Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-10, 02:17
  #25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Jag är en till synes lugn kille som inte är särskilt nostalgiskt kring dåliga händelser i mitt tidigare liv och försöker alltid vara positiv i denna krävande värld. Dock finns det ett problem i min familj som har drabbat mig mycket särskilt det senaste åren. Pga en del familjegräl är min släkt rätt delad upp i två olika "sidor" där man ej hör av sig till den andra parten, personligen tycker jag att det är en patetiskt lösning på ett sådant problem men försök säga det till päronen. Hur som helst så uppstår det gräl nästan varje vecka och då har jag en viss roll att vara en stressboll där man kan klämma mig så hårt man vill. Det jag menar är att om ett gräl händer så kommer någon till mig och trycker ner mig med verbala attacker som ploppar ut från ingenstans.

"Du är värdelös"
"Varför kan du inte göra något rätt?!"
"Du är en idiot"

Det mest ironiska med allt det här är ju att dem inte har någon grund till något av det här på mig, finns egentligen ingenting att attackera mig på.

Som ni förstår så är det här inte så bra att höra varje vecka men varje gång jag ryter ifrån är jag "respektlös". Ibland är det bara så att jag får bara acceptera det.

Ge mig råd kära skribenter

Bor du hemma?

Om inte, så sluta att umgås med de (avsvett om familj/släkt eller vänner) som trycker ner dig, och ger dig negativ energi. Umgås bara med de som tillför mer postitiv energi än vad de konsumerar.

Om du bor hemma, se över möjligheten att flytta till en egen bostad och få lite lugn och ro. Sedan umgås du bara med de i familjen och vännerna som du uppskattar att umgås med.
Citera
2024-04-10, 10:57
  #26
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vad är det för ego du pratar om? Och varför känner du dig ball bara för att du säger ifrån när någon behandlar dig illa? Det är nog rätt ovanligt att man känner sig ball för att bli förnedrad av folk man litar på och förmodligen älskar, till nivån där man är tvungen att förklara på skarpen att deras beteende inte är okej. Det är ju lite som att tvingas säga ifrån till sina barn på skarpen när de går över gränsen och gör riktigt dumma saker så som barn gör. Det är bara smärtsamt, jobbigt och utmattande. Men något man måste göra när personer, även sina barn, går över gränsen.

Du är nog rätt ensam om att känna dig allanballan över att vara nödgad att säga ifrån när gränser överskrids. Vidare är det hyfsat oklart varför du likställer säga ifrån med att gapa och vråla som en idiot.
Det är du som uppmuntrar TS till att ryta. Kan du snälla slå upp vad ryta betyder?

Det är inte jag som likställer ryta med att markera gränser för din info. Förskjut inte det misset på mig nu.
Citera
2024-04-10, 11:17
  #27
Medlem
DinKurdias avatar
Människor som blir emotionellt misshandlade av släkten har ett behov av att bli tuffare pga deras underordnad. Det är egot som går i självförsvar för individens psykologiska överlevnad.

De har också en tendens att fylla tomrummet som släkten inte uppfyller genom att ingå platonska relationer. De vill ha äldre (eller mer mogna) kompisar. Kanske till och med mamma/pappa figurer?

Tips, börja träna ordentligt istället för att gapa på släkten. Det kommer stärka dig mentalt. Dina släktingar mår själva inte bra med sina liv. De kommer inte respektera dig mer för att du i hettans stund gapar tillbaka. Fokusera på vad du kan kontrollera! Vilket är dig själv.
Citera
2024-04-10, 11:49
  #28
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Det är du som uppmuntrar TS till att ryta. Kan du snälla slå upp vad ryta betyder?
Ja, jag slog upp ordet nu. Och där står ingenting om ego och tro att man är allanballan som skriker som en idiot. Så, kan du nu förklara vad du menar?
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Det är inte jag som likställer ryta med att markera gränser för din info. Förskjut inte det misset på mig nu.
Nej, det är du som likställer ryta ifrån med att skrika, spela allanballan och t om någon slags attack. Och jag undrar som sagt vart du får det ifrån.
Citera
2024-04-10, 13:33
  #29
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ja, jag slog upp ordet nu. Och där står ingenting om ego och tro att man är allanballan som skriker som en idiot. Så, kan du nu förklara vad du menar?

Nej, det är du som likställer ryta ifrån med att skrika, spela allanballan och t om någon slags attack. Och jag undrar som sagt vart du får det ifrån.

Citat:
Ryta: skrika upprört och kraftigt, högt och ovänligt
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/ryta
Attacker kan vara verbala också för din info.
Citat:
Jaget eller Egot, som hos Freud står för det medvetet erfarna. Detta jag påverkas av såväl överjaget som detet och medlar mellan dessa två instanser.

Freud hävdade att egot utgörs av vår medvetna del samt en del undermedvetna försvarsmekanismer som bland annat definierar vår personlighet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ego

Sen vill jag att du sätter alla definitioner i sammanhanget, kanske det blir tydligare då?
Citera
2024-04-10, 13:38
  #30
Medlem
Rebiselles avatar
Dina föräldrar måste växa upp!

Hur fan kan dom tycka det är ok att vända sig till dig, aka stressboll 😳
Citera
2024-04-10, 19:48
  #31
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Sen vill jag att du sätter alla definitioner i sammanhanget, kanske det blir tydligare då?
Aha, du förstår inte vad det vedertagna uttrycket "ryta ifrån" betyder. Det förklarar saken. Nej, det har inget med skitungar från orten i Guccikeps som står och vrålar om vad de minsann ska göra med din mamma. Det är ett vedertaget uttryck att säga ifrån på skarpen. Det finns andra liknande uttryck som kan låta förvirrande om man inte förstår dem. Exempelvis "att dra en vals", som faktiskt inte har något med att dansa vals att göra. Jag kan förstå att sånt kan bli förvirrande.

Att ryta ifrån betyder helt enkelt att säga ifrån på skarpen. Om någon beter sig taktlöst så säger man ifrån. Om någon har ett helt oacceptabelt beteende som handlar om någon slags mobbing så säger man däremot ifrån på skarpen. Det har ingenting med volym att göra, eller att spela allanballan som en skitunge från orten.

Du tycker ju dock att TS ska låta det vara istället för att säga någonting alls. För att markera någonting, säger du. Det är svårt att se vad det skulle markera. Att TS inte vill bli utsatt för psykisk mobbing av sin familj? Det vet de ju redan. Mobbare vet ju mycket väl att deras offer inte vill bli utsatta. Det är ju därför de håller på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback