Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-11, 08:28
  #13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
Hej!
I de samtal där man pratar med en ursvensk så ska det alltid vara
- "Er hemsida är så krånglig"
- "ingen har berättat det för mig" eller
- "ansökan borde vara utformad såhär"
Hur har ni utvecklat myndigheten så att klienterna inte behöver stå ut med dessa brister fortsättningsvis?
Eller klagomålen kanske stannar på "golvet?"
Citera
2024-04-11, 10:59
  #14
Medlem
levalivetffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur har ni utvecklat myndigheten så att klienterna inte behöver stå ut med dessa brister fortsättningsvis?
Eller klagomålen kanske stannar på "golvet?"

Hemsidan ändras hela tiden. Oavsett vad man ändrar till så finns det utrymme för missförstånd där personer tyvärr fyller i fel. Alla människor tolkar tyvärr saker olika
Citera
2024-04-12, 03:23
  #15
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
Hej!
Jag jobbar på en större myndighet i Sverige där jag hjälper diverse personer med diverse ansökningar. Min upplevelse är följande, och det blir värre och värre för varje år. Svensken klarar f*n inte av att ha fel. Jag ringer ett tjugotal personer varje dag för att berätta vad som är tokigt med ansökan och hjälper till för att det ska bli rätt. I de samtal där man pratar med en ursvensk så ska det alltid vara "Er hemsida är så krånglig" "ingen har berättat det för mig" eller "ansökan borde vara utformad såhär" nästan varje samtal ska det bli gnäll.

Men! Ringer jag en invandrare som pratar med lite brytning. "Jag visste inte det" "hur gör jag för att göra rätt nästa gång?" "Tack för hjälpen och ha en bra dag"

Skulle säga att 4 av 5 svenskar blir sura när man ringer för de har gjort fel när 4 av 5 invandrare istället är tacksamma.

Någon mer som arbetar på myndighet som upplever samma? Du som blir sur när en myndighet ringer för att hjälpa. Varför kan du inte ta att du gjort fel och tacka för hjälpen? Varför måste du lägga in ett litet klagomål?

Jag börjar tröttna på den tråkiga attityden jag får när jag försöker hjälpa till. För tro mig, jag vill att hjälpa till. Men att hjälpa någon som inte klarar av att hen gjort fel börjar bli tröttsamt.

Svenskar beter sig som svenska politiker som visar vägen. Hur ofta hör du en svensk politiker som säger att han haft fel och missuppfattat vad det handlade om?
Citera
2024-04-12, 08:26
  #16
Medlem
McCarthy01s avatar
Svenskar har blivit alltmer tafatta och bekvämlighetsanpasade med digitaliseringen och att vilja slippa göra så mycket de kan. Därför blir tillochmed enkla saker krångliga och jobbiga. Men myndigheter å sin sida är ganska bra på att krångla de med, och framförallt dra ut på tiden med saker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback