*on#
m = *
# = s
Bolaget i fråga hittas via
rentec
Han har haft groteska övervinster under en herrans massa år bl.a. pga sitt fiffiga arrangemang.

Med det sagt så är analytikerna på bolaget extremt högavlönade och den stängda fonden med all ion fån d'etatNotera att de har haft dessa övervinster + 30% i runt 30-40 år om jag minns det rätt, vilket är fullständigt häpnadsväckande på alla tänkbara sätt.

Avslutningsvis, det finns en hel del som talar för att stora delar av världen kommer få se en rejäl kontraktion.

Men detta är bara min gissning, det kan kanske fortsätta så här i tio år till. det är först när tillräckligt många på marknaden samtidigt bestämmer sig för att marknaden är övervärderad som fallet kommer. .. och då är det för sent för småsparare
Ursäkta min usla stavning. Jobbar samtidig som jag skriver detta.
Citera
2024-04-16, 06:19
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Intressant att man ens tar sig tid till att plocka ihop en serie värdepapper som ändå kan te sig sannolik. Enbart för att trolla.

Kanske man tittar på vilka aktier som gått bra, men där faller exempelvis Cloetta. Känns som någon som faktiskt har lite koll på värdepappersmarknaden, men som mer fiktivt gjort placeringar. Cloetta som nämndes är helt klart en aktie som troligen kommer gå upp duktigt efter några år av bedrövelser.

NIBE (halva värdet på ett år) och Fisker (nästan kk, minus mer än 95% på ett år) har inte varit en hit att ha.
Men Nibe har varit en bra hit o ha men inte sista året,,kolla historiken bakåt..har gjort mig en bra hacka på nibe
Citera
2024-04-16, 20:13
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Om så vore fallet skulle precis hela planeten bli gazillionärer.

Det uppriktigt sagt tragiskt att läsa det du skriver.

Det är ungefär lika korkat som att spela på lotto, förr eller senare kommer de rent statistiskt att vinna…

Du läste tydligen inte inlägget ! Hur många är beredda att avvara typ 10 000 kr varje månad.
Ps, jag har blivit mångmiljonär. Viktigaste orsaken är nog fastighetsaffärer. Men aktieaffärerna har också haft stor betydelse. Ja och en del ärvda slantar.
Jag kan tillfoga att jag läst bla matematik och statistik på universitetet.
Citera
2024-04-17, 02:47
  #52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du läste tydligen inte inlägget ! Hur många är beredda att avvara typ 10 000 kr varje månad.
Ps, jag har blivit mångmiljonär. Viktigaste orsaken är nog fastighetsaffärer. Men aktieaffärerna har också haft stor betydelse. Ja och en del ärvda slantar.
Jag kan tillfoga att jag läst bla matematik och statistik på universitetet.


Jag kan garantera dig jag jag ohyggligt mycket högre utbildning än dig i de ämne som du talar om.

Nåväl, att tjäna pengar på fastigheter de senaste 50 åren är ingen bedrift (kolla gärna Herengracht indexet så förstår du förhoppningsvis)Under de senaste 50 åren har vi haft en närmast obruten uppgång/utveckling vilket avspeglats i en anmärkningsvärd avkastning för mer eller mindre allting.
Den uppgången är med all sannolikhet över. Europa är ett enda stort kaos p.g.a. invandring och införandet av EU (vilken förvisso hade kunnat vara en enorm framgång om det inte hade varit för en satans massa woka politiker) USA har en grotesk statsskuld som de förr eller senare måste hanteras och en massiv invandring som bl.a. ökat narkotikatillgången & kriminalitet;Kinas ekonomi är även den på väg ner i toaletten. Väst har slutat handla från Kina p.g.a. bl.a. stöd av intellektuellt kapital. Bostadsmarknaden i Kina är en katastrof.Ryssland ägnar sig åt ett krig som de inte har råd med, som rent principiellt kan leda väldigt otrevliga utfall.
Kortfattat: De guldkantade dagarna är över.
Det kommer bli betydligt svårare att tjäna pengar på pengar.

Hur illa det kommer bli kan vi endast spekulera i.

Att inbilla sig att framtiden går att förutsäga från ett trivialt väntevärde eller liknande är bortom beskrivning idiotiskt. Om så vore fallet skulle precis alla bli rika, vilket givetvis inte fungerar. Knapphet råder.

Som jag skrev i ett tidigare det är inget svårt att tjäna mycket pengar om man har mycket pengar.
Det är dock jävligt svårt att tjäna mycket pengar från lite pengar.
Ditt trivial påstående bär ingen som helst information överhuvudtaget om din kapacitet att investera. Det skall dock bli intressant att få höra hur din utveckling har sett ut om ett eller två år. Vi kan väl ta ett samtal då. Jag kan kanske tom vara villig att mötas ansikte mot ansikte så du får se vem jag är…
Citera
2024-04-19, 23:31
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag kan garantera dig jag jag ohyggligt mycket högre utbildning än dig i de ämne som du talar om.

Nåväl, att tjäna pengar på fastigheter de senaste 50 åren är ingen bedrift (kolla gärna Herengracht indexet så förstår du förhoppningsvis)Under de senaste 50 åren har vi haft en närmast obruten uppgång/utveckling vilket avspeglats i en anmärkningsvärd avkastning för mer eller mindre allting.
Den uppgången är med all sannolikhet över. Europa är ett enda stort kaos p.g.a. invandring och införandet av EU (vilken förvisso hade kunnat vara en enorm framgång om det inte hade varit för en satans massa woka politiker) USA har en grotesk statsskuld som de förr eller senare måste hanteras och en massiv invandring som bl.a. ökat narkotikatillgången & kriminalitet;Kinas ekonomi är även den på väg ner i toaletten. Väst har slutat handla från Kina p.g.a. bl.a. stöd av intellektuellt kapital. Bostadsmarknaden i Kina är en katastrof.Ryssland ägnar sig åt ett krig som de inte har råd med, som rent principiellt kan leda väldigt otrevliga utfall.
Kortfattat: De guldkantade dagarna är över.
Det kommer bli betydligt svårare att tjäna pengar på pengar.

Hur illa det kommer bli kan vi endast spekulera i.

Att inbilla sig att framtiden går att förutsäga från ett trivialt väntevärde eller liknande är bortom beskrivning idiotiskt. Om så vore fallet skulle precis alla bli rika, vilket givetvis inte fungerar. Knapphet råder.

Som jag skrev i ett tidigare det är inget svårt att tjäna mycket pengar om man har mycket pengar.
Det är dock jävligt svårt att tjäna mycket pengar från lite pengar.
Ditt trivial påstående bär ingen som helst information överhuvudtaget om din kapacitet att investera. Det skall dock bli intressant att få höra hur din utveckling har sett ut om ett eller två år. Vi kan väl ta ett samtal då. Jag kan kanske tom vara villig att mötas ansikte mot ansikte så du får se vem jag är…
Om du vill ha en bra referens hittar du det hos Ray Dalio och Bridgetwater Associates?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback