Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-10, 20:33
  #1
Medlem
levalivetffss avatar
Hej!
Jag jobbar på en större myndighet i Sverige där jag hjälper diverse personer med diverse ansökningar. Min upplevelse är följande, och det blir värre och värre för varje år. Svensken klarar f*n inte av att ha fel. Jag ringer ett tjugotal personer varje dag för att berätta vad som är tokigt med ansökan och hjälper till för att det ska bli rätt. I de samtal där man pratar med en ursvensk så ska det alltid vara "Er hemsida är så krånglig" "ingen har berättat det för mig" eller "ansökan borde vara utformad såhär" nästan varje samtal ska det bli gnäll.

Men! Ringer jag en invandrare som pratar med lite brytning. "Jag visste inte det" "hur gör jag för att göra rätt nästa gång?" "Tack för hjälpen och ha en bra dag"

Skulle säga att 4 av 5 svenskar blir sura när man ringer för de har gjort fel när 4 av 5 invandrare istället är tacksamma.

Någon mer som arbetar på myndighet som upplever samma? Du som blir sur när en myndighet ringer för att hjälpa. Varför kan du inte ta att du gjort fel och tacka för hjälpen? Varför måste du lägga in ett litet klagomål?

Jag börjar tröttna på den tråkiga attityden jag får när jag försöker hjälpa till. För tro mig, jag vill att hjälpa till. Men att hjälpa någon som inte klarar av att hen gjort fel börjar bli tröttsamt.
Citera
2024-04-10, 20:52
  #2
Medlem
zombie-nations avatar
Jag förstår inte riktigt vad ditt arbete går ut på. Men det låter inte kul. Så jag får väl generalisera hur folk gör när de har fel. Det kan nog finnas en stolthet i att det inte är ens eget fel. Det är sällan folk säger att de hade fel. Kanske de kan linda in det i bästa fall. Tycker det kanske är något att jobba på. Själv har jag inte den stoltheten att skylla på andra, så jag brukar säga att jag hade fel. Kanske inte för att det är etiskt rätt, mer för att om jag står på mig när jag har rätt och andra tror jag har fel, så måste jag kunna säga när jag har fel, annars betyder ju inte att jag står på mig något. Hoppas du fattar.
Citera
2024-04-10, 20:52
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
Hej!
Jag jobbar på en större myndighet i Sverige där jag hjälper diverse personer med diverse ansökningar. Min upplevelse är följande, och det blir värre och värre för varje år. Svensken klarar f*n inte av att ha fel. Jag ringer ett tjugotal personer varje dag för att berätta vad som är tokigt med ansökan och hjälper till för att det ska bli rätt. I de samtal där man pratar med en ursvensk så ska det alltid vara "Er hemsida är så krånglig" "ingen har berättat det för mig" eller "ansökan borde vara utformad såhär" nästan varje samtal ska det bli gnäll.

Men! Ringer jag en invandrare som pratar med lite brytning. "Jag visste inte det" "hur gör jag för att göra rätt nästa gång?" "Tack för hjälpen och ha en bra dag"

Skulle säga att 4 av 5 svenskar blir sura när man ringer för de har gjort fel när 4 av 5 invandrare istället är tacksamma.

Någon mer som arbetar på myndighet som upplever samma? Du som blir sur när en myndighet ringer för att hjälpa. Varför kan du inte ta att du gjort fel och tacka för hjälpen? Varför måste du lägga in ett litet klagomål?

Jag börjar tröttna på den tråkiga attityden jag får när jag försöker hjälpa till. För tro mig, jag vill att hjälpa till. Men att hjälpa någon som inte klarar av att hen gjort fel börjar bli tröttsamt.

Du jobbar alltså på en myndighet och ringer och läxar upp folk för att de kryssat fel någonstans på eran dysfunktionella hemsida som ni inte ens dugt till att upphandla funktionellt?

Hur vore det om du tog emot synpunkterna och skrev ned dem så ni kan få en förbättrad service till medborgarna istället, dumjävel?
Citera
2024-04-10, 21:04
  #4
Medlem
Olduvais avatar
Förmodligen så är väl ni och er hemsida sämst, och svenskar förväntar sig bättre? Kommer man från Kahndahar så är ni fortfarande mycket bättre de förväntar sig av myndigheter?

Dock så måste jag säga att jag på mitt jobb också möter svenskar som är otrevliga eller oartiga i högre utsträckning än vad utlänningarna är. Jag tror att det kan vara så att delar av det svenska samhället helt enkelt inte lär sina barn respekt längre och att detta pågått i typ 40 år.
Citera
2024-04-10, 21:14
  #5
Medlem
Jag vet inte, jag brukar vara trevlig mot alla första gången.
Citera
2024-04-10, 21:21
  #6
Medlem
levalivetffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Du jobbar alltså på en myndighet och ringer och läxar upp folk för att de kryssat fel någonstans på eran dysfunktionella hemsida som ni inte ens dugt till att upphandla funktionellt?

Hur vore det om du tog emot synpunkterna och skrev ned dem så ni kan få en förbättrad service till medborgarna istället, dumjävel?

Aj
Tro mig jag ringer inte och läxar upp någon. Jag är inte en person som tror jag är något utan jag vill hjälpa till tro det eller ej. Jag tar emot synpunkter och lämnar förbättringsförslag.
Jag gör mitt absolut bästa för att göra Alla glada och nöjda. Men får man inget tillbaka och man blir kallad dumjävel så tappar man ju motivationen
Citera
2024-04-10, 21:47
  #7
Medlem
Folk är trott pa den svenska byråkratiska helvetet. Allt som kan göras via telefonsamtal på 2 minuter ska ha handläggning på 2 månader för att det är så slött.
Citera
2024-04-10, 22:05
  #8
Medlem
levalivetffss avatar
En röd tråd i de svar jag hittills sett verkar ju vara att man är "trött på staten och tycker den borde vara bättre"
Vilket jag faktiskt kan förstå, jag vet ju inte historian bakom personen jag ringer till.

Tyvärr blir det det tråkigt att jag som faktiskt försöker göra skillnad på min myndighet får dåligt bemötande. Till slut ger ju jag upp att vara hjälpsam och trevlig och blir istället trött på människor... Kanske därför alla myndigheter är som de är, alla har gett upp och bara är allmänt trötta på varandra.
Citera
2024-04-10, 22:07
  #9
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
Aj
Tro mig jag ringer inte och läxar upp någon. Jag är inte en person som tror jag är något utan jag vill hjälpa till tro det eller ej. Jag tar emot synpunkter och lämnar förbättringsförslag.
Jag gör mitt absolut bästa för att göra Alla glada och nöjda. Men får man inget tillbaka och man blir kallad dumjävel så tappar man ju motivationen
Man behöver förstås exempel på vad du menar.

Förmodligen är det en dålig hemsida. Men rent generellt är det så att byråkrater inte ser saker på samma sätt som andra människor. Så de beställer en hemsida från ett företag och säger vad de vill ha, Företaget som gör hemsidan, gör den utifrån hur byråkraterna säger de vill ha det, så ingen tar egentligen hänsyn till användaren. Han har ingen röst i det här.
Man måste egentligen fråga sig, hur fungerar det här för en användare, som inte är insatt i det hela.

Det här stöter man på, på många ställen. Man bajsar på med en massa bilder och ska förklara saker som ingen är intresserad av. Man har för mycket information om allt möjligt och klarar inte av att förklara det som man själva tycker är uppenbart, för de som inte tycker det är uppenbart. Företagen som gör hemsidan, vill göra så mycket som möjligt, då det ger max vinst, istället för att göra den enkel och informativ. De blir glada för varje grej som någon byråkrat vill lägga till där, för det ger klirr i kassan. Förmodligen vet många som gör hemsidorna hur de borde vara, men vill förstås göra så mycket som möjligt och kunden har alltid rätt.

Din uppgift är egentligen att säga åt dina chefer att hemsidan är skit och vad som är problemen. Ingen respekterar de som inte respekterar andra med usla hemsidor. Ibland tänker man faktiskt att de jävlas avsiktligt.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2024-04-10 kl. 22:11.
Citera
2024-04-10, 22:12
  #10
Medlem
Om nästan alla som man ringer till klagar på att hemsidan är för krånglig, så borde man faktiskt fundera på om de inte i själva verket har rätt.
Citera
2024-04-10, 22:44
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
En röd tråd i de svar jag hittills sett verkar ju vara att man är "trött på staten och tycker den borde vara bättre"
Vilket jag faktiskt kan förstå, jag vet ju inte historian bakom personen jag ringer till.

Tyvärr blir det det tråkigt att jag som faktiskt försöker göra skillnad på min myndighet får dåligt bemötande. Till slut ger ju jag upp att vara hjälpsam och trevlig och blir istället trött på människor... Kanske därför alla myndigheter är som de är, alla har gett upp och bara är allmänt trötta på varandra.

Alltså hela ditt resonemang är totalt bakvänt.

Sorry att jag behöver skriva det åt dig men det är så uppenbart.

Det är DU som står för bemötandet. Det gäller för samtliga serviceyrken - det liksom bara är så. Det är den som utför servicen som står för bemötandet - inte medborgaren.

Problemet för dig är att du har fått utbildning och nu upplever du att bemötandet inte matchar det värde som du trodde att utbildningen skulle ge dig.

Tyvärr är våra myndigheter väldigt dysfunktionella - och medborgarna vet om det. Det är ju inte ditt fel - absolut! Det rätta för dig att göra är att klura ut hur formulären som ska fyllas i kan bli enklare och begripliga.

Tyvärr är det inte säkert att det skulle hjälpa dig. Våra myndigheter är i dagsläget cancersjuka amöbor som växer helt okontrollerat. Och i en sådan miljö lönar det sig tyvärr inte att förenkla - för då får inte dina chefer anställa fler personer. Vilket de måste göra för att kunna klättra i graderna och bli chef över fler personer.

Så det är liksom riggat för att aldrig bli bättre.

Så det bästa du kan göra är att söka ett annat jobb.
Citera
2024-04-11, 07:27
  #12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levalivetffs
Hej!
Jag jobbar på en större myndighet i Sverige där jag hjälper diverse personer med diverse ansökningar. Min upplevelse är följande, och det blir värre och värre för varje år. Svensken klarar f*n inte av att ha fel. Jag ringer ett tjugotal personer varje dag för att berätta vad som är tokigt med ansökan och hjälper till för att det ska bli rätt. I de samtal där man pratar med en ursvensk så ska det alltid vara "Er hemsida är så krånglig" "ingen har berättat det för mig" eller "ansökan borde vara utformad såhär" nästan varje samtal ska det bli gnäll.

Men! Ringer jag en invandrare som pratar med lite brytning. "Jag visste inte det" "hur gör jag för att göra rätt nästa gång?" "Tack för hjälpen och ha en bra dag"

Skulle säga att 4 av 5 svenskar blir sura när man ringer för de har gjort fel när 4 av 5 invandrare istället är tacksamma.

Någon mer som arbetar på myndighet som upplever samma? Du som blir sur när en myndighet ringer för att hjälpa. Varför kan du inte ta att du gjort fel och tacka för hjälpen? Varför måste du lägga in ett litet klagomål?

Jag börjar tröttna på den tråkiga attityden jag får när jag försöker hjälpa till. För tro mig, jag vill att hjälpa till. Men att hjälpa någon som inte klarar av att hen gjort fel börjar bli tröttsamt.
Ja förstår att man kan tröttna och kraften för att orka fortsätta får du från insikten att du gör något bra.
----------
Nu jämför vi två grupper: invandrare och svenskar och det är väl fel att alla skall klä skott för den generalisering som görs - det är stora skillnader inom grupperna.
Ingen egen erfarenhet av detta, men kanske beror det på att invandrarna "alltid" gör fel? De är mer vana vid att inte riktigt förstå eller göra rätt själva och har därför en större ödmjukhet inför sina egna begränsningar. Är dessa av samma åldersgrupp eller är de svenska äldre och mindre kompatibka med den moderna digitala tillvaron?
Min farfar påstår att invandrarna är mer hjälpsamma/sociala som grupp; de hjälper honom leende på sjukhus och i affären medan svenskarna bara stirrar om han fumlar eller tappar något, fastnar med rullatorn på apoteket eller glömmer något på rullbandet på ICA etc.
-------------------
Registrerar ni alla dessa klagomål, adderar dem och utvecklar ert gränssnitt mot kunderna så att ni inte sitter där i babels torn och beundrar er egen förträfflighet?
vänligen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback