Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-11, 15:46
  #1
Medlem
Är en ung man som är trött på livet och alla meninglösa ströjobb man haft under livet, är sugen på att börja ett kandidatprogram på Uppsala universitet men är dock osäker på vad jag ska plugga, kanske ni har några tips? Kan tänka mig i princip allt utom ssk. Är behörig till det mesta och har 1.4 i HP.

Viktigt att utbildningen ger jobb också !!
Citera
2024-04-11, 15:49
  #2
Medlem
Man väljer alltid utbildning och karriär av intresse. Du måste själv vilja just det. Att du är behörig "till det mesta" och har HP på 1,4, skapar ju också begränsningar.
Citera
2024-04-11, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man väljer alltid utbildning och karriär av intresse. Du måste själv vilja just det. Att du är behörig "till det mesta" och har HP på 1,4, skapar ju också begränsningar.

Jag har alltid haft lite svårt för det där med att man väljer saker av "intresse". Vem vaknar upp och tänker "wohooo idag ska jag adminstrera medicin" eller "Brap brap dags att rehabilitera kriminella LETS FUCKIN GOOO".

Så länge det är något jag kan göra resten av livet och försörja mig på är jag nöjd.
Citera
2024-04-11, 16:03
  #4
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Jag har alltid haft lite svårt för det där med att man väljer saker av "intresse". Vem vaknar upp och tänker "wohooo idag ska jag adminstrera medicin" eller "Brap brap dags att rehabilitera kriminella LETS FUCKIN GOOO".

Så länge det är något jag kan göra resten av livet och försörja mig på är jag nöjd.

Jag tror att du kanske ska börja med att läsa eller på annat sätt försöka ta reda på vad respektiva jobb efter examen innebär.
Har träffat lite folk som kommit på att de val "fel" utbildning.
Om du är osäker hade jag gått på något med viss bredd så du kan ha lite varierade tjänster.
Citera
2024-04-11, 16:08
  #5
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Jag har alltid haft lite svårt för det där med att man väljer saker av "intresse". Vem vaknar upp och tänker "wohooo idag ska jag adminstrera medicin" eller "Brap brap dags att rehabilitera kriminella LETS FUCKIN GOOO".

Så länge det är något jag kan göra resten av livet och försörja mig på är jag nöjd.

Jag relaterar faktiskt till det där. Jag känner inte inspiration i mitt arbete trots att jag utbildat mig, har ett bra jobb och lön. Trivs dock och gör mitt arbete bra och är lojal.
Jag är ju ändå inom en genre som jag gillar. Det finns mängder med yrken jag aldrig skulle vilja utbilda mig till.
Men du verkar kunna tänka dig precis vad som helst utom ssk och då förstår jag ändå inte riktigt poängen med att plugga.
Vanliga lagerarbeten borde kunna funka lika bra utifrån det du skriver. Eller har du nån riktning vi kan få ta del av för att kunna råda dig?
Citera
2024-04-11, 16:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag relaterar faktiskt till det där. Jag känner inte inspiration i mitt arbete trots att jag utbildat mig, har ett bra jobb och lön. Trivs dock och gör mitt arbete bra och är lojal.
Jag är ju ändå inom en genre som jag gillar. Det finns mängder med yrken jag aldrig skulle vilja utbilda mig till.
Men du verkar kunna tänka dig precis vad som helst utom ssk och då förstår jag ändå inte riktigt poängen med att plugga.
Vanliga lagerarbeten borde kunna funka lika bra utifrån det du skriver. Eller har du nån riktning vi kan få ta del av för att kunna råda dig?

Kul att du trivs, vad jobbar du med om man får fråga?

Har inget emot att jobba på lager eller dylikt men vill gärna ha en mer säker roll i framtiden som inte vem som helst kan göra.
Citera
2024-04-11, 16:21
  #7
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Kul att du trivs, vad jobbar du med om man får fråga?

Har inget emot att jobba på lager eller dylikt men vill gärna ha en mer säker roll i framtiden som inte vem som helst kan göra.

Jag är HR-chef och arbetar mycket med strategiska frågor kopplat till ledarskap, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Vi är en stor arbetsgivare med många tusen medarbetare. Det blir en hel del förhandling i rollen också.

Men som sagt, jag känner inte inspiration till annat än fritid, resor och familj. Inget fel med det och det avgör inte hur motiverad jag är att gå till jobbet och utföra det väl.
Dock skulle jag idag inte råda till utbildning i mitt spår. Jag tror HR kommer kunna ersättas mycket av AI. Självklart kommer behov av människor inte försvinna helt, men jag tror att många kan plockas bort de närmsta tio åren.

Digitalisering, robotik är väl något att satsa på för dig kanske?
Citera
2024-04-11, 16:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag är HR-chef och arbetar mycket med strategiska frågor kopplat till ledarskap, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Vi är en stor arbetsgivare med många tusen medarbetare. Det blir en hel del förhandling i rollen också.

Men som sagt, jag känner inte inspiration till annat än fritid, resor och familj. Inget fel med det och det avgör inte hur motiverad jag är att gå till jobbet och utföra det väl.
Dock skulle jag idag inte råda till utbildning i mitt spår. Jag tror HR kommer kunna ersättas mycket av AI. Självklart kommer behov av människor inte försvinna helt, men jag tror att många kan plockas bort de närmsta tio åren.

Digitalisering, robotik är väl något att satsa på för dig kanske?

Håller helt med dig, det där med AI gör mig lite rädd också. Funderade på att bli utvecklare men ChatGTP och rätt nyligen Devin verkar ha rövknullat industrin. Och som grädde på moset konkurrerar man mot 1 miljard indier som är villiga att jobba för en bråkdel av lönen.

Tror du socionomprogrammet är något framtidssäkert?
Citera
2024-04-11, 16:39
  #9
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Håller helt med dig, det där med AI gör mig lite rädd också. Funderade på att bli utvecklare men ChatGTP och rätt nyligen Devin verkar ha rövknullat industrin. Och som grädde på moset konkurrerar man mot 1 miljard indier som är villiga att jobba för en bråkdel av lönen.

Tror du socionomprogrammet är något framtidssäkert?

Jag tror inte du behöver konkurrera med indierna. Dessutom kan du bosätta dig var som helst världen inom det fältet.

Ang. socionom som du frågar om specifikt, så har du garanterat arbete hela livet. Det kommer aldrig ersättas av AI.
Men det är många gånger påfrestande att arbeta som socionom om man tänker sig inom Socialtjänsten. Där finns ju de flesta arbeten och kommer så att fortsätta även om det finns socionomer inom skola också.
Citera
2024-04-11, 17:11
  #10
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Är en ung man som är trött på livet och alla meninglösa ströjobb man haft under livet, är sugen på att börja ett kandidatprogram på Uppsala universitet men är dock osäker på vad jag ska plugga, kanske ni har några tips? Kan tänka mig i princip allt utom ssk. Är behörig till det mesta och har 1.4 i HP.

Viktigt att utbildningen ger jobb också !!

Allt beror på dig.
Men har du ingen aning, vill vara bred och vill fundera ett tag samtidigt så föreslår jag tekniskt basår
Se det som en bra hittadigsjälv-resa och sen klaffar det vad du vill fortsätta med av sammanhangen du exponeras för under tiden.
Citera
2024-04-11, 17:11
  #11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir555
Är en ung man som är trött på livet och alla meninglösa ströjobb man haft under livet, är sugen på att börja ett kandidatprogram på Uppsala universitet men är dock osäker på vad jag ska plugga, kanske ni har några tips? Kan tänka mig i princip allt utom ssk. Är behörig till det mesta och har 1.4 i HP.

Viktigt att utbildningen ger jobb också !!
Du vill inte ha meningslösa jobb?
Det får du nog specificera då vad det är och vad motsatsen är.
Rörmokare är ju ett bra jobb som inte är meningslöst te x.
Tänk själv om inga rör fungerade!!
Och inga rörmokare lär ju bli ersatta av AI.
Rörmokare arbetar också mycket med värmepumpar/kylproblematik så det är ju inte endast att krypa under diskhon och rensa vasken hos en pensionär.
---------
universitet....
Tja INDEK
Kvalificerat arbete med hög lön.
https://www.uu.se/utbildning/program...triell-ekonomi
Citera
2024-04-11, 17:43
  #12
Medlem
Storstark68s avatar
Jag skulle ha utbildat mej till lokförare eller lastbilsmekaniker. Ev. elektriker eller målare. Fy fan för att sitta på kontor halva livet med sura kollegor som helst vill dö.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback