Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-12, 17:51
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Min portfölj ser ut såhär:
Investor
Industrivärden
Lundbergföretagen
Kinnevik
Investmentbolaget Spiltan
Cloetta
Axfood
Sinch
NIBE
Fisker
SBB B
Neobo Fastigheter (Fick i avknoppning av SBB)
Länsförsäkringar Global Index

Har +18 miljoner -25 miljoner investerat, samt 2 miljoner i fria likvider, för att kunna köpa mer vid kraftiga nedgångar. Skjuter även in 20 000kr i månaden. Hur mycket kommer min portfölj vara värd om x antal år tror ni? Kommer jag bli stormrik på detta?
Citera
2024-04-12, 18:22
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
X antal år verkar vara ett gynnsamt tidsperspektiv
Stormrik.
Svårt att svara på.
En del anser nog att du redan är stormrik, andra inte.
Jag tror ju att det blir skitbra om du inte får megalomani och klantar dig.
Citera
2024-04-12, 18:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min portfölj ser ut såhär:
Investor
Industrivärden
Lundbergföretagen
Kinnevik
Investmentbolaget Spiltan
Cloetta
Axfood
Sinch
NIBE
Fisker
SBB B
Neobo Fastigheter (Fick i avknoppning av SBB)
Länsförsäkringar Global Index

Har +18 miljoner -25 miljoner investerat, samt 2 miljoner i fria likvider, för att kunna köpa mer vid kraftiga nedgångar. Skjuter även in 20 000kr i månaden. Hur mycket kommer min portfölj vara värd om x antal år tror ni? Kommer jag bli stormrik på detta?
Helt spontant ser det bra ut men jag skulle nog komplementera med Berkshire Hathaway + en global index fond samt en småbolagsfond. Kanske en ETF på guld silver tema?
Tveksam till Kinnevik och Fisker dock! Tele2 skulle du kunna plocka in? Kinnevik äger jag endast via Spiltan fonden Investmentbolag.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-04-12 kl. 18:28.
Citera
2024-04-12, 19:03
  #4
Medlem
Hur har du fått en så pass stor förmögenhet?
Citera
2024-04-12, 19:26
  #5
Avstängd
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Helt spontant ser det bra ut men jag skulle nog komplementera med Berkshire Hathaway + en global index fond samt en småbolagsfond. Kanske en ETF på guld silver tema?
Tveksam till Kinnevik och Fisker dock! Tele2 skulle du kunna plocka in? Kinnevik äger jag endast via Spiltan fonden Investmentbolag.
Tele2 gillar jag, fint bolag. Fisker är jag tyvärr kritisk till numera, förlorat närmare 450 000kr där. Blev fartblind i samband med nedgången, så har bara fyllt på och fyllt på tyvärr... Ska kika på ETF på silver!
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Hur har du fått en så pass stor förmögenhet?
Flera olika sätt. Var relativt gammal när jag fick barn och träffade min fru, och eftersom jag har som princip att konsumera så lite som bara möjligt har jag spenderat väldigt lite pengar, och sparat procentuellt enorma summor varje månad. Eftersom jag har en bra utbildning har jag ett högavlönat jobb, samtidigt som jag drivit egen VVS-och kabelinstallatörsfirma i över 15 år. VVS och kabelfirman har jag numera anställda som sköter, det enda jag gör är att sköta ekonomin egentligen, tar ut lön en gång om året i utdelning. Vidare har jag alltid jobbat extra, och var relativt tidigt inne i bland annat Tesla, så tjänade mig en hacka på några miljoner där. När jag var yngre hade jag även lite fastigheter och investerade ganska så mycket med hävstång.
Citera
2024-04-12, 19:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Tele2 gillar jag, fint bolag. Fisker är jag tyvärr kritisk till numera, förlorat närmare 450 000kr där. Blev fartblind i samband med nedgången, så har bara fyllt på och fyllt på tyvärr... Ska kika på ETF på silver!

Flera olika sätt. Var relativt gammal när jag fick barn och träffade min fru, och eftersom jag har som princip att konsumera så lite som bara möjligt har jag spenderat väldigt lite pengar, och sparat procentuellt enorma summor varje månad. Eftersom jag har en bra utbildning har jag ett högavlönat jobb, samtidigt som jag drivit egen VVS-och kabelinstallatörsfirma i över 15 år. VVS och kabelfirman har jag numera anställda som sköter, det enda jag gör är att sköta ekonomin egentligen, tar ut lön en gång om året i utdelning. Vidare har jag alltid jobbat extra, och var relativt tidigt inne i bland annat Tesla, så tjänade mig en hacka på några miljoner där. När jag var yngre hade jag även lite fastigheter och investerade ganska så mycket med hävstång.


Tele 2 kan nog generera stabil och trygg avkastning i form av utdelning men personligen tror jag inte på nån större tillväxt i det bolaget.

Hur gammal är du? Hur gammal var du när sprängde miljonen ?
Citera
2024-04-12, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Tele 2 kan nog generera stabil och trygg avkastning i form av utdelning men personligen tror jag inte på nån större tillväxt i det bolaget.

Hur gammal är du? Hur gammal var du när sprängde miljonen ?
Det handlar inte om ett enskilt bolag utan om portföljen i sin helhet. Även om jag tror att Tele2 kan fortsätta att skapa värde för sina aktieägare och kunder samt ge fin utdelning.
Citera
2024-04-12, 19:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det handlar inte om ett enskilt bolag utan om portföljen i sin helhet. Även om jag tror att Tele2 kan fortsätta att skapa värde för sina aktieägare och kunder samt ge fin utdelning.

Jag förstår att tele2 bara ör 1 av innehaven o en diversifierad kort.
Jag tror precis som jag skrev på att Tele2 kommer kunna ge en stabil utdelning och därmed fortsätta skapa värde en lång tid framöver. Men jag tror inte bolaget kommer växa nämnvärt. Är du med ?
Citera
2024-04-12, 19:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Jag förstår att tele2 bara ör 1 av innehaven o en diversifierad kort.
Jag tror precis som jag skrev på att Tele2 kommer kunna ge en stabil utdelning och därmed fortsätta skapa värde en lång tid framöver. Men jag tror inte bolaget kommer växa nämnvärt. Är du med ?
Nej inte ens nära för jag tror att Tele2 kan fortsätta växa hur mycket som helst. Uppköp kan även bli en verklighet? Medans får jag min utdelning och trivs bra!
Citera
2024-04-12, 20:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min portfölj ser ut såhär:
Investor
Industrivärden
Lundbergföretagen
Kinnevik
Investmentbolaget Spiltan
Cloetta
Axfood
Sinch
NIBE
Fisker
SBB B
Neobo Fastigheter (Fick i avknoppning av SBB)
Länsförsäkringar Global Index

Har +18 miljoner -25 miljoner investerat, samt 2 miljoner i fria likvider, för att kunna köpa mer vid kraftiga nedgångar. Skjuter även in 20 000kr i månaden. Hur mycket kommer min portfölj vara värd om x antal år tror ni? Kommer jag bli stormrik på detta?
Hur har du lyckats??

För bara två år sedan hade du 170.000 kr som du var orolig att förlora eftersom du hade tänkt ha pengarna till en lägenhet.

Rätt sjukt att spara ihop 25 millar på två år. Eller har du vunnit pengar?
Citera
2024-04-12, 20:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur har du lyckats??

För bara två år sedan hade du 170.000 kr som du var orolig att förlora eftersom du hade tänkt ha pengarna till en lägenhet.

Rätt sjukt att spara ihop 25 millar på två år. Eller har du vunnit pengar?
I inlägget här ( (FB) Min portfölj: Hur rik kommer jag bli? ) förklarar ts hur hon byggt upp förmögenheten.
Citera
2024-04-12, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min portfölj ser ut såhär:
Investor
Industrivärden
Lundbergföretagen
Kinnevik
Investmentbolaget Spiltan
Cloetta
Axfood
Sinch
NIBE
Fisker
SBB B
Neobo Fastigheter (Fick i avknoppning av SBB)
Länsförsäkringar Global Index

Har +18 miljoner -25 miljoner investerat, samt 2 miljoner i fria likvider, för att kunna köpa mer vid kraftiga nedgångar. Skjuter även in 20 000kr i månaden. Hur mycket kommer min portfölj vara värd om x antal år tror ni? Kommer jag bli stormrik på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Hur har du lyckats??

För bara två år sedan hade du 170.000 kr som du var orolig att förlora eftersom du hade tänkt ha pengarna till en lägenhet.

Rätt sjukt att spara ihop 25 millar på två år. Eller har du vunnit pengar?
Ja okej men det är ändå ett intressant tema!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback