Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-12, 16:01
  #1
Medlem
Kalle81s avatar
Jag sitter just nu på tåg på väg mot Stockholm. Givetvis valde jag första klass.

Det kostar lite mer, men jag uppskattar verkligen det extra utrymme som uppstår med bara tre säten i bredd.

Jag är också en del av SJs bonusprogram, vilket ger mig rabatter i bistron, och man kan ta del av fina erbjudanden!

Guldkant på tillvaron helt enkelt

Föredrar ni att resa också med klass 1. Har ni råd utan problem, eller prioriterar ni bort andra saker för denna formidabla upplevelse av lyx?
Citera
2024-04-12, 16:05
  #2
Medlem
Glöm inte en lite förnöjd uppsyn och vetskapen att du är lite mer värd än alla andra. När du kliver av sen är du nere på jorden igen.

Detta är dina 15 min i rampljuset.
__________________
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-04-12 kl. 16:07.
Citera
2024-04-12, 16:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Föredrar ni att resa också med klass 1.
Brukar ta 2:a klass, sedan tillbringar jag min resa i bistron, förutsatt att den har sittplatser.

Det blir en hel del gott innan jag kommer upp till kostnaden för 1:klass.
Citera
2024-04-12, 16:08
  #4
Medlem
Åker inte tåg ofta men väljer gärna 1:a klass. Är ju inte så stor skillnad i pris och definitivt värt det.

Resan senast var väldigt behaglig i 1:a klass. Skönt med luftig kupe och tyst. Ingen parfymdoft eller annat som finns i de trängre kupeerna.

Dessutom trevligt med gratis kaffe/te och tilltugg.
Citera
2024-04-12, 16:10
  #5
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Åker inte tåg ofta men väljer gärna 1:a klass. Är ju inte så stor skillnad i pris och definitivt värt det.

Resan senast var väldigt behaglig i 1:a klass. Skönt med luftig kupe och tyst. Ingen parfymdoft eller annat som finns i de trängre kupeerna.

Dessutom trevligt med gratis kaffe/te och tilltugg.
Gratis måste du utveckla hur du menar.
Citera
2024-04-12, 16:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Gratis måste du utveckla hur du menar.

Jaja, har ju betalt en dyrare biljett men det kostar inget extra.

Hade inte räknat med det så ser det som en bonus
Citera
2024-04-12, 16:16
  #7
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Tycker man sitter bra i andra klass ändå. Dock om jag åker långt med buss så köper jag alltid så att sätet är fristående och med bra benutrymme. Det är guld värt.
Citera
2024-04-12, 16:18
  #8
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Jaja, har ju betalt en dyrare biljett men det kostar inget extra.

Hade inte räknat med det så ser det som en bonus
Jordnötter och ett glas vin motiverar att det kostar kanske 1-100k extra. Men råkar man tänka att detta är något som är "gratis", så bör man snarare stanna upp och tänka efter ett par gånger till...
Citera
2024-04-12, 16:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jordnötter och ett glas vin motiverar att det kostar kanske 1-100k extra. Men råkar man tänka att detta är något som är "gratis", så bör man snarare stanna upp och tänka efter ett par gånger till...

Nu är det ju inte ett glas vin jag är intresserad av utan bekvämligheten.

Det är värt en slant extra oavsett
Citera
2024-04-12, 16:33
  #10
Medlem
Första klass är inte alltid bättre. Som nyopererad hoppades jag på lite lugn och ro, och få sova lite. Men ett jävla fyllo satt mitt emot och drack renat direkt ur flaskan. Och inte kunde jag byta plats, hela tåget var fullt. Så jag parkerade mig på golvet vid dörren mellan vagnarna.
__________________
Senast redigerad av Newton555 2024-04-12 kl. 16:37.
Citera
2024-04-12, 16:34
  #11
Medlem
CalzoneItalias avatar
Väljer alltid första klass om jag ska åka tåg långt. Det är gött
Citera
2024-04-12, 16:36
  #12
Medlem
Briasccas avatar
Åker alltid 1a klass.

Att åka i 2a klass innebär att dela resan med folk som tar av sig skorna och luktar tåbira, barn som springer omkring och skriker, folk som lyssnar skithögt i sina hörlurar, folk som har packning med sig som de vore flyktingar, folk som har fötterna på sätet osv.

Skulle en gång åka till Östersund och hade som vanligt bokat 1a klass. Men eftersom det bara var jag som bokat en sådan biljett kopplade de bort 1a klass-vagnen, och jag fick åka andra klass. Olidligt.

Om det inte finns 1a klass brukar jag boka 2a klass djur- och hundavdelning, för då slipper man i regel barn och andra som inte vet hur man uppför sig offentligheten. Hundägare är ett väluppfostrat och artigt släkte.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3600363

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback