Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 10:54
  #1
Avstängd
Att en stor del utav befolkningen röstar på fel sätt är extremt oroväckande och farligt för Sveriges framtid. Jag anser att vi borde ändra sättet vi röstar på i Sverige, låt mig förklara:

Många dumma idioter röstar S "för att jag gjort det i 50 år", många betamän och kvinnor med hår under armarna röstar S, V och annat svammel för att man vill öppna sina hjärtan, stjärthål och anser att det är det rätta och humana.
Idioterna är inte kapabla till att faktiskt inse vilka konsekvenser deras röster får, och i många fall är dom heller inte insatta i politiken bakom rösten dom lägger.

Jag anser att vid röstning ska man skippa valsedlarna och låta alla rösta via "valkompass", det alternativet man får på kompassen är din röst. I kompassen ska det även tydligt framgå vad fördelar och framförallt konsekvenser blir utav det alternativ man bockar i.
Du ska alltså inte längre rösta på ett specifikt parti, kompassen räknar ut vilket parti som är närmast dina åsikter åt dig.

På så sätt slipper man farliga röster av gammelkukar som röstar på ren vana, och rosahåriga feminister som röstar V bara för att deras lesbiska flickvänner röstar på V.
Citera
2024-04-05, 11:00
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Borde också tilläggas till valkompassen personliga scenarion där lön, arbetsgivaravgift, skatt relateras till de olika valen. Även hur personen påverkas på andra plan av olika beslut...
Citera
2024-04-05, 11:03
  #3
Medlem
Fast då kommer de flesta rösta blankt, för det finns nog inget parti som representerar vad majoriteten av svenskarna tycker ...
... har jag kommit fram till efter att i många år lyssnat på snacket vid fikabordet på jobbet.
Citera
2024-04-05, 11:06
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Borde också tilläggas till valkompassen personliga scenarion där lön, arbetsgivaravgift, skatt relateras till de olika valen. Även hur personen påverkas på andra plan av olika beslut...
Bra förslag! Det ska framgå tydligt vad man faktiskt röstar för och vad den rösten betyder för individen i praktiken.
"Du har röstat för att ta hit 20 000 nya somaliepojkar, risken för att du eller närstående kommer bli utsatta för våldtäkt ökade just med 2.7%. Vill du fortfarande välja detta alternativ?"
Citera
2024-04-05, 11:07
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fast då kommer de flesta rösta blankt, för det finns nog inget parti som representerar vad majoriteten av svenskarna tycker ...
... har jag kommit fram till efter att i många år lyssnat på snacket vid fikabordet på jobbet.
Det går inte att rösta blankt. Det är valkompassen som röstar åt dig, baserat på dina val.
Citera
2024-04-05, 11:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Det går inte att rösta blankt. Det är valkompassen som röstar åt dig, baserat på dina val.

Klart det går! De räknas som "ogiltiga", men de räknas trots allt. I senaste valet var det 59000 som uttryckte något den vägen.
Men nu var ju inte det poängen med mitt inlägg, utan att de 8 riksdagspartierna sammantaget inte tycks representera vad den vanlige svensken tycker i olika frågor.
Och i varje vetenskapligt baserad metod finns det ett "Ingetdera / Vet ej" alternativ. Det är där jag tror de flesta kommer att hamna. Inget parti representerar vad de egentligen tycker.
Citera
2024-04-05, 11:21
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Klart det går! De räknas som "ogiltiga", men de räknas trots allt. I senaste valet var det 59000 som uttryckte något den vägen.
Men nu var ju inte det poängen med mitt inlägg, utan att de 8 riksdagspartierna sammantaget inte tycks representera vad den vanlige svensken tycker i olika frågor.
Och i varje vetenskapligt baserad metod finns det ett "Ingetdera / Vet ej" alternativ. Det är där jag tror de flesta kommer att hamna. Inget parti representerar vad de egentligen tycker.
Av alla jag känner som någonsin gjort en valkompass på tex Aftonbladet eller liknande, har jag aldrig hört någon som fått ett blankt alternativ.
Och nej, det är få som håller med till 100% av vad ett parti står för, därav kompassen som visar vilket parti du STÅR NÄRMAST och där läggs automatiskt din röst när valkompassen är färdigställd.
Citera
2024-04-05, 11:21
  #8
Medlem
CalzoneItalias avatar
I en demokrati får man rösta på vad man vill. Kan rösta på Kalle Anka om man vill. Men jag röstar på S då dom har bäst politik.
Citera
2024-04-05, 11:25
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
I en demokrati får man rösta på vad man vill. Kan rösta på Kalle Anka om man vill. Men jag röstar på S då dom har bäst politik.
Absolut. Men en fördel är då att man faktiskt vet vad man röstar för, vilka många faktiskt inte vet.
Tex Gunnar, 87 som röstar S för att han alltid har gjort det. Gunnar, 87 är inte insatt i politik idag, men S var ju jättebra när han var 31 år och knegade i skosnöresfabriken i Molkom så vi kör väl på dom i år igen, som alla andra år. Det känns bekvämt och det känns tryggt.
Hänger du med?
Citera
2024-04-05, 11:31
  #10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Absolut. Men en fördel är då att man faktiskt vet vad man röstar för, vilka många faktiskt inte vet.
Tex Gunnar, 87 som röstar S för att han alltid har gjort det. Gunnar, 87 är inte insatt i politik idag, men S var ju jättebra när han var 31 år och knegade i skosnöresfabriken i Molkom så vi kör väl på dom i år igen, som alla andra år. Det känns bekvämt och det känns tryggt.
Hänger du med?

Vad man röstar på handlar inte enbart om det politiska utan det grundar sig mycket på vilka grundläggande värderingar man har. Med det sagt så innebär inte en röst från mig på S att jag håller med i allt som S har i sitt partiprogram.
Citera
2024-04-05, 11:35
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vad man röstar på handlar inte enbart om det politiska utan det grundar sig mycket på vilka grundläggande värderingar man har. Med det sagt så innebär inte en röst från mig på S att jag håller med i allt som S har i sitt partiprogram.
Nä och detta har ju inget med ämnet alls att göra.
Kanske vore bra för dig att rösta via valkompass istället så dina frågetecken reder ut sig och din röst blir rätt och riktig.
Citera
2024-04-05, 11:37
  #12
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Nä och detta har ju inget med ämnet alls att göra.
Kanske vore bra för dig att rösta via valkompass istället så dina frågetecken reder ut sig och din röst blir rätt och riktig.

Så om man är nazze så vill man ha en som Hitler som styr Sverige är det så du menar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback