Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-04, 09:59
  #49
Medlem
DrVonAnkas avatar
Tunga stålcyklar kommer tvinga på dig bra kondition och backarna kommer bli en bit av kaka efter ett par veckor. Helst noll växlar så du inte kommer undan.
Citera
2024-04-04, 11:26
  #50
Medlem
Du skall ha en elcyckel! Elcyckeln uppfans för typ sådana som dig, jag menar din astma kommer inte att märkas lika mycket uppför med en elcyckel. En vanlig cyckel med många växlar kommer inte att hjälpa dig något speciellt det kommer bara att gå sakta uppförbacken, ta gärna astmamedicin innan så att du vidgar dina luftrör.
Citera
2024-04-04, 11:26
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Du måste fatta att backar är de svåraste oavsett cykel och förare. Du kommer aldrig "flyga" om du inte intervalltränar.
Fixa smala däck. 1.2 tum eller smalare. Pumpa enligt de som står på däcken. Ha låset på jobbet. Skaffa Bockstyre eller lättviktcykel.
En växel som är går o köra ca 70 rpm i backen du kör.
De innebär allt från 21 till 0 växlar

Det där att man ska ha smala däck och högt däcktryck är väl en gammal "sanning". Man behöver anpassa bredd och däcktrycken till underlaget. Och 1,2" = 30,5 mm är ganska smala däck, och inget jag skulle välja vid cykling på gator i svenska städer där det ofta finns mycket ojämnheter som ger högre rullmotstånd om man har för högt däcktryck.
Citera
2024-04-04, 12:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Bor i en av Göteborgs stadsdelar som befinner sig på ett berg, så det är väldigt backigt och brant tidsvis, men jag har ändå funderat på cykel. Samtidigt är min kondition urusel pga astma, så det får samtidigt inte bli för kämpigt, om jag ska kunna ta mig upp utan att jag och cykeln ska falla sideledes i ren utmattning.

Hur många växlar är rekommenderad för mig med mina papperslungor? Räcker 18 växlar, eller rekommenderas fler?

Köp en trekkingcykel aka långfärdscykel full utväxling med skön komfort och stänkskärmar så man slipper bli dyngsur om det är vått på backen.

https://www.cykelkraft.se/hybridcyke...EaAjduEALw_wcB

Bara tuta och köra går att slänga på dubbdäck så kan du köra 365 dagar om året.
__________________
Senast redigerad av Shalomaleichem 2024-04-04 kl. 12:26.
Citera
2024-04-04, 12:58
  #53
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Bor i en av Göteborgs stadsdelar som befinner sig på ett berg, så det är väldigt backigt och brant tidsvis, men jag har ändå funderat på cykel. Samtidigt är min kondition urusel pga astma, så det får samtidigt inte bli för kämpigt, om jag ska kunna ta mig upp utan att jag och cykeln ska falla sideledes i ren utmattning.

Hur många växlar är rekommenderad för mig med mina papperslungor? Räcker 18 växlar, eller rekommenderas fler?
En växel räcker
Citera
2024-04-04, 13:48
  #54
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det där att man ska ha smala däck och högt däcktryck är väl en gammal "sanning". Man behöver anpassa bredd och däcktrycken till underlaget. Och 1,2" = 30,5 mm är ganska smala däck, och inget jag skulle välja vid cykling på gator i svenska städer där det ofta finns mycket ojämnheter som ger högre rullmotstånd om man har för högt däcktryck.
Man får kolla hastighetsmätaren i de backar man har såklart, svårt o veta vatt man ska ligga om man inte ksr samma sträcka ofta o jämför.. Men generellt går de fortare o pumpa hårt, mer regel än undantag har folk på tok för lite luft och hög växel.. Du har rätt men för någon som kanske kör 1.9-2.2 med mönstring så kommer 1.4 gå fortare. Den har man luftmotstånd me bredare däck. Uppförsbacke i motvind märks det även ifall hastigheten e låg.
Citera
2024-04-04, 14:18
  #55
Medlem
kyrkstockens avatar
Ts. köp bara en damcykel med 7 växlar.. Det är inte så mycket man kan göra åt backar. Göteborg är kanon att cykla i. Finns cykelbanor överallt. Nu bli det desutom vår/sommar.
Citera
2024-04-04, 14:33
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
En växel räcker

Du har rätt i att en (låg) utväxling räcker i uppförsbackar, men det är tråkigt att ha denna låga utväxling på planmark och i nerförsbackar.

Navväxel med 3 växlar räcker ganska långt men jag håller med den andra skribenten om att 7 växlat nav är bättre. Med navväxel kan man också cykla på vintern utan att behöva behöva lägga så mycket tid på underhåll som krävs med utanpåliggande växel när vägsalt används. (Dock är inte navväxlar underhållsfria som en del kanske hävdar. Shimano rekommenderar att deras navväxlar underhålls minst en gång per år, oftare om man cyklar mycket.)
Citera
2024-04-04, 15:25
  #57
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Bor i en av Göteborgs stadsdelar som befinner sig på ett berg, så det är väldigt backigt och brant tidsvis, men jag har ändå funderat på cykel. Samtidigt är min kondition urusel pga astma, så det får samtidigt inte bli för kämpigt, om jag ska kunna ta mig upp utan att jag och cykeln ska falla sideledes i ren utmattning.

Hur många växlar är rekommenderad för mig med mina papperslungor? Räcker 18 växlar, eller rekommenderas fler?

Vet inte om du såg min post. Men det var ett sånt här set/kit jag menade för att göra om en cykel till moppe. Finns billigare på exempelvis amazon.

https://cdon.se/fordon/80cc-cykelmot...gaAmdrEALw_wcB
Citera
2024-04-04, 15:32
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok förstår! Jag är helkorkad inom cyklar så bara jag vet vad jag ska ha så är jag nöjd.

Man flyger inte uppför en brant backe med en cykel, det existerar liksom inte. Du kan flyga nerför, men inte uppför. Risken är också om du står upp och trampar allt för ofta och i för branta backar att du förstör vevpartiet eller framdrevet.
Citera
2024-04-13, 08:28
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Bor i en av Göteborgs stadsdelar som befinner sig på ett berg, så det är väldigt backigt och brant tidsvis, men jag har ändå funderat på cykel. Samtidigt är min kondition urusel pga astma, så det får samtidigt inte bli för kämpigt, om jag ska kunna ta mig upp utan att jag och cykeln ska falla sideledes i ren utmattning.

Hur många växlar är rekommenderad för mig med mina papperslungor? Räcker 18 växlar, eller rekommenderas fler?
Det är starka ben o bra kondis som gäller,,finns bara en sak,Cykla,Cykla,cykla
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback